۲۱۰تبعه افغانی در ایران بیمه رایگان دارند

مدیرکل امور اتباع و مهاجران وزارت کشور، از بیمه رایگان ۲۱۰ هزار تبعه افغانی در کشور خبر داد.

به گزارش ریسک نیوز، به نقل از واحد مرکزی خبر، عزیز کاظمی در نشست خبری گفت: هزینه های این افراد بدون مشخص کردن سقف در مبلغ و تعداد به صورت رایگان پرداخت می شود.

وی با اشاره به وجود 320 هزار دانش آموز ، 11 هزار دانشجو و 15 هزار فارغ التحصیل افغانی در کشور افزود: 97 درصد پناهندگان افغانی در داخل شهرها و کنار مردم و سه درصد دیگر در مهمان شهرها و اردوگاه های مجهز به همه امکانات رفاهی، بدون هیچ محدودیت عبور و مرور در شهرها، زندگی می کنند.

کاظمی با اشاره به وجود بیش از یک میلیون اقامت قانونی و 840 هزار پناهنده در کشور گفت: جمهوری اسلامی ایران دومین کشور پناهنده پذیر دنیاست که بیشترین پناهندگان آن را افغانی ها تشکیل می دهند.

وی بابیان اینکه در حال حاضر هیچ‌گونه آماری از تعداد غیرمجازها نداریم، افزود: با توجه به اینکه روزانه تعداد زیادی از اتباع افغان به صورت غیرمجاز وارد ایران می‌شوند، برآورد می‌شود بین 700 تا یک میلیون تبعه افغان غیرمجاز نیز در کشور وجود داشته باشد.

مدیرکل اتباع و امور خارجه وزارت کشور، با اشاره به دستور وزیر کشور برای گروه‌های خانواری پاسپورتی از جمله خانوارهایی که فرزندان آنها محصل هستند، گفت: مقرر شد فرصت مجددی به این افراد داده شود و در این زمان کشور افغانستان باید مقدمات بازگشت آنان را فراهم کند و ایران به شرط آنکه افغانستان مقدمات لازم را فراهم کند، حداکثر تا تابستان سال آینده حضور گروه‌های پاسپورتی را تمدید می‌کند.

وی افزود: 168 دفتر کفالت راه‌اندازی شده تا افراد برای انجام امور اداری مراجعه کنند.
کاظمی گفت: سامانه‌ ای برای نوبت ‌دهی و مراجعه این اتباع به دفاتر کفالت ایجاد شده که از (سوم دی ماه) فعالیت این سامانه آغاز می‌شود.
وی افزود: اتباع برای دریافت نوبت و مراجعه به دفاتر کفالت، به این سامانه مراجعه کنند، زیرا سامانه تا پایان بهمن دایر است.

کاظمی با تاکید بر اینکه زمان مراجعه به دفاتر کفالت نیز از 14 دی آغاز می ‌شود، گفت: تا پایان بهمن دفاتر کفالت راه‌اندازی شده برای انجام امور مربوط به اتباع پاسپورتی اقدام خواهند کرد.
وی درباره اینکه آیا تدابیر لازم اتخاذ شده که پس از پایان سال تحصیلی و قبل از آغاز مهر 93 این افراد به کشور خود بازگردند؟ افزود: آنچه که مورد تاکید بوده، تعهداتی است که برای کشور افغانستان و آماده‌سازی مقدمات بازگشت تبعه خودشان در نظر گرفته شده و باید حداکثر تا تابستان 93 این افراد به کشور خود بازگردند.

مدیرکل اتباع و امور خارجه وزارت کشور با بیان اینکه اداره کل امور اتباع تابع دستورات است، گفت: هر توافقی که بین مسئولان دو کشور صورت بگیرد، همان را اجرا می‌کنیم و چنانچه بر اساس توافق‌ها مقرر شود که این افراد باید طی بازه زمانی مشخص به کشورشان بازگردند، قطعا باید از ایران خارج شوند.

کاظمی افزود: افرادی که پس از پایان مهلت مقرر در کشور تردد کنند، تردد آنان غیرمجاز تلقی و طبق قانون با آنها برخورد خواهد شد.

مدیرکل اتباع و امور خارجه وزارت کشور گفت: با توجه به اینکه در برخورد با قاچاقچیان و کسانی که به صورت غیرمجاز اقدام به حمل اتباع افغان می‌کنند، در آن طرف مرزها اقدامات مناسبی صورت نمی‌گیرد، این افراد متجاوزان به مرز تلقی می‌شوند و می توان طبق قانون با آنان برخورد کرد.
کاظمی افزود: مسئولیت اصلی این کار با خود متجاوزان مرزها و قاچاقچیان در مبدا است.

مدیرکل اتباع و امور خارجه وزارت کشورگفت: افرادی که به صورت غیرمجاز وارد کشور می‌شوند و دچار سوانح و یا حوادث می‌شوند هزینه ‌های بسیار زیادی را به بیمارستان ‌ها تحمیل می‌کنند، زیرا درمان آنان به صورت رایگان انجام می‌شود.

اولین نفر امتیاز دهید

دیدگاه شما چیست؟