تأسف از ردّ طرح بیمه مؤسسان آموزشگاه‌های آزاد

نایب رئیس کانون کشوری آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای با ابراز تأسف از رد طرح بیمه مؤسسان آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد، گفت: شعار دولت حمایت از انجمن‌های صنفی بود اما حمایتی از این دولت ندیدیم و در این طرح اولین مخالف دولت بود.

به گزارش ریسک نیوز،رحیم عابدی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به اینکه طرح بیمه مؤسسان آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای در صحن علنی مجلس رأی نیاورد، اظهار داشت: آموزشگاه‌های آزاد بیش از 70 درصد آموزش‌های مهارتی را برعهده دارند و این آموزش‌ها یکی از راه‌های مؤثر رسیدن به اشتغال است.
 

نایب رئیس کانون کشوری آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای تصریح کرد: آموزش‌های مهارتی منجر به تسریع در پیدا کردن یا راه‌اندازی یک شغل یا فعالیت اقتصادی بر فرد آموزش‌دیده می‌شود، اما متأسفانه هیچ‌گاه حمایتی از بخش دولتی نداشته و این بار هم که مجلس قدم مثبتی در این زمینه برداشت، به نتیجه نرسید.

وی گفت: با وجود تلاش خودجوش برخی نمایندگان مجلس برای تصویب این طرح، اما برخی دیگر از نمایندگان اطلاع چندانی از این موضوع ندارند.

عابدی با بیان اینکه در حال حاضر از 18 هزار آموزشگاه آزاد در کشور تنها 13 هزار فعال هستند و حدود 5 هزار آموزشگاه در طول سال‌های اخیر تعطیل شده‌اند.

وی گفت: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با انجام این طرح موافق بود اما مخالفت دولت یکی از دلایل رد این طرح بود، در حالی که رئیس‌جمهور در اولین مصاحبه خود اعلام کرد که همه کارها را به انجمن‌های صنفی واگذار می‌کنیم.

وی اضافه کرد: آموزشگاه‌های ما 300 انجمن صنفی در سراسر کشور دارند، اما اگر روند فعلی ادامه پیدا کند، آموزشگاه‌های موجود هم تعطیل می‌شوند.

عابدی با بیان اینکه سالیانه حدود 400 تقاضا برای تأسیس آموزشگاه آزاد در کشور وجود دارد، گفت: اما به ازای تأسیس هر آموزشگاه، چند آموزشگاه دیگر تعطیل می‌شود.

رئیس انجمن صنفی آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای در تهران ادامه داد: شعار دولت حمایت از انجمن‌های صنفی و بخش خصوصی بود اما هیچ حمایتی از این دولت ندیدیم و در طرح مجلس هم اولین مخالف ما دولت بود.

به گفته وی حدود 90 درصد مؤسسان آموزشگاه‌ها هیچ امنیت شغلی و بیمه‌ای ندارند و با تعطیلی این آموزشگاه‌ها مربیان و کارآموزان هم به بیکاران اضافه می‌شوند.

عابدی با بیان اینکه دولت از تمامی صنوف حمایت می‌کند، گفت: اما علت مخالفت بسیاری از نمایندگان مجلس با این طرح، مخالفت نماینده دولت بود.

به گزارش فارس، نمایندگان در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس، کلیات طرح بیمه موسسان و مدیران آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد را مورد بحث و بررسی قرار داده و به دلیل مغایرت آن با اصل 75 قانون اساسی و داشتن بار مالی، با از دستور کار خارج شدن آن موافقت کردند.

در ماده واحده طرح معافیت بخشی از حق بیمه موسسان آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد آمده بود: موسسان آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد که دارای مجوز از سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای هستند، مشمول 50 درصد معافیت حق بیمه ماهانه تا سقف حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار هستند و دولت می‌تواند اعتبار مورد نیاز را از محل بند یک ماده 81 قانون بودجه سال 1392 کل کشور و برای سال‌های بعد از محل بند (ب) ماده 7 قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در بودجه سنواتی پیش‌بینی و هر سال در اختیار تامین اجتماعی قرار دهد.

اولین نفر امتیاز دهید

دیدگاه شما چیست؟