خسارت پرداختی بیمه گذاران به زلزله زدگان بستک درحال افزایش است

معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی گفت:میزان خسارتی که باید شرکت های بیمه به بیمه گذاران خسارت دیده در زلزله بستک پرداخت کنند حدود ۲۰میلیارد ریال برآورد شده و پیش بینی می شود این رقم تا ۴۰میلیارد ریال افزایش یابد.

به گزارش ریسک نیوز، به نقل از ایرنا رحیم مصدق افزود:به دلیل تنوع شیوه های بیمه ساختمان های مسکونی،تجاری وخدماتی، این احتمال وجود دارد که بسیاری از بیمه شدگان خسارت دیده در زلزله دوازد هم دی ماه امسال بستک حتی از بیمه بودن ساختمان های خود اطلاع نداشته باشند.

وی ادامه داد:به عنوان مثال بیشتر بانک ها در قبال ارائه تسهیلات و وام های بانکی،مبلغ وام یا مِلکی که وام به آن تعلق گرفته را بر اساس یک فرآیند خودکار بیمه می کنند که ممکن است تسهیلات گیرنده از آن اطلاع نداشته باشد که اکنون می توانند با مراجعه به بانک و شرکت های بیمه ،از خدمات پیش بینی شده در این موقعیت استفاده کنند.

معاون بیمه مرکزی به شرکت های بیمه نیز توصیه کرد:اطلاع رسانی به مردم و سرعت بخشی به پرداخت خسارت را به عنوان دو محور اصلی فعالیت در بستک مورد توجه قرار دهند تا رضایت حداکثری مردم در این زمینه فراهم شود.

مصدق در بخش دیگری از این گفت و گو با اشاره به خسارت های گسترده ای که در جریان زلزله و دیگر حوادث طبیعی به زیرساخت ها و تاسیسات عمومی وارد می شود اظهار داشت:از دوسال قبل دستگاه های دولتی مکلف شده اند اموال و دارایی ها را در برابر زلزله ،آتش سوزی و دیگر حوادث طبیعی بیمه کنند که با وجود پیش بینی محل تامین اعتبار در بودجه های سالانه ،هنوز اجرایی نشده است.

معاون بیمه مرکزی همچنین از تصویب لایحه بیمه عمومی در کمیسیون اقتصاد مجلس خبر داد و اظهار امیدواری کرد:به زودی طرح یاد شده در صحن علنی مجلس مطرح و به تصویب برسد.

مصدق تصریح کرد:در صورت تصویب این لایحه همه اماکن مسکونی و تجاری کشور به صورت فراگیر بیمه اجباری خواهند شد و حق بیمه نیز که رقم اندکی خواهد بود در قبض های برق محاسبه و به آن افزوده می شود.

وی با تاکید بر ضرورت اجرای طرح های فراگیر بیمه ای اظهار داشت:حتی در کشورهای اروپایی و کشورهای موسوم به جهان اول که توانایی مالی و اقتصادی بالایی دارند ،کمک های دولتی هنگام حوادث طبیعی در مرتبه های پایینی قرار دارند و جبران خسارت ها بر نظام های بیمه ای استوار است.

به گفته این مسئول،بیمه های سلامت و بهداشت و درمان کارآمدی کلی نظام های بیمه ای را به اثبات رسانده اند که در سال های اخیر بیمه های سلامت تکمیلی نیز این موضوع را بیش از پیش به اثبات رسانده اند.

مصدق ادامه داد:به عنوان مثال در 9ماهه امسال ،10 میلیون نفر در سراسر کشور هزینه های بیمه تکمیلی خود را از شرکت های مختلف دریافت کرده اند که رقم آن بالغ بر 22هزار میلیارد ریال بوده و بدیهی است که در صورت عدم ایجاد بیمه های تکمیلی ،معادل این رقم باید توسط افراد و خانواده ها باید در بخش درمان هزینه می شد.

وی در عین حال متذکر شد:در بحث ساختمان ،اجرای طرح های بیمه ای هرچند لازم است اما کافی نیست و باید به مسائلی مانند رعایت استانداردها در ساختمان سازی و مصالح نیز توجه شود.

معاون بیمه مرکزی با استناد به خسارت های وارد شده در جریان زلزله پنج و نیم ریشتری دوازدهم دیماه در شهر بستک اظهار داشت:در این زلزله بسیاری از ساختمان های نوساز نیز به دلیل نوع سازه و ساخت و مصالح به کار رفته دچار خسارت های جدی شدند که به طور خلاصه می توان این خرابی ها را ناشی از نقص فنی در مراحل مختلف ساخت و ساز دانست
 

اولین نفر امتیاز دهید

دیدگاه شما چیست؟