تعداد شرکت​های بیمه​ در ایران کفاف بازار را می​دهد

رئیس کل سابق بیمه مرکزی معتقد است گرچه تعداد شرکت​های بیمه می​تواند با حجم اقتصاد کشور و تولید ناخالص داخلی مرتبط باشد اما در حال حاضر تعداد شرکت​های بیمه​ در ایران کفاف بازار را می​دهد و به جای گسترش تعداد آنها، بهتر است کیفیت خدماتشان افزایش یابد.

به گزارش ریسک نیوز،جواد فرشباف ماهریان در گفت‌وگو با «کسب​وکار» با بیان اینکه مقایسه حجم تولید ناخالص داخلی و تعداد شرکت​های بیمه در دنیا نشان می​دهد با این مقیاس، کشور ما می​تواند بر تعداد شرکت​های بیمه​اش بیفزاید، گفت: زمانی که در بیمه مرکزی مشغول به کار بودم، تحقیقی در این زمینه انجام شد که نشان می​داد بازار ایران می​تواند دست کم ۴۶ شرکت بیمه داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه مقایسه کشورهای مشابه ایران از نظر تولید ناخالص داخلی نشان می​دهد تعداد شرکت​های بیمه در ایران کم است، افزود: با این حال نباید چنین مقیاسی را به صورت یک بعدی استفاده کرد، ​ چرا که فرهنگ بیمه در کشورهای مشابه ما بسیار توسعه یافته است. این مقایسه به این مفهوم نیست که بیمه مرکزی باید حتما تعداد شرکت​های بیمه را افزایش دهد، چرا که مطالعات نشان می​دهد در کشورهای توسعه یافته و حتی کشورهای همسایه ما، فرهنگ بیمه به‌شدت در حال توسعه است، ​بطوری که در برخی کشورها تا ۹۰درصد کل حق بیمه تولیدی به بیمه عمر و پس انداز و سرمایه​گذاری مربوط است.

رئیس کل سابق بیمه مرکزی با ابراز تاسف از اینکه در ایران حداکثر ۹درصد حق بیمه​ها به این رشته​ها تعلق دارد، تصریح کرد: در ایران به دلایلی، قیمت زمین و مسکن مرتب افزایش می​یابد و حتی پس از یک دوره رکود، دوباره رونق به این بخش برمی​گردد، بطوری که حتی افزایش قیمت در بخش زمین و مسکن گاه از نرخ تورم هم بالاتر می​رود.

فرشباف با بیان اینکه چنین وضعیتی مردم را به سرمایه​گذاری در بخش مسکن ترغیب می​کند، اعلام کرد: مردم ترجیح می​دهند به جای خرید بیمه عمر برای نزدیکانشان، سرمایه خود را در زمین و مسکن به کار بگیرند.

وی با بیان اینکه در چنین شرایطی، تعداد شرکت​های بیمه کنونی در بازار ایران کفایت می​کند، اظهار کرد: به جای افزایش تعداد شرکت​های بیمه، باید به فکر افزایش خدمات و ارائه سرویس​های مبتنی بر نیاز بازار اندیشید. همچنین باید توانگری مالی شرکت​های بیمه کنونی افزایش یابد تا فضا برای فعالیت جدید باز باشد؛ در صورتی که همه این اقدامات انجام شد، ​آن وقت می​توان به افزایش تعداد شرکت​های بیمه هم فکر کرد.

اولین نفر امتیاز دهید

دیدگاه شما چیست؟