اهداف دولت در اجرای خدمات بیمه فاز دوم هدفمندی یارانه ها

همیشه پای “بیمه‌ها” در میان است. تقریبا غیرممکن است از وزیر و وکیل و کارشناس گرفته تا پزشک و بیمار، از هزینه‌های سنگین درمان صحبت کنند، اما بحث بیمه‌ها را پیش نکشند. در این میان عده‌ای از ناکارآمدی بیمه‌ها برای پوشش خدمات گلایه دارند، عده‌ای بر لزوم تقویت آنها تاکید می‌کنند و در مقابل بیمه‌ها نیز از کمبود اعتبارات نالان‌اند.

به گزارش ریسک نیوز،

به گزارش عرش نیوز ،با توجه به اینکه سال‌هاست "درمان ارزان" به یک مطالبه عمومی تبدیل شده، روحانی بیمه شدن آحاد مردم و کاهش هزینه‌های درمان را سرلوحه شعارهای انتخاباتی خود در بهار سال گذشته قرار داد و پس از به دست گرفتن سکان هدایت دولت اقداماتی را در راستای تحقق این شعار در پیش گرفت که اولویت دادن به سلامت مردم در بودجه سال 93 و تخصیص 12 هزار میلیارد تومان از درآمدهای ناشی از اجرای فاز دوم قانون هدفمندسازی یارانه‌ها به این حوزه از جمله اساسی‌ترین آنهاست.

 
اعلام تخصیص بودجه‌های خبرساز از سوی مسئولان وزارتخانه‌های بهداشت و رفاه و همچنین روسای سازمان‌های بزرگ بیمه‌گر حکایت از تغییر در سیاست‌های کلان دولت دارد.
 
رشد 66 درصدی اعتبارات سازمان بیمه سلامت در بودجه 93 در صدر این اخبار قرار می‌گیرد.

در همین راستا محسنی بندپی با اشاره به جزئیات اعتبارات بخش‌های مختلف سازمان بیمه سلامت ایران در لایحه بودجه می‌گوید: بودجه بیمه درمان روستایی و عشایری این سازمان از 1100 به 2300 میلیارد تومان، بودجه بیماران خاص از 215 به 430 میلیارد تومان، بودجه بیمه درمان برای افراد بیکار از 236 به 700 میلیارد تومان در سال 93 افزایش یافته است و مجموع بودجه این سازمان به بیش از پنج هزار میلیارد تومان می‌رسد.
 

از سوی دیگر، نوربخش مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی نیز از اختصاص بودجه 48 هزار میلیارد تومانی به این سازمان خبر می‌دهد و می‌گوید: از این میزان حدود 12 هزار میلیارد تومان برای بخش درمان، 29 هزار میلیارد برای پرداخت مستمری و مابقی نیز برای طرح‌های عمرانی و سایر هزینه‌های تامین اجتماعی هزینه می‌شود.
 
وی ادامه می‌دهد: همچنین 120 میلیارد تومان برای مسکن، وام ازدواج و وام تحصیلی در بودجه سازمان برای مستمری‌بگیران مصوب خواهد شد که پس از تدوین آئین‌نامه‌های آن در خدمت مستمری بگیران و بیمه شدگان قرار خواهد گرفت.

 
با وجود افزایش سقف مستمری افراد تحت پوشش صندوق‌های بیمه‌ای مختلف، وعده مسئولان برای افزایش تعهدات بیمه‌ای و زیرپوشش بردن خدمات پیشگیرانه و سلامت محور، هنوز هم نگرانی‌هایی درباره عدم تخصیص کامل منابع حاصل از اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها به بخش سلامت و همچنین هزینه‌کرد نامناسب بودجه و هدررفت آن وجود دارد.

 
در این میان مسئولان برنامه‌های متفاوتی برای حل مشکلات نظام سلامت و بهبود ارائه خدمت به جامعه تحت پوشش خود با توجه به منابع مالی اختصاص یافته دارند.
 
 
بیمه شدن 6 میلیون ایرانی، اجرای نظام ارجاع، ماندگاری پزشکان و …

 
محسنی بندپی، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران، اجرای قانون بیمه همگانی بر اساس بند الف قانون برنامه پنجم توسعه را اولویت اصلی سازمان بیمه سلامت در سال جاری می‌داند و می‌گوید: بر اساس قانون بیمه همگانی و اجباری که از سال 73 مصوب شده است، باید همه افراد جامعه دارای بیمه همگانی باشند. در همین راستا با تزریق 800 میلیارد تومان از محل اعتبارات هدفمندی یارانه‌ها، ثبت نام را برای پوشش بیمه‌ای تمامی افراد فاقد بیمه در کشور از اول اردیبهشت ماه آغاز کرده‌ایم.
 

وی بالا بردن سطح خدمت دریافتی توسط بیمه شدگان را به عنوان اولویت اساسی دیگر سازمان بیمه سلامت بر می‌شمرد و می‌گوید: بالا بردن کیفیت آموزشی و اجرایی شدن نظام ارجاع و پزشک خانواده از دیگر برنامه‌های سازمان بیمه سلامت ایران است و با توجه به جمع‌بندی سازمان بیمه سلامت ایران با وزارت بهداشت به لحاظ تامین منابع مالی به سمتی گام برمی‌داریم که همه مراکز بهداشتی و درمانی که در آن‌ها کمبود پزشک به عنوان یک نگرانی و دغدغه ایجاد شده، ساز و کاری فراهم کنیم تا پزشکان با برخورداری از امکانات لازم و بالا رفتن حقوق و مزایای‌شان به خدمت در مراکز درمانی بپردازند.
 

اولین نفر امتیاز دهید

دیدگاه شما چیست؟