صنعت بیمه گاه با اتهام های ناصحیح زیر سوال می رود

رییس کل بیمه مرکزی با تاکید بر این نکته که برخی اظهارنظرها و تحلیل های رسانه ای مبتنی بر اطلاعات و داده ها صحیح نیست، تصریح کرد: به دلیل ضعف اطلاع رسانی و شفاف نبودن برخی عملکردها،‌ صنعت بیمه گاه با عناوین و اتهام های ناصحیح و واهی زیر سوال می رود که باید این آسیب برطرف شود.

به گزارش ریسک نیوز، محمد ابراهیم امین در نشست شورای مدیران روابط عمومی صنعت بیمه،گفت: برقراری ارتباطات رسانه ای و نقش آفرینی روابط عمومی، بدون شناسایی فرصت ها و چشم اندازهایی که فراروی صنعت بیمه وجود دارد، ممکن نیست.

وی افزود: نقش صنعت بیمه در توسعه اقتصاد ملی و سرنوشت جامعه بسیار پیچیده اما انکارناپذیر است و اگر تمامی ابعاد این صنعت را به خوبی نشناسیم هر کارکردی موثر نخواهد بود.

رییس کل بیمه مرکزی خاطر نشان کرد: متغییرهای گوناگونی بر پدیده های پیچیده و جهان امروز اثرگذاراند و در چنین شرایطی بدون تخصص کافی، هیچ اظهار نظری کامل نیست و اهداف مورد نظر را محقق نمی کند.

امین افزود: روابط عمومی با کلیت عملکرد صنعت بیمه و توقعاتی که از آن می رود و همچنین نقش و سهم آن در توسعه اقتصادی تعریف می شود و به همین خاطر باید نگاه گسترده تری به این مقوله داشته باشیم.

رییس کل بیمه مرکزی با تاکید بر این نکته که برخی اظهارنظرها و تحلیل های رسانه ای مبتنی بر  اطلاعات و داده ها صحیح نیست، تصریح کرد: به دلیل ضعف اطلاع رسانی و شفاف نبودن برخی عملکردها،‌ صنعت بیمه گاه با عناوین و اتهام های ناصحیح و واهی زیر سوال می رود که باید این آسیب برطرف شود.

وی اتخاذ رویکرد سکوت را در برابر طرح اتهامات بیمه ای نادرست دانست و گفت: رویکرد صحیح،‌ دفاع از کیان صنعت بیمه است و باید ظرفیت ها و قابلیت های این صنعت با پرهیز از بزرگنمایی و تاکید بر واقع گرایی، اطلاع رسانی شود.

رییس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از سخنان خود بر اهمیت موضوع تبلیغات اشاره کرد و افزود: نگاه تبلیغاتی نوین حرکت از «برندسازی» به «اعتمادسازی» است که در واقع ماهیت و هویت صنعت بیمه نیز بر همین اصل اعتماد سازی استوار است.

وی اظهار کرد: تمامی قراردادهای بیمه ای بر پایه اعتماد متقابل شکل می گیرد و همین موضوع  باید زیر ساخت مباحث تبلیغاتی و اطلاع رسانی صنعت بیمه قرار گیرد.

امین با اشاره به برخی نکات منفی بیمه ای که از سوی محافل رسانه ای مطرح می شود، تصریح کرد: نگاه های منفی نسبت به این صنعت مستلزم آسیب شناسی است و در یک نگاه کلی مسئولیت شفافیت سازی تصویر صنعت بیمه، بر عهده روابط عمومی است.

رییس کل بیمه مرکزی با اشاره به برخی آسیب ها و مشکلات اطلاع رسانی، گفت: متاسفانه پس از گذشت چند دهه از عمر بیمه های بازرگانی هنوز برخی رسانه ها در تفکیک وظایف و ماموریت های صنعت بیمه به عنوان متولی بیمه بازرگانی و بیمه های دیگر نظیر بیمه‌های تامین اجتماعی مشکل دارند و وظیفه سنگین تعیین حدود و مرزبندی‌ها بر دوش روابط عمومی‌ها احساس می‌شود.

محمد ابراهیم امین،‌ مقوله فرهنگسازی را موضوعی پیچیده و جدی ارزیابی کرد و با برشمردن شاخص‌های فرهنگسازی، اظهار داشت: مباحث فرهنگسازی مربوط به حوزه حاکمیت است و درصنعت بیمه این ماموریت بر عهده بیمه مرکزی گذاشته شده اما نهادهای دیگر حاکمیتی نظیر صدا و سیما نیز باید در این عرصه حضور موثر و مداوم داشته باشند. وی افزود: برای نهادینه سازی فرهنگ بیمه باید موانع و آسیب‌های توسعه صنعت بیمه را شناسایی کرده و به‌طور ویژه برای رفع آنها برنامه‌ریزی کنیم.

رئیس کل بیمه مرکزی با تاکید بر نقش اساسی آموزش مفاهیم بیمه‌ای در سنین کودکی ابراز امیدواری کرد تفاهم‌های جدی بین آموزش و پرورش و صنعت بیمه برقرار شود تا مساله آموزش به شکلی کاربردی و ملموس دنبال شود چرا که ما اعتقاد داریم مساله آموزش بیمه یک پیش‌نیاز اساسی به شمار می‌رود.

امین در بخش دیگر از بیانات خود به اهمیت خاص رشته بیمه شخص ثالث و ارتباط مستقیم آن با ماموریت روابط عمومی خاطر نشان کرد: موضوع بیمه شخص ثالث باید در اولویت روابط عمومی‌های صنعت بیمه باشد زیرا با تغییرات اخیر، این رشته بیمه‌ای به اثرگذارترین و سرنوشت سازترین رشته بیمه ای کشور مبدل شده است. وی با اشاره به آمار بالای قربانیان حوادث جاده‌ای افزود: توجه ویژه به موضوع شخص ثالث و ترغیب رسانه‌ها به تبیین ابعاد مختلف این رشته بیمه‌ای و اطلاع‌رسانی دقیق می‌تواند تحولات گسترده‌ای را در این صنعت رقم بزند.

امین با قدردانی از فعالیت‌های صورت‌گرفته در روابط عمومی‌های صنعت بیمه بر ادامه هدفمند این روند گفت: فرهنگ بیمه در واقع همان تصویر خوشایندی است که از فعالیت‌های بیمه‌ای در ذهن بیمه‌گذاران نقش می‌بندد و در این میان پایبندی به تعهدات از سوی شرکت‌های بیمه و اطلاع رسانی شفاف روابط عمومی‌ها نقش اصلی را ایفا می‌کنند.

وی افزود: منطق بیمه‌گری، منطق احتیاط است اما این احتیاط به مفهوم محافظه کاری مطلق نیست و می‌توان اطلاعات شفاف کاربردی و قابل فهم را دراختیار همگان گذاشت تا این صنعت به عنوان یک نیاز جدی در سطح جامعه مطرح شود.

رئیس کل بیمه مرکزی در پایان بر ضرورت خردگرایی تاکید کرد و گفت: گفتگوی رودررو درمان چالش‌های موجود در عرصه روابط عمومی است و با تک گویی و انحصار گرایی هیچ نتیجه‌ای عاید نخواهد شد.

گفتنی است در انتهای این نشست، مدیران روابط عمومی شرکت‌های بیمه‌، نقطه نظرات خود را در حضور رئیس کل بیمه مرکزی مطرح کردند. 

 

اولین نفر امتیاز دهید

دیدگاه شما چیست؟