تکافل باید با دیگر خدمات مالی اسلامی ارتباط برقرار کند

با توجه به ارائه خدمات مالی گوناگون در کشورهای اسلامی اکنون به نظر می رسد که بیمه تکافل باید ارتباط خود را با دیگر سرویس های مالی به ویژه در کشورهای اسلامی محکم تر کند.

به گزارش ریسک نیوز،از صنعت بیمه و به نقل از ایشا اینشورنس ریویو، طبق گزارش منتشر شده توسط مرکز "استاندارهای مالی اسلامی کوالالامپور" و موسسه "آموزش و تحقیقات اسلامی" مستقر در جده، شرایط یکسان موجود بیمه تکافل و دیگر خدمات مالی اسلامی باعث شده که اهمیت گسترش ارتباط این خدمات نسبت به گذشته پررنگ تر شده است. این مسئله حوزه جدیدی از تجارت را خلق کرده و بر اهمیت آن افزوده است.

در این گزارش همچنین تاکید شده است، هنوز تلاش سیستماتیکی بین تکافل و تکافل اتکایی با مقرارت مالی اسلامی و محصولات انجام نشده است. نبود شفافیت در ماهیت بیمه تکافل تاثیرات چشمگیری بر این صنعت گذاشته است و توانسته فضای منحصر به فردی را ایجاد کند. این مسئله همچنین  باعث شده که سهامداران بیمه تکافل به آینده این صنعت نگاه درون گرایانه تری داشته باشند.

بخش بیمه تکافل از زمان صدور چارچوب آن، رشد چشمگیری داشته است. طبق گزارش منتشر شده موسسه مالی "ارنست اند یانگ" در سال 2003 میلادی، سهم ناخالص جهانی بیمه تکافل در پایان سال 2012 در رقم 11 میلیارد دلار قرار  گرفته بود که پنج برابر سهم این صنعت در سال 2007 است. این در حالی است که هرچند تکافل رشد پایدار و مقامی داشته است، اما اجرای عملیات مالی در این نوع بیمه نسبت به گذشته پیچیده تر شده است.

در گزارش ها آمده است،‌  تفاوت بیمه تکافل با بیمه های رایج در نحوه سرمایه گذاری منابع است؛ دارایی ‌های تکافل باید در مسیر کسب ‌و ‌کارهای مشروع به کار گرفته شود؛ به عنوان مثال نمی ‌توان سرمایه تکافل را در فعالیت‌ هایی که برای تامین سرمایه، بهره پرداخت می ‌کنند، مورد استفاده قرار داد. تکافل در حقیقت راه درستی به سوی برداشتن موانع اسلامی است. این نوع بیمه می تواند بازار بیمه را در حوزه ‌هایی که بیمه متعارف قابلیت رشد ندارد یعنی کشورهای مسلمان گسترش دهد.

پیش از این موسسه اقتصادی "استاندارد اند پورز" در گزارشی پیش بینی کرده بود که طی سال های آینده در دو بازار امارت و کویت شاهد رشد باثبات در حق بیمه ها خواهیم بود؛ همانطور که دو کشور رشد اقتصادی سریعی را تجربه کرده اند. همچنین فرصت های زیادی در برابر بیمه گران در عرصه های مختلف مانند بیمه عمر، غیرعمر و تکافل وجود دارد که براساس حضور سهامداران، ریسک های موجود و دیگر مسائل تجاری می تواند سودهای متفاوتی را نیز به دنبال داشته باشد.

طبق گزارش های منتشر شده،‌ جذب مشتری و حفظ ثبات مالی برای تامین هزینه‌ های موجود از جمله چالش‌ های هستند که در برابر بیمه ‌گران تکافل مانند هر بیمه ‌گر دیگری، وجود دارد.

اولین نفر امتیاز دهید

دیدگاه شما چیست؟