ایرادات طرح بیمه بیکاری رفع شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با حذف اصلاح برخی مواد از طرح بیمه بیکاری و حمایت از بیکاران متقاضی کار، ،ایرادات شورای نگهبان به این طرح را رفع کردند.

به گزارش ریسک نیوز،در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی بررسی ایرادات شورای نگهبان به طرح بیمه بیکاری و حمایت از بیکاران متقاضی کار در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

نمایندگان مجلس برای رفع ایراد شورای نگهبان به این طرح ماده ای از آن را حذف کردند.

بر اساس این ماده بیکار مشمول بیمه‌بیکاری، بیمه شده‌ای است که رابطه کاری وی با کارفرما بدون میل و اراده او قطع شده و خود متقاضی کار است.

علاوه بر این، تبصره ای از ماده دیگری از این طرح نیز حذف شد. این تبصره اعلام می‌داشت واجدان شرایط بیمه بیکاری که مدت بیمه بیکاری آن‌ها منقضی شده است در صورت داشتن شرایط برابر مقررات این فصل مورد حمایت قرار می‌گیرند.همچنین ماده دیگری از این طرح نیز اصلاح شد.

بر اساس این ماده مقرر شد منابع مورد نیاز اجرای قانون بیمه بیکاری با پیش بینی در قوانین بودجه از محل 50 درصد درآمدهای موضوع ماده 7 قانون هدفمند کردن یارانه‌ها مصوب سال 88 تأمین شود.

 

همچنین 90 درصد درآمد حاصل از دریافت خسارات و جریمه‌های ناشی از اشتغال اتباع خارجی بدون مجوز و کودکان و نوجوانان کمتر از 15 سال و کمک‌های مردمی و سازمان‌های حمایتی داخلی و خارجی مانند بانک جهانی برای این منظور اختصاص می‌یابد.

براساس تبصره این ماده دولت مکلف شد ترتیبی اتخاذ نماید که در سال 93 به تناسب منابع پیش بینی شده بیکاران متقاضی کار در کشور بر اساس اولویت‌های زیر از بالاترین امتیاز تحت پوشش قرار گیرند و به تدریج در صورت پیش بینی در قوانین بودجه سالهای بعد با اجرای مقررات این قانون به کلیه افراد واجد شرایط تعمیم یابد.

 

پرداخت کمک هزینه بیکاری با در نظر گرفتن اولویت‌های زیر آغاز می‌شود و سپس به سایر بیکاران متقاضی کار تسری می‌یابد.

 

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه ایرادات شورای نگهبان به طرح اصلاح موادی از قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی را نیز رفع کردند.

اولین نفر امتیاز دهید

دیدگاه شما چیست؟