اخبار مونتاژی صداوسیما باز هم خبرساز شد

سعید ابوطالب سکوتش را شکست. اصولگرای منتقدی که مدت‌ها بود ترجیح نمی‌داد چیزی بگوید با انتقاد از صدا و سیما شروع کرد. از کیفیت نامناسب اخبار گفت.

به گزارش ریسک نیوز به نقل از برنا سعید ابوطالب سکوتش را شکست. اصولگرای منتقدی که مدت‌ها بود ترجیح نمی‌داد چیزی بگوید با انتقاد از صدا و سیما شروع کرد. از کیفیت نامناسب اخبار گفت.

فیلمسازی که به خوبی مفهوم «مونتاژ» را می‌داند از وضعیت اخبار مونتاژ شده و تکراری صدا و سیما که دست بر قضا همراه با تاخیرهای فراوان نیز هست انتقاد دارد. در مورد اخبار غزه می‌گوید که اخبار صدا و سیما خبرهای ترجمه‌شده‎ای است که در ظاهر آن دستکاری شده است و در واقع اخبار مونتاژ شده از سایت‌های خبری غربی به ایران می‎رسد.

سعید ابوطالب با تاکید بر اینکه تبلیغات و پخش اخبار روش پیچیده‌ای است و باید در آن دقت لازم صورت گیرد، افزود: باید در پخش اخبار و تبلیغات آستانه تحمل مخاطب در نظر گرفته شود و طوری اخبار پخش نشود که مخاطب تحمل خود را از دست بدهد. این کارشناس رسانه گفت: از طرف دیگر در پخش اخبار باید دقت شود تا مخاطب احساس نکند دیگر تمایلی به مطلع شدن از اخبار ندارد.

وی اضافه کرد: خبری که باید به مخاطب داده شود باید درست، دقیق و با پخش جزییات باشد، در حالی که خبرهایی که از سیما پخش می‎شود علاوه بر اینکه تکرار آن بسیار زیاد است؛ بلکه با فاصله بسیار زمانی زیادی از رخ دادن آن اتفاق آن را پخش می‎کند.

وی با بیان نمونه‎یی تصریح کرد: به‌طور مثال زمانی که شائول آرون از سربازان رژیم صهیونیستی به دست رزمندگان غزه اسیر شد، پخش آن با ساعت‎ها تاخیر از شبکه‎های تلویزیونی ایران پخش شد و بعد از آن بیش از چند مرتبه پخش آن تکرار شد. به‎طوری که آستانه تحمل مخاطب در نظر گرفته نمی‎شود.

وی افزود: زمانی که یک خبر که ساعت‎ها از رخ دادن آن گذشته است، بیش از حد تکرار می‎شود، احساس خوشایندی را در مخاطب به وجود نمی‎آورد و تبلیغ به ضد تبلیغ تبدیل می‎شود و به‌طور کلی باید گفت مخاطب حساسیت خودش را به موضوع از دست می‎دهد. وی با انتقاد از تکرار یک تصویر در شبکه‎های مختلف ابراز کرد: در شبکه‌های تلویزیونی دیده می‎شود که تصویری با همان سازنده با همان عوامل در شبکه‎های دیگر به مراتب پخش می‎شود این در حالی است که بهتر است یک تصویر از یک شبکه پخش شود و شبکه‌های دیگر برای آنکه آن موضوع را نشان دهند کمی تغییر در عوامل و تصاویر داشته باشند.

وی در ادامه ابراز کرد: افرادی که در تحریریه خبر قرار دارند برخلاف اینکه در تنظیم خبر توانایی دارند اما با آن دلسوزانه برخورد نمی‎کنند، بلکه برخورد آنان با خبر به صورت یک کارمند و از سر بی‎حوصلگی صورت می‎گیرد. ابوطالب خاطرنشان کرد: بیشتر خبرهایی که به ایران فرستاده می‎شود، خبرهای ترجمه‌شده‎ای است که در ظاهر آن دستکاری شده است و در واقع اخبار مونتاژ شده از سایت‌های خبری غربی به ایران می‎رسد. برهمین اساس نیمه پنهان خبر پنهان باقی خواهد ماند.

اولین نفر امتیاز دهید

دیدگاه شما چیست؟