میدان های نفتی عراق در تصرف “داعش”

پیشروی گروه تروریستی “داعش” در مرزهای عراق سبب شد هفت میدان نفتی واقع در شمال این کشور به تصرف نیروهای این گروه در آید.

به گزارش ریسک نیوز به نقل از  شبکه خبری بلومبرگ، آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد که شبه نظامیان داعش در عراق، علاوه بر ذخایر انرژی که پیش از این در کشور همسایه، سوریه به تسخیر درآورده بودند، به تازگی هفت میدان نفتی را با مجموع ظرفیت تولید روزانه ٨٠ هزار بشکه نیز تحت کنترل خود درآوردند.

آژانس بین المللی انرژی در گزارش ماهانه خود از بازارهای نفتی، اعلام کرد: آشوب طلبان که پیش از این در ماه ژوئن توانسته بودند خود را به شهرهای شمالی عراق برسانند، در ماه جاری میلادی موفق شدند میدانهای نفتی عین ظلاح و بتما در استان نینوا را تحت کنترل خود درآورند.

به گفته آژانس، آنها تا کنون توانسته اند میدانهای نفتی دیگری همچون نجمه، قیاره، حمرین، عجیل و بلد را نیز به تصرف خود در آورند،  با در نظر گرفتن قیمت تمام شده نفت خام برنت که حدود ١٠٤ دلار و ٦٨  برای هر بشکه معامله می شود، ذخایر نفتی تحت کنترل شورشیان، حدود هشت میلیون و ٤٠٠ هزار دلار در روز بر نوسانات منفی بازارهای جهانی تاثیر می گذارد.

بنا بر این گزارش، شورشیان که از میدانهای نفتی تحت کنترل خود در جهت تامین سوخت مورد نیاز خود و نیز در فروش قاچاق آن بهره برداری می کنند، توانسته اند به سمت منطقه خود مختار و کردنشین عراق و مرکز آن، شهر اربیل پیشروی کنند. آنها به فاصله ٣٠ کیلومتری (١٩ مایلی) میدان نفتی بای حسن در نزدیکی شهر کرکوک عراق رسیده اند؛ این میدان یکی از قطبهای نفتی شمال عراق و در واقع چهارمین میدان نفتی بزرگ این کشور است.

ریچارد مالینسون، تحلیلگر موسسه انرژی اسپکتز گفت: همه با دقت مسئله را زیر نظر دارند تا ببینند آیا دولت اسلامی قادر خواهد بود پیشرفت بیشتری به سمت اربیل و منطقه نفتی بی حسن که بسیار نزدیک به خط مقدم جنگ است و نزدیکی به آن بسیار خطرناک است داشته باشد یا خیر.

وی همچنین افزود: بسیاری از شرکت های بین المللی نفتی فعال در منطقه کردنشین عراق نگران هستند و کارکنان خود را باز گردانده اند.

اولین نفر امتیاز دهید

دیدگاه شما چیست؟