سهم کارگران ساختمانی از پرداخت حق بیمه کاهش یافت/ قسط بندی حق بیمه برای کارفرمایان

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) ضوابط جدیدی را برای پرداخت حق بیمه کارگران ساختمانی تعیین کردند.

به گزارش ریسک نیوز،نمایندگان مجلس با تصویب طرح اصلاح ماده 5 قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی، سازمان تامین اجتماعی را مکلف کردند 7درصد حق بیمه را از کارگران ساختمانی دارای پروانه مهارت و اشتغال و 20 درصد سهم کارفرما را که معادل 12 درصد مجموع عوارض و درآمد تامینی ناشی از صدور پروانه ساختمان به شهرداری است ، از مالک دریافت و کارگران مذکور را بیمه کند.

به موجب تبصره یک ماده واحده این طرح مابه التفاوت ناشی از اجرای این ماده جهت پوشش 20 درصد حق بیمه سهم کارفرما تمامی کارگران ساختمانی بعد از اعلام سازمان تامین اجتماعی و پس از تایید وزارت کشور از محل عوارض قانون مالیات بر ارزش افزوده از طریق سازمان امور مالیاتی کشور تامین و به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز می‌شود.

به موجب تبصره 2 این طرح در صورت درخواست متقاضی دریافت پروانه، سازمان تامین اجتماعی مکلف است حق بیمه کارگران ساختمانی را بر مبنای حق بیمه سهم کارفرما در زمان صدور پروانه تا مدت 3 سال و بدون دریافت سود تثبیت کند.

به موجب این مصوبه ترتیب پرداخت حق بیمه از طرف دارنده‌ی پروانه به منزله رسید پرداخت حق بیمه و اخذ پروانه است و در هر حال صدور پایان کار منوط به ارائه مفاصا حساب خواهد بود و تاخیر در اقساط حق بیمه مشمول جریمه مانند تاخیر پرداخت سایر حق بیمه‌ها می‌شود.

نمایندگان مجلس همچنین با تصویب تبصره 3 ماده واحده این طرح سازمان تامین اجتماعی را مکلف کردند گزارش عملکرد خود را هر سه ماه یک باربه کمیسیون‌های بهداشت و اجتماعی و برنامه و بودجه مجلس ارائه کنند.

نمایندگان مجلس با 192 رای موافق، 5 رای مخالف و 6 رای ممتنع از مجموع 236 نماینده حاضر جزییات این طرح را به تصویب رساندند.

اولین نفر امتیاز دهید

دیدگاه شما چیست؟