تامین اجتماعی فرآیند پوشش بیمه ای کارگران اعزامی را ابلاغ کند

وابسته کار ایران در کویت با اشاره به اینکه حدود ۵۰ هزار نیروی کار ایرانی در کویت مشغول کار هستند گفت:هم اکنون برای کارگران اعزامی گواهینامه (کارنامه) شغلی در حال صدور است ولی هنوز سازمان تامین اجتماعی فرآیند ابلاغ نکرده است.

به گزارش ریسک نیوز،علی حسین شهریور در گفت‌وگو با تسنیم، درباره شرایط و نحوه بیمه کارگران ایرانی شاغل در کویت گفت: با توجه به ارزآوری نیروی کار اعــزامی، فراهم نمودن امکان بهره منــدی از بازنشستگی و از کارافتادگی و همچنین انتقال سوابق بیمه ای کارگران ایرانی به کشور ضروری است.

وی افزود: یکی از مشکلات عمده نیروی کار ایرانی در کشور های حاشیه خلیج فارس فقدان پوشش بیمه ای  بویژه بیمه های تامین اجتماعی است. بنابر این با توجه به ارزآوری نیروی کار اعــزامی ، فراهم نمودن امکان بهره منــدی از بازنشستگی و از کارافتادگی و همچنین انتقال سوابق بیمه ای کارگران ایرانی به کشور ضروری است.

وابسته کار ایران در کویت افزود: طبق قانون "استفاده حداکثری از توان تولیدی و خدماتی در تامین نیازهای کشور و تقویت آنها در امر صادرات "  سازمان تامین اجتماعی مکلف است با دریافت حق بیمه ، کلیه کارگران ایرانی که به خارج از کشوراعزام می شوند و گواهینامه شغلی  از وزات تعاون کار و رفاه اجتماعی دریافت می کنند، را بیمه کند.

شهریور ادامه داد: هم اکنون برای کارگران اعزامی گواهینامه (کارنامه) شغلی در حال صدور است ولی هنوز سازمان تامین اجتماعی فرآیند نحوه وصول حق بیمه و تحت پوشش قرار دادن آنها در داخل و خارج کشور را ابلاغ نکرده است.

وابسته کار ایران در کویت دربیان جزئیات بیمه حوادث انفرادی کارگران ایرانی خارج از کشور گفت: با توجه به درخواست و مراجعات نیروی کار، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از طریق وابسته کار در سفارت جمهوری اسلامی ایران ، هماهنگی های لازم برای ارائه خدمات بیمه حوادث انفرادی به کارگران ایرانی شاغل در کویت را به عمل آورده است. این بیمه نامه برای حمایت و صیانت از ایرانیان شاغل در خارج از کشور و خانواده آنها صادر می شود.

شهریور با تاکید بر اینکه محدوده جغرافیایی این بیمه نامه سراسر دنیا است گفت: فرد بیمه شده در هر جای دنیا دچار حادثه شود مشمول استفاده از مزایای بیمه خواهد بود. کارگر یا اعضای خانواده وی می توانند تحت پوشش این بیمه قرار گیرد.

وی با اشاره به راه اندازی سامانه الکترونیکی ثبت نام گواهینامه (کارنامه) شغلی  افزود : کارگران ایرانی شاغل در خارج از کشور که  فاقد گواهینامه شغلی هستند و یا تاریخ اعتبار گواهینامه شغلی آنان به پایان رسیده است می توانند با مراجعه به سامانه الکترونیکی به آدرس shgovahi.mcls.gov.ir  نسبت به ثبت درخواست خود اقدام نمایند.

شهریور در ادامه گفت: کارگران ایرانی خارج از کشور به شرح داشتن گواهینامه شغلی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از پرداخت هرگونه عوارض و مالیات  از جمله عوارض خروج از کشور معاف می باشند.حدود 50 هزار نیروی کار ایرانی در کویت مشغول کار هستند.

اولین نفر امتیاز دهید

دیدگاه شما چیست؟