پرداخت ۶ هزار میلیارد ریال تسهیلات به تعاونی‌ها

مدیرعامل بانک توسعه تعاون گفت: در ۵ ماه سال جاری ۶ هزار میلیارد ریال تسهیلات به شرکت‌های تعاونی پرداخت شده است.

به گزارش ریسک نیوز،از فارس، محمدعلی سهمانی در نشست خبری امروز ضمن گرامیداشت هفته تعاون اظهار داشت: بانک توسعه تعاون یکی از 5 بانک توسعه‌ای کشور است که خدمات‌دهی و تامین مالی بخش تعاون را به عهده دارد.

مدیرعامل بانک توسعه تعاون گفت: بخش تعاونی یکی از فرابخش‌های اقتصادی تلقی می‌شود و از مجموعه‌هایی است که مورد تاکید رهبری و تمام مسئولان نظام است.

وی ادامه داد: تجمیع سرمایه مردم و ایجاد تشکل‌های اقتصادی در صنایع مختلف در قالب تعاونی شکل می‌گیرد و در قانون اساسی و چشم‌انداز هم پشتوانه محکمی دارد.

سهمانی گفت: سهم بخش تعاون از  اقتصاد کشور 4 تا 5 درصد است و برای رسیدن به سهم مورد انتظار در قانون مسیر طولانی در پیش دارد.

وی با اشاره به فعالیت بانک توسعه تعاون با 390 شعبه در کشور گفت: عمده تسهیلات این بانک به تعاونی‌ها پرداخت می‌شود و در 5 سال گذشته روزی 4 هزار میلیارد تومان تسهیلات به خانواده تعاون پرداخت شده و 35 درصد تسهیلات پرداختی بانک به بخش کشاورزی اعطا شده است.

سهمانی بیان داشت: در 5 ماه اول امسال بیش از 6 هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کرده‌ایم که این پرداخت‌ها با اولویت بخش کشاورزی و صنعت و معدن بوده است.

وی ادامه داد: با توجه به سیاست دولت برای تامین سرمایه در گردش بنگاه‌ها و تکمیل طرح‌های نیمه تمام بانک هم بر پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی و سرمایه در گردش اقدام کرده است.

وی یکی از ضرورت‌های توسعه خدمات بانکی افزایش سرمایه بانک است که امیدواریم در قالب طرحی که دولت ارائه کرده است، بخشی از افزایش سرمایه بانک توسعه تعاون تحقق پیدا کند.

مدیر عامل بانک توسعه تعاون تاکید کرد: سرمایه فعلی بانک حدود 5 هزار میلیارد ریال است که امیدواریم به 5 برابر افزایش پیدا کند، البته افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها در آینده‌ای نزدیک انجام می‌شود و و سرمایه بانک به 8 هزار میلیارد ریال خواهد رسید.

وی با بیان اینکه نسبت کفایت سرمایه بانک حدود 18 است، گفت: بانک از نظر نقدینگی شرایط خوبی دارد و اضافه برداشت و یا بدهی به بانک مرکزی ندارد.

سهمانی بیان داشت: با توجه به اینکه مشتریان این بانک تعاونی‌ها هستند و بیشتر تسهیلات خرد اعطا می‌شود و اعتبار سنجی خوبی انجام شده نسبت مطالبات غیر جاری به تسهیلات بانک زیر 10 درصد است و پرونده‌های کلان اعتباری نداریم.

مدیر عامل بانک توسعه تعاون گفت: در برنامه دولت محل‌هایی برای افزایش سرمایه بانک در نظر گرفته شده که یکی از آنها از محل اقساط وجوه اداره شده و دیگری مابه‌التفاوت حاصل از واگذاری یا فروش دارایی‌های موجود است.

این فعال نظام بانکی با بیان اینکه در حال حاضر تاکید بر خدمات بانکداری الکترونیکی است، گفت: به دنبال افزایش شعب نیستیم، بلکه می‌خواهیم بهینه‌سازی شعب را انجام دهیم، تا خدمات‌رسانی را توسعه دهیم و باید در تهران و کلانشهرها دسترسی تعاونی‌ها به شعب را تسهیل کنیم.

سهمانی با اشاره به اینکه امسال صندوق توسعه ملی برای اعطای تسهیلات حداقل تعیین کرده است، گفت: امیدواریم که صندوق در این زمینه تجدید نظر کند، تا تعاونی‌ها که از جمله بنگاه‌های کوچک و متوسط هستند، بتوانند از این تسهیلات استفاده کنند.

مدیر عامل بانک توسعه تعاون با اشاره به اینکه تا کنون 1900 میلیارد ریال از محل منابع صندوق توسعه ملی پرداخت شده است، گفت: 400 میلیارد ریال از این منابع در 5 ماه اول امسال پرداخت شده است و انتظار داریم تا پایان امسال کل اعتبار 2 هزار میلیارد ریالی این محل را جذب کنیم.

اولین نفر امتیاز دهید

دیدگاه شما چیست؟