لابی کارفرمایان در مجلس شرایط بیمه کارگران ساختمانی را تغییر داد

یک فعال حقوق صنفی کارگران ساختمانی با انتقاد از طرح پیشنهادی مجلس برای «تغییر ماده ۵ قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی» گفت اجرای این طرح بر خلاف ادعای طراحانش به رونق بازار مسکن منجر نخواهد نشد.

به گزارش ریسک نیوز،«حسین امیدی» با انتقاد از طرح یاد شده که کارفرمایان ساختمانی را از پرداخت بخش قابل توجهی از حق بیمه کارگران ساختمانی معاف می‌کند، به ایلنا گفت: آیا با کاهش درصد پرداختی انبوه سازان، صنعت ساخت و ساز دوباره رونق می‌گیرد؟ بی‌تردید نه، چرا که این صنعت در سالهای گذشته پرسود‌ترین صنعت بود، اما به دلیل بالا و پایین شدن قیمت مصالح ساختمانی، سود در این بخش کم شده است. به همین علت انبوه سازان سرمایه خود را در بخشهای دیگری به کار گرفته‌اند.

او افزود: سرمایه داران ترجیح می‌دهند در زمینه واردات کالا سرمایه گذاری کنند که سود خوبی هم دارد و این باعث بیکاری هرچه بیشتر کارگران ساختمانی شده است و سفره آنان را هر روز خالی تر از قبل می‌کند.

امیدی در ادامه پرسید: کارگران ساختمانی که هنوز بیمه نشده‌اند، چگونه می‌توانند از بیمه بیکاری در روزهای بیکاری و گرسنگی استفاده کنند؟ چرا یک میلیون کارگر ساختمانی هنوز موفق نشده‌اند خود را بیمه کنند؟

به گفته این فعال مستقل کارگری، کارگران ساختمانی قربانی بازی سیاسی کارفرمایان شده‌اند زیرا این کارفرمایان با کمک نمایندگان نزدیک به خود در مجلس دائما مقابل بیمه کارگران سنگ اندازی می‌کنند.

او تغییر ماده ۵ قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی را با اصل ۲۹ قانون اساسی مغایر دانست و گفت: این طرح سهم پرداختی کارگران ساختمانی به سازمان تامین اجتماعی را افزایش می‌دهد آنهم در حالی که این کارگران نمی‌توانند از عهده پرداخت حق بیمه فعلی برآیند.

امیدی – که خود کارگر نقاش است – تصریح کرد: رکود در صنعت ساخت و ساز ابتدا تاثیر خود را بر کارگران نقاش ساختمان گذاشته است. از آنجایی که نقاشی یک شغل فصلی است و تابستان‌ها باید رونق داشته باشد، این امکان وجود دارد که کارگران دستمزد خود را بالا ببرند، ولی ما امسال افزایش دستمزد نداشتیم چراکه همه پاتوق‌ها پر از کارگران بیکار بود. انبوه سازان هم از این فرصت استفاده کردند و ‌نرخ دستمزد‌ها را پایین آوردند.

او ادامه داد: ازطرف دیگر کارگران بیکار اغلب به کار ساختمانی روی می‌آورند. شما ببینید هر روز در بخش ساختمانی یک کارگر می‌میرد. چرا؟ بخاطر اینکه این کارگران با مزد کم و بدون لحاظ کردن ایمنی، شغل ساختمانی را می پذیرند.

امیدی در پایان گفت: در بخش ساختمان، کارگران اغلب بیسواد هستند و چون کار دیگری نمی‌توانند بکنند به این شغل وارد می‌شوند. درحرفه نقاشی هم کارگری که بخاطر یک لقمه نان جای کارگر با سابقه را می‌گیرد، بی‌تردید از کارفرما طلب دستکش، ماسک، تهویه و سایر امکانات را نمی‌کند، در نتیجه ما امروز در میان سالمندان این رشته، بیماریهایی مانند آسم و مشکلات پوستی را مشاهده می‌کنیم.

اولین نفر امتیاز دهید

دیدگاه شما چیست؟