چین از پیوستن اندونزی به بانک سرمایه گذاری آسیا استقبال کرد

اندونزی اعلام کرد پاسخ نهایی در خصوص پیوستن و یا انصراف از حضور در بانک سرمایه گذاری آسیا را هفته آینده اعلام می کند.

به گزارش ریسک نیوز به نقل از ایرنا،نمایندگان و وزیران دارایی 21 کشور آسیایی اوایل آبان ماه جاری توافقنامه ای را به منظور راه اندازی بانک سرمایه گذاری آسیا در چین امضا کردند.

وزارت امور خارجه چین با ابراز خرسندی از تمایل اندونزی مبنی بر پیوستن به جمع 21 کشور آسیایی، اعلام کرد که امیدوار است شاهد حضور اندونزی در این بانک باشد.

وزیر خزانه داری اندونزی روز گذشته گفت: برای پیوستن به بانک سرمایه گذاری آسیا هفته آینده تصمیم نهایی را اعلام می کند.

 وزارت امور خارجه چین در بیانیه خود همچنین یادآور شد که اندونزی به لحاظ اقتصادی دارای شرایط بسیار مهمی درآسیا بوده و پکن مایل است به اتفاق طرفهای مختلف از جمله این کشور، برای تاسیس هرچه زودتر بانک سرمایه گذاری آسیا تلاش کند.

«تحقق منافع مشترک» از جمله نکات مهمی بود که دستگاه دیپلماسی چین در بیانیه خود به آن اشاره و ابراز امیدواری کرد که با تلاش و همکاری همه کشورهای عضو تحقق یابد.

بانک سرمایه گذاری آسیا نهاد توسعه چند جانبه ای است که سرمایه آن بیشتر در زمینه ساخت تاسیسات زیربنایی اختصاص داده می شود.

بنگلادش، برونئی، کامبوج، چین، هند، قزاقستان، کویت، لائوس، مالزی، مغولستان، میانمار، نپال، عمان، پاکستان، فیلیپین، قطر، سنگاپور، سریلانکا، تایلند، ازبکستان و ویتنام کشورهای امضاء کننده عضویت این بانک هستند که اوایل آبان ماه جاری در پکن موافقتنامه ای را به منظور راه اندازی این بانک امضا کردند.

مقر این بانک در شهر پکن خواهد بود و بر اساس یادداشت تفاهم امضاء شده، مبلغ سرمایه آن 100 میلیارد دلار و سرمایه ابتدایی آن 50 میلیارد دلار تعیین شده است.

این بانک در واقع رقیب بانک جهانی و بانک توسعه آسیا، تأمین کنندگان اصلی صندوق های بین المللی تحت حمایت آمریکا و متحدانش، تلقی می شود.

«شی جین پینگ» رییس جمهوری و «لی کچیانگ» نخست وزیر چین در ماه اکتبر سال گذشته در سفرهای خود به جنوب شرق آسیا پیشنهاد راه اندازی این بانک را مطرح کردند که مورد موافقت بسیاری از کشورها قرار گرفت.

برخی کارشناسان و اقتصاددانان معتقدند که چین به علت ناامیدی و ناخرسندی از اصلاحات صندوق بین المللی پول، اقدام به ایجاد بانک سرمایه گذاری کرده است، به طوری که پس از بروز بحران مالی بین المللی در سال 2008، کشورهای نوظهور اقتصادی از جمله چین و هند به تدریج وظیفه تحریک اقتصاد جهانی را بر عهده داشته اند.

اولین نفر امتیاز دهید

دیدگاه شما چیست؟