کاهش ارزش یورو در بازار آسیا

ارزش یورو روز سه شنبه در آسیا با کاهش همراه بود. این در حالی است که در پی بحران سیاسی در یونان که سبب بروز نگرانی هایی درباره منطقه یورو شد، ارزش یورو به پایین ترین سطح خود در مقابل دلار طی بیش از دو سال رسید.

به گزارش ریسک نیوز به نقل از خبرگزاری فرانسه از توکیو، در توکیو، هر یورو در مقابل یک ممیز 2133 دلار داد و ستد شد که پایین ترین میزان از ژوئیه 2012 محسوب می شود. در بازار نیویورک هر یورو با یک ممیز 2153 دلار معامله شد . هر یورو همچنین در مقابل 146 ممیز 20 ین داد و ستد شد.

ارزش دلار نیز در مقابل ین با کاهش همراه بود و با 120 ممیز 48 ین معاوله شد.

آنتونیس ساماراس نخست وزیر یونان روز دوشنبه خواستار برگزاری انتخابات زودهنگان در ماه آینده شد که این موضوع می تواند سبب روی کار آمدن حزب سیریزا شود که با اجرای برنامه های ریاضتی مخالف است. در پی ناکامی پارلمان یونان در انتخاب رئیس جمهور برای سومین بار ، نخست وزیر یونان خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شد و همین امر سبب بروز آشفتگی هایی در دولت این کشور شده است.

پیش بینی می شود این انتخابات که قرار است در روز 25 ژانویه برگزار شود بازارهای مالی جهانی را تحت تأثیر قرار دهد زیرا بحران اقتصادی در یونان سبب بروز مشکلاتی در منطقه یورو بین سال های 2010 و 2012 شد.

این موضوع همچنین سبب بروز نگرانی هایی در این باره شده است که حزب سیریزا ممکن است در انتخابات به پیروزی برسد و اجرای برنامه های ریاضت اقتصادی در یونان لغو شود، برنامه هایی که صندوق بین المللی پول و اتحادیه اروپا درازای کمک به آتن خواستار اجرای آنها شده اند.
یان تچائو مدیر موسسه مطالعاتی کارنگی اروپا در بروکسل اعلام کرد:« این بدترین سناریوی ممکن است. بی ثباتی سیاسی در یونان نشان می دهد بحران هنوز به پایان نرسیده است.»

شینیچیرو کادوتا تحلیل گر موسسخ بارکلیز نیز اعلام کرد:« پیش بینی می کنیم حزب سیریزا در انتخابات به پیروزی برسد اما در عین حال کسب اکثریت توسط این حزب کار دشواری است.»
او افزود:« بی ثباتی در زمینه سیاسی در اروپا احتمالا در سال 2015 نیز ادامه خواهد یافت زیرا همچنین قرار است در اسپانیا و پرتغال نیز انتخابات برگزار شود.»

اولین نفر امتیاز دهید

دیدگاه شما چیست؟