اکثر پاستیل‌‌ و شکلات‌ها با قاطر وارد کشور می‌شوند

در سال‌های قبل به بهانه کد شبنم بازرسی‌هایی صورت می‌گرفت اما در حال حاضر به دلیل عدم شفافیت قوانین کنترلی در این زمینه وجود ندارد.

به گزارش ریسک نیوز به نقل از ایلنا،رئیس مجمع واردات گفت: اکثر پاستیل‌ ها و شکلاتها از طریق کوله‌بری و با قاطر وارد کشور می‌شوند.

محمدحسین برخوردار، رئیس مجمع واردات با انتقاد از عدم اجرای قانون مبارزه با قاچاق که بیش از یک سال از ابلاغ ‌آن می‌گذرد اظهار داشت: در دولت‌های پیش در صورتی که قانونی به تصویب می رسید و اجرا نمی شد از آن ایراد می‌گرفتند اما قانون مبارزه با قاچاق پس از یک سال هنوز اجرایی نشده است!

وی افزود: البته ممکن است این قانون مشکلاتی داشته باشد که باید سریعا در جهت رفع آن اقدام شود.

برخوردار در پاسخ به این پرسش که آیا قاچاق کالا به کشور دست گروه خاصی است یا خیر؟ گفت: بعید به نظر می‌رسد این موضوع صحت داشته باشد.

برخوردار با اشاره به طرح ایران کد و شبنم گفت: در گذشته اجرای طرح شبنم در زمان ثبت سفارش و یا مبادی گمرک و در سطح عرضه اشتباه بود که باید آن برطرف می‌شد اما به اعتقاد بنده بهتر است این موضوع اختیاری شود و هر برند و تولیدکننده‌ای این پروسه را طی نکند.

وی با تاکید بر اینکه بازرسی‌ها در سطوح کلی بسیار کمتر از گذشته شده گفت: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و تعزیرات کمرنگ‌تر از سال‌های پیش عمل می‌کنند.

وی همچنین در مورد معیوب بودن رصد کالا‌ها تصریح کرد: نرم‌افزار جامعی در کشور وجود ندارد تا کلیه کالا‌ها را از زمان ورود تا زمانی که به دست مصرف‌کننده می‌رسد کنترل کند. البته میلیارد‌ها کالا از نظر تعداد وارد کشور می‌شود که زدن بارکد به آن‌ها کار مشکلی است اما در صورتی که هر تشکلی با هماهنگی با ستاد مبارزه با قاچاق کالا، سازمان بازرسی کل کشور، وزارت صمت و تعزیرات و نیروی انتظامی اقدام به واردات کالا کند مشکلات کنونی را نخواهیم داشت.

وی گفت: در حال حاضر وضعیت قاچاق بد‌تر از قبل هم شده و هیچ قانون و مرجعی وجود ندارد تا از این موضوع جلوگیری کند.

رییس مجمع واردات با اشاره به مرزهای بانه، عراق و مرز‌ها وآب‌های جنوبی گفت: بسیاری از مواد غذایی و بهداشتی، قطعات IT‌ و لوازم خانگی به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود و ماده خوراکی مانند پاستیل به صورت کوله‌بری و با قاطر از سوی مرزنشینان بدون در نظر گرفتن محل نگهداری مناسب (آلوده بودن محل نگهداری) و در هوای گرم به ایران قاچاق می‌شود و این اقلام معمولا تحت هیچ استانداردی قرار ندارد.

وی در خاتمه گفت: در سال‌های قبل به بهانه کد شبنم بازرسی‌هایی صورت می‌گرفت اما در حال حاضر به دلیل عدم شفافیت قوانین کنترلی در این زمینه وجود ندارد.

اولین نفر امتیاز دهید

دیدگاه شما چیست؟