باید صف متقاضیان تسهیلات را نیز فیلتر کنیم

رئیس کل بانک مرکزی گفت: برای این که نظام بانکی نقش خود را به خوبی در سیاست خروج از رکود تورمی ایفا کند ، علاوه بر اصلاح ساختار به افزایش سرمایه بانک ها نیز نیازمند هستیم.

به گزارش ریسک نیوز،ولی الله سیف رییس کل بانک مرکزی در دومین روز همایش اقتصادی ایران در خصوص شرایط نظام بانکی اظهار داشت: نظام بانکی اکنون دارای شرایط خاصی است و قفل شدن و بدون حرکت ماندن 15 درصد تسهیلات بانکی پدیده‌ای است که ادامه آن در شرایط فعلی که برخی تسهیلات و با سرفصل جاری، حالت غیر جاری دارند، دشوار است.

وی افزود: کفایت سرمایه استخراج شده از کل بانکها سودی کمتر از 3 تا 4 درصد دارد درصورتی که در دنیا در گذشته 8 درصد و اکنون 13 درصد وعلاوه بر آن با بررسی ریسکهای موجود در هر بانک به این نتیجه می‌رسیم ساختار بانکی ما از این جهت با مشکل روبرو است.

وی در ادامه افزود: برخی از این مطالبات به دلیل تسهیلات تکلیفی است که فقط با ضمانت دولت صورت گرفته که باید به طور دقیق مورد بررسی قرار گیرد.

رییس کل بانک مرکزی در خصوص  دسته سوم  مطالبات غیرجاری گفت: برخی دیگر از بنگاهها به دلیل اینکه امکان ادامه فعالیت آنها در شرایط فعلی وجود ندارد عاملی برای افزایش این گونه مطالبات هستند که باید با بازنگری مجدد و تغییر کاربری آنها از افزایش ضرر و زیان از سوی آنها جلوگیری کرد اما برخی بنگاهها با سوء جریانی که از ابتدای فعالیت آنها وجود داشت عاملی برای افزایش این گونه مطالبات هستند.

وی با اشاره به اینکه یکی از چالش های نظام بانکی نداشتن توجیه فعالیت اقتصادی بنگاه هایی است که تسهیلات به آنها اعطا شده است ، گفت: متأسفانه در برخی شرایط به جای تصمیم درست از جمله اصلاح خط تولید در این بنگاه های اقتصادی شاهد پرداخت تسهیلات تکلیفی و اجباری به این بنگاه ها هستیم که اصلاح این روند نیاز به تصمیم دولت دارد.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: برخی طرح های اقتصادی توجیه اقتصادی را از دست داده است و باید خط تولید بازنگری شود یا مدیریت بنگاه به جای دیگری واگذار شود و در برخی از شرایط نیز شاهدیم که اعطای برخی تسهیلات ناشی از سوء جریان هایی در ارتباط میان بانک و بنگاه اقتصادی بوده است که باید رسیدگی شود.

سیف گفت: اگر در اقتصاد بالا بودن تقاضای تسهیلات را کمبود نقدینگی و محدودیت بانکی تلقی کنیم کار درستی نیست بلکه باید صف متقاضیان تسهیلات را نیز فیلتر کنیم.

وی افزود: نظام بانکی کشور باید این قابلیت را داشته باشد که به صورت بهینه به متقاضیان تسهیلات بانکی را پرداخت کند.

اولین نفر امتیاز دهید

دیدگاه شما چیست؟