نامه ۳۶۷نماینده کنگره به اوباما در مورد مذاکرات هسته ای و تحریم ها

فرارو نوشت:

367نماینده کنگره آمریکا در نامه‌ای به باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، نوشته‌اند که هرگونه توافق اتمی با ایران و لغو احتمالی تحریم‌ها باید به تایید کنگره برسد.
در این نامه که روز سوم فروردین ماه در وب‌سایت کنگره آمریکا منتشر شده، آمده است: «هرگونه لغو احتمالی تحریم‌هایی که مصوب کنگره است، نیاز به مجوز و تایید دوباره کنگره دارد».
این نامه خطاب به رییس جمهوری آمریکا می‌گوید: «کنگره باید متقاعد شود که راه دستیابی ایران به بمب اتمی مسدود شده و فقط در آن صورت است که لغو دائمی تحریم‌ها را اجازه خواهد داد».
در این نامه ادعا شده است: «سوابق پنهان‌کاری ایران باعث می‌شود اعتماد به آن‌ها بسیار دشوار باشد. همان‌طور که یک دیپلمات مذاکره کننده وزارت خارجه آمریکا گفت: فریبکاری بخشی از رفتار وراثتی -دی‌ان‌ای – ایران است».
امضا کنندگان این نامه خطاب به رییس جمهوری آمریکا گفته‌اند: «با توجه به چند دهه فریبکاری از سوی ایران، هرگونه مذاکرات باید با حداکثر شفافیت از سوی ایران همراه باشد. هر گونه بازدید و رژیم راستی آزمایی بایستی امکان دسترسی سرزده به محل‌های مشکوک احتمالی را فراهم کند، و محدودیت‌های قابل راستی‌آزمایی بر برنامه هسته‌ای ایران باید دهه‌ها ادامه پیدا کند».
نامه این نمایندگان کنگره آمریکا در حالی نوشته شده که مهلت مذاکرات گروه ۱+۵ با ایران در حال سرآمدن است. دو طرف گفته‌اند که «پیشرفت‌هایی» داشته‌اند اما هنوز باید «تصمیم‌های دشوار» گرفته شود.
پیش از این، ۴۷ سناتور جهوری‌خواه در نامه‌ای به رهبران ایران، گفته بودند هرگونه توافقی با دولت آمریکا و بدون تایید کنگره، سندیت ندارد و رییس جمهوری آینده آمریکا توان آن را دارد که آن را کنار بگذارد.
نامه نمایندگان کنگره به امضای نمایندگانی چون «اد رویس» نماینده جمهوریخواه ایالت کالیفرنیا و «الیوت انجل» نماینده دمکرات نیویورک رسیده است.
سناتور باب کورکر، رییس کمیته روابط خارجی مجلس سنا پیشتر گفته بود احتمال دارد طرحی را به رای‌گیری بگذارد که بر اساس آن دولت ملزم می‌شود هرگونه توافق احتمالی با ایران را به تایید کنگره برساند.
باراک اوباما پیشتر گفته بود اگر در مقطع فعلی و در جریان مذاکرات با ایران، طرحی در کنگره به تصویب برسد، آن را وتو خواهد کرد.
آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی روز اول فروردین در جمع مردم در جوار بارگاه علی ابن موسی الرضا (علیه السلام)، امام هشتم شیعیان گفته بود که رفع تحریم‌ها باید جزء مذاکرات باشد و نه نتیجه آن

اولین نفر امتیاز دهید

دیدگاه شما چیست؟