ذخایر ارزی جهانی آب رفت

بر پایه آماری گردآوری شده توسط بلومبرگ، ذخایر ارزی از رکورد ۱۲.۰۳ تریلیون دلار در اوت سال ۲۰۱۴ به ۱۱.۶ تریلیون دلار در مارس کاهش یافت و به این ترتیب افزایش پنج برابری این ذخایر که در سال ۲۰۰۴ آغاز شده بود، متوقف شد.

به گزارش ریسک نیوز به نقل از ایسنا، اگرچه این کاهش ممکن است مبالغه شده باشد زیرا قوی شدن دلار، ارزش ذخایر ارزی دیگر مانند یورو را کاهش داده است با این همه تغییر رویکرد بانکهای مرکزی را بارز می‌کند که طی یک دهه گذشته به طور متوسط سالانه 824 میلیارد دلار به ذخایرشان اضافه می‌کردند.

 

فرای اینکه دلار به جایگاه بلامنازع خود به عنوان ارز برتر جهانی باز می‌گردد، کاهش ذخایر می‌تواند پیامدهای متعددی برای بازارهای جهانی داشته باشد و برای کشورهای بازار نوظهور افزایش تامین پول و تقویت رشد اقتصاد ضعیفشان را دشوار می‌کند.

 

گروه کردیت سوییس بدون در نظر گرفتن تاثیر نوسانات مبادلات ارزی، برآورد می‌کند که کشورهای در حال توسعه که دارنده حدود دو سوم از ذخایر جهانی هستند، 54 میلیارد دلار از ذخایرشان را در سه ماهه چهارم صرف کردند که بیشترین میزان از زمان بحران مالی جهانی در سال 2008 بود.

 

چین که بزرگترین ذخایر ارزی جهان را در اختیار دارد، میزان ذخایرش را از چهار تریلیون دلار در ژوئن به 3.8 تریلیون دلار در دسامبر کاهش داد. ذخایر روسیه طی سال گذشته 25 درصد کاهش یافت و به 361 میلیارد دلار در مارس رسید در حالی که عربستان سعودی که سومین ذخایر ارزی بزرگ جهان پس از چین و ژاپن را دارد، 10 میلیارد دلار از ذخایرش را از اوت هزینه کرد و میزان ذخایرش به 721 میلیارد دلار رسید.

 

بانک‌های مرکزی برای جبران خروج سرمایه و تقویت ارزش ارزهایشان اقدام به فروش دلارهایشان کرده اند. شاخص ارزهای بازار نوظهور بلومبرگ طی سال گذشته 15 درصد در برابر دلار کاهش یافت.

 

طبق گزارش دویچه بانک، این روند با پایین ماندن قیمت نفت و ضعیف ماندن رشد بازارهای نوظهور، احتمالا ادامه پیدا می‌کند و ورود دلار به ذخایر بانکهای مرکزی را کاهش می‌دهد.

 

به گفته مدیر تحقیقات مبادلات ارزی دویچه بانک، چنین تحولی به ضرر یورو است که از اقدام بانکهای مرکزی در سالهای اخیر برای متنوع کردن ذخایرشان سود برده بود.

 

بر پایه گزارش صندوق بین المللی پول، سهم یورو در ذخایر جهانی به 22 درصد در سال 2014 کاهش یافت که کمترین میزان از سال 2002 بود در حالیکه سهم دلار به 63 درصد رسید که بالاترین میزان در پنج سال گذشته بود.

 

در حالیکه بانکهای مرکزی راه‌های دیگری برای تزریق نقدینگی به سیستم بانکی دارند، اما چنین اقداماتی بدون پشتیبانی ذخایر ارزی بالا ممکن است به ضعیف شدن بیشتر ارزش ارزهایشان منجر شود که مسلما تلاش می‌کنند از چنین اتفاقی اجتناب کنند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  −  4  =  1