تکذیب جمع آوری امضا برای عزل رئیس کل بانک مرکزی

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): یک مقام آگاه بانکی در گفتگو با شمانیوز ضمن رد جمع آوری امضا و تهیه نامه به رئیس جمهور توسط مدیر عامل بانک های کشور گفت این اقدام در حال حاضر زود می باشد و باید با سعه صدر با این موضوع برخورد کرد.

به گزارش ریسک نیوز،در چند ماه اخیر اتفاقات عجیبی در مدیریت ارشد بانک مرکزی اتفاق افتاده است که همگان را متعجب کرده است. به عنوان مثال برای اولین بار در تاریخ بانکی کشور سهامداران بانک ها علیه بانک مرکزی به دیوان عدالت اداری شکایت کردند که حکم صادره به تاریخ رسیدگی: ۹۳.۱۲.۲۵ کلاسه پرونده: ۲۳۱۹/۹۳/۱۴ و ۲۳۳۴/۹۳/۱۴ شماره دادنامه ۲۳۳۷ به نفع سهامداران صادر شد.

از سوی دیگر پاسخ های چکشی به نظرات کارشناسی مدیران ارشد توسط بانک مرکزی باعث دلخوری شدید کارشناسان ارشد بانکی شده است. ماجرا از آنجا آغاز شد که مدیرعامل بانک ملی ایران و رئیس شورای هماهنگی بانک‌های دولتی در گفتگویی با برخی رسانه‌ها، اظهارات شخصی و کارشناسی درباره نرخ سود بانکی مطرح نمود و اظهار داشت "بنده شخصاً معتقدم نرخ سود سپرده‌های بانکی باید 10 درصد (2 واحد) کاهش یابد و بر همین اساس نرخ سود سپرده یک‌ساله باید حداکثر 20 درصد شود. از آنجایی که تورم هم اکنون در دامنه 16 درصد قرار دارد منطقی است که نرخ سود سپرده‌ها 4 درصد بالاتر از تورم تعیین شود.."
رئیس شورای هماهنگی بانک‌های دولتی همچنین تأکید کرده است: "در جلسه‌ای که قبل از تعطیلات نوروز بانک مرکزی با بانک‌ها داشته تقریباً تمام مدیران عامل بانک‌ها در کاهش نرخ سود اتفاق نظر داشتند. به همین خاطر مدیران عامل بانک‌ها قبل از عید نامه‌ای را به بانک مرکزی نوشتند که در آن پیش‌شرط‌هایی برای کاهش نرخ سود بانکی در نظر گرفته شده بود. که بانک مرکزی تاکنون به این نامه پاسخی نداده است."

پس از انتشار این اظهارات، بانک مرکزی به نقل از یکی از مسئولان این بانک با واکنشی عجیب و با ادبیاتی خاص به استقبال اظهارات مدیرعامل بزرگترین بانک ایران رفته و ترجیح داد پاسخ کارشناسی به این اظهارات ندهد.

حمید تهران فر در پاسخ به اظهارات یکی از مدیران نظام بانکی کشور اظهار داشت:" بدون تردید، هر شخصی که مایل به داشتن مسئولیت در مدیریت یک بانک ‌باشد، باید تابع ضوابط و مقررات اعلام شده توسط مقام ناظر باشد و آنها را به طور تمام و کمال رعایت کند و بی‌توجهی به آنها تخلف از ضوابط محسوب شده و شایسته برخورد انتظامی و در صورت لزوم قضایی وفق قوانین و مقررات موجود خواهد بود. پیش شرط حضور در عرصه بانکی، پذیرفتن قاعده بازی است. بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران هرگز اجازه نخواهد داد در اجرای ضوابط مصوب و اعلام شده، به ویژه نرخ‌های سود سپرده و تسهیلات، کوتاهی شده و انجام آنها منوط به رعایت برخی پیش‌شرط‌ها و … گردد."

این نوع واکنش‌ها، این موضوع را برجسته می کند که بانک مرکزی در مواجهه با اظهارات کارشناسی باید آستانه تحمل خود را بالا برد و صرفا با ادبیات کارشناسی به استقبال این گونه اظهارات برود.

در چند روز گذشته خبری در بین مدیران ارشد بانکی مبنی بر جمع آوری امضا و درخواست عزل رئیس بانک مرکزی از رئیس جمهور به گوش می رسید. طبق پیگیری های خبرنگار شمانیوز و گفت و گو با یک مدیر ارشد بانکی وی این مطلب را تکذیب کرد و گفت در حال حاضر این امر به صلاح نظام بانکی کشور نیست و این امر باید به عنوان آخرین راه حل در نظر گرفته شود.

وی در ادامه افزود به رئیس بانک مرکزی و مدیران ارشد بانکی  پیشنهاد می کنم که در این شرایط سعه صدر خود را بالا برده و با زبان کارشناسی با یکدیگر صحبت کنند و از ورود به مباحث حاشیه ای پرهیز نمایند.

اولین نفر امتیاز دهید

دیدگاه شما چیست؟