اگر «رپ» اساسا قابلیت رسمی و مجوزدار شدن را ندارد پس چطور تلویزیون بصورت پررنگ در یکی از پربینندهترین برنامههایش از موسیقی رپ استفاده می کند؟
به گزارش ریسک نیوز،هفتراه: بعد از گذشت چند هفته از انتشار موزیکویدئوی هستهای امیر تتلو، همچنان بحث این ویدئو و کلیت ماجرای مجوز گرفتن یا نگرفتن رپرها در رسانهها و شبکههای اجتماعی داغ است و کار حتی به ایجاد دوگانهی تتلو- شجریان هم کشیده است.
پیش از این در مطلبی (اینجا) بحث کردیم که رپرها در ایران در حالیکه به دلیل فرم و قالب کارشان امکان دریافت مجوز ندارند و اساسا پدیدهای ممنوع به حساب میآیند، همزمان تصاویرشان عکس جلد نشریات رسمی کشور میشود و با سیاستمداران عکس یادگاری میگیرند و درواقع به جز مجوز وزارت ارشاد، شمایل یک خواننده رسمی را دارند.
این تناقض اما جایی پررنگتر میشود که ببینیم در حالیکه ظاهرا در کلیت سیستم مدیریت فرهنگی دولتی ایران «رپ» اساسا قابلیت دریافت مجوز ندارد، تلویزیون جمهوری اسلامی بصورت کاملا رسمی و پررنگ در برنامههای خود از اهنگهای رپ خوانندگان غیرمجاز استفاده میکند.
به جز بحث تیتراژهای رپ سریالهای رضا عطاران که پیش از این بارها در رسانهها در موردشان بحث شده، این روزها مردم شاهد پخش اهنگهایی از برنامه پربیننده «خندوانه» هستند که اکثرشان در تقسیمبندی انواع موسیقی قطعا زیرمجموعه «رپ» قرار میگیرند و فضایی متفاوت از باقی ترانههای صداوسیما دارند.
اما نکته مهم و تاملبرانگیز ماجرا- به جز اجازه پخش اهنگ رپ از برنامه خندوانه- این است که بدانیم سازنده و خوانندهی این قطعات «هومن گامنو»، رپر اهنگ غیرمجاز و البته معروف «سوسن خانم» است که همکاریهای دیگری را نیز با گروه زیرزمینی «بروبکس» انجام داده است.
دیدگاه شما چیست؟