کاهش انحصار در شبکه پولی در دوران پساتحریم

ورود بانک های خارجی به کشور، باعث کاسته شدن از وضعیت انحصاری بانک های ایران می شود.

به گزارش ریسک نیوز،به نقل از اخبار پولی مالی، محمد قلی یوسفی-استاد دانشگاه آزاد اسلامی، در گفت و گو با خبرنگار ما درباره ی نرخ سود بانکی در دوران پساتحریم و ورود بانک های خارجی به بازار ایران تاکید کرد که با انجام این رخداد بانکداری داخلی از وضعیت انحصار خارج می شود .
وی درباره نرخ سود بانکی توضیح داد : نرخ سود بانکی در حال حاضر، متغیری طبیعی نیست که بازار آن را تعیین کرده باشد بلکه شرایط اقتصادی به گونه ای بوده که دولت آن را تعیین کرده است و افزایش آن نیز توسط دولت اتفاق افتاده است.
وی افزود: اتفاقی که افتاد این بود که دولت به جای سوق دادن منابع به بخش های تولیدی، آن ها را در بخش های واسطه ای به کار گرفت و همین امر باعث ایجاد رکود تورمی در اقتصاد شد.
وی ادامه داد: با به نتیجه رسیدن مذاکرات و ایجاد فضایی که آن را به نام پساتحریم ها می خوانیم، فرصت های جدیدی برای بازار داخلی ایجاد خواهد شد که البته بهره برداری از این فرصت ها تنها به این بسته است که ایران سیاست های اقتصادی خود را تغییر دهد، در غیر این صورت امکان منتفع شدن ایران از این فرصت ها غیرممکن خواهد بود و حتا امکان دارد این فرصت، تبدیل به زیانی تاریخی شود.
یوسفی تصریح کرد: با دست کشیدن دولت از حمایت واسطه ها، شرایط برای اشتغال زایی محیا خواهد شد. دولت باید بداند که در شرایط کنونی دیگر ذکر مصیبت جایز نیست، بلکه باید به راه چاره بیندیشد و سعی کند استراتژی بلندمدتی را طرح ریزی کند که مسیر آینده ی کشور در آن روشن باشد.
وی با انتقاد به رقم بالای نرخ سود بانکی گفت: در این که بانک ها سودهای نجومی دریافت می کنند و منابع کشور را در اجناس لوکس و کارهای تجاری و تبلیغی خود به کار می گیرند و از فعالیت های مولد دور می کنند، شکی نیست. اما این که این بازار سودآور چگونه به سمت تولید هدایت شود، مسئله ی اصلی است.
وی هم چنین اظهار داشت: با آمدن بانک های خارجی، از وضعیت انحصاری بانک های داخلی کاسته می شود ولی مدتی طول می کشد تا دست افرادی که در حال حاضر از آب گل آلود اقتصاد ایران نفع می برند، از منابع کوتاه شود./ اخبار پولی مالی

اولین نفر امتیاز دهید

دیدگاه شما چیست؟