پیش از بانک ها بخش تولید باید متحول شود

این که انتظار داشته باشیم ظرف ۶ ماه تا ۱ سال آینده شرایط اقتصادی تغییر عمده ای بکند، انتظار بی جایی است.

به گزارش ریسک نیوز از  اخبار پولی مالی، عباسعلی ابونوری-کارشناس اقتصادی، با ابراز این که صرف به نتیجه رسیدن مذاکرات باعث تغییر اساسی و سریع در اقتصاد ایران نمی شود گفت: همه تغییرات بلافاصله اتفاق نمی افتد، و این که انتظار داشته باشیم ظرف 6 ماه تا 1 سال آینده شرایط تغییر عمده ای بکند، انتظار بی جایی است.
ابونوری افزود: سیستم بانکداری ایران در طول تحریم ها به گونه ای عمل کرده که نرخ بهره بالا رفته و شرایط اقتصادی به کلی به هم ریخته است. بنابراین این که انتظار داشته باشیم به این زودی ها شرایط درست شود، امکان پذیر نیست. کما این که ابتدا باید بخش تولید متحول شود و بعد به فکر تغییر سیستم بانکی بیفتیم.
وی هم چنین ادامه داد: بانک ها در طول دوره ی تحریم ها قانون مند عمل نکرده اند و همین باعث شد اقتصاد ایران بیش از پیش به هم بریزد، به خصوص بانک های دولتی بازار سرمایه را دچار مشکل کردند چون به جای سرمایه گذاری در بخش های تولیدی، به واسطه گری رو آوردند و از پول، پول تولید کردند.
این کارشناس اقتصادی در پایان متذکر شد: شاید بتوان با تغییر سیاست های پولی در دراز مدت و یا با فروش نفت سرمایه لازم را که در بخش های تولیدی به دست نمی آید، به دست آورد./

اولین نفر امتیاز دهید

دیدگاه شما چیست؟