دلایل همراهی یک قطعه ساز با کمپین نخریدن خودروی صفر

اقدامات مدیران ناکارآمد باعث شد تا نه تنها به بخش خودرو که به بخش قطعه سازی هم خسارت وارد شود.

به گزارش ریسک نیوزاز اخبار پولی مالی، حبیب الله محمودان-کارشناس اقتصادی و عضو انجمن قطعه سازان، در گفت و گو باخبرنگار ما درباره ی کمپین نخریدن خودرو صفر گفت:  بیش از35 سال است که صنایع خودرو کشور ما در بازاری که رقیبی نداشته فعالیت کرده است و مثل پلنگی که در قفس نگهداری می شود، تغذیه شده است.
وی ادامه داد: حال پس از گذشت 37سال از این پلنگ خواسته شده از قفس بیرون برود و خودش برای خودش شکار و زندگی کند.
وی افزود: فرصتی که قرار بود از آن به عنوان فرصت طلایی برای افزایش توانمندی های صنعت خودرو و پیشرفت خودروی ملی استفاده شود بدون آن که دست آوردی داشته باشد، از دست رفت.
محمودان با ابراز تاسف از روند خودروسازی در ایران گفت: شعار دفاع از تولید ملی با اتفاقاتی که در خودروسازی افتاد زیرسوال رفت و گناه این امر به گردن مدیرانی است که در تمام این سالها به جای تلاش برای پیشرفت این صنعت، به فکر بازی های سیاسی بودند و همین باعث شد صنایع خودروسازی خارجی که یک دهم ما امکانات نداشتند، سالیانه چندین مدل خودروی جدید روانه ی بازار کنند درحالی که ما همان مدلهای قبلی را حتا بی کیفیت تر تولیدکردیم.
وی بابیان اینکه انحصاری بودن صنعت خودرو در این سالها در دست دولت باعث شده تا بخش خصوصی هم متحمل ضرر و زیان های زیادی شود، گفت: در این سالها اقدامات مدیران ناکارآمد این صنعت باعث شد تا نه تنها به بخش خودرو که به بخش قطعه سازی هم خسارت وارد شود. اکنون زمان آن است که این افرادی که با رانت خواری به جایی رسیده اند، پاسخگو باشند که چگونه با اقدامات خود ذهن مردم را نسبت به صنعت خودرو مسموم کرده اند.
محمودان با اظهار تاسف از اینکه اقدامات نادرست مدیران خودروسازی باعث شده که آبرو و اعتبار خودروسازان از بین برود گفت: غیررقابتی بودن بازار خودرو باعث شد این صنعت نابود شود و روی کارآمدن مدیران سیاسی که تفکر صنعتی نداشتند هم مزید علت شد.
وی ادامه داد: در کشورهای دیگر نگاه خودروسازان نگاهی بلندمدت است و برای چندین سال آینده خود طرح و برنامه دادند اما در کشور حتا نگاهی کوتاه مدت هم به قضیه نشده و به نوعی تنها رفع نیازهای روز جامعه مد نظر بوده است.
وی اذعان داشت: مسلم است که در این شرایط برنده ی میدان، خودروسازان خارجی خواهند بود.
این کارشناس اقتصادی در پایان تصریح کرد: به شخصه با این حرکت مردمی که در راستای کاهش قیمت خودرو صورت گرفته، موافق هستم و این ماجرا را در تضاد با منافع ملی نمی بینم و بهتر است که آن را با مخالفت با تولید ملی گره نزنیم چرا که این دو امری متفاوت و جدا از یکدیگرند.

اولین نفر امتیاز دهید

دیدگاه شما چیست؟