وقاحت امریکایی در اعلام قصد شنود روحانی

همزمان با آژانس امنیت ملی، امریکا در پی کسب اجازه از دادگاه عالی این ‏کشور برای شنود مکالمات هیئت ایران در مجمع عمومی سازمان ملل است تا ‏بار دیگر وقاحت امریکایی‌ها در نقض قوانین بین‏الملل و احترام به حقوق ‏ملت‌ها آشکار شود.

به گزارش ریسک نیوز،همزمان با آژانس امنیت ملی، امریکا در پی کسب اجازه از دادگاه عالی این ‏کشور برای شنود مکالمات هیئت ایران در مجمع عمومی سازمان ملل است تا ‏بار دیگر وقاحت امریکایی‌ها در نقض قوانین بین‏الملل و احترام به حقوق ‏ملت‌ها آشکار شود.

 

به گزارش صدای آلمان یک گزارش فوق سری که به دست شبکه ان‌بی‌سی امریکا رسیده ‏نشان می‌دهد آژانس امنیت ملی امریکا ‏NSA‏ قصد انجام عملیات شنود هیئت ایرانی را ‏در زمان اقامتشان در نیویورک در جریان برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل در هفته جاری ‏دارد. ‏ بر اساس این گزارش، آژانس امنیت ملی امریکا قصد دارد مکالمات تلفن‌های همراه حسن ‏روحانی و هیئت همراهش را شنود کرده و در اتاق‌های هتل محل اقامت آنها میکروفون کار ‏گذارد. اسنادی که به دست شبکه ان‌بی‌سی رسیده همچنین حاکی از آن است که ‏عملیات مشابهی در زمان حضور احمدی‌نژاد در نیویورک در سال ۲۰۰۷ در مورد او و ۱۴۳ ‏عضو هیئت همراهش انجام شده است.

 

‏ این سند سه صفحه‌ای همچنین حاوی پاسخ آژانس امنیت ملی امریکا به جرج بوش، ‏رئیس‌جمهوری وقت امریکا درباره نظارت پنهانی این آژانس بر جریان سفر احمدی‌نژاد به ‏نیویورک است. ‏ سال ۲۰۰۷ اولین سفر احمدی‌نژاد به نیویورک به عنوان رئیس‌جمهوری ایران بود و وی در ‏جریان سخنرانی‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل هولوکاست را زیر سؤال برد و گفت ‏ اسرائیل باید از نقشه جهان محو شود. ‏آژانس امنیت ملی امریکا در پاسخ جرج بوش گفته است که اجازه این عملیات جاسوسی را ‏از «دادگاه نظارت بر اطلاعات خارجی» امریکا که شامل ۱۱ قاضی است دریافت کرده است.

 

‏بر اساس حکم این دادگاه، ‏NSA‏ اجازه نظارت عمومی یا الکترونیکی مقامات خارجی یا ‏نمایندگان آنها را دارد. ‏ هرچند سند آژانس امنیت ملی امریکا هیچ اشاره مستقیمی به کار گذاشتن میکروفن در ‏اتاق‌های هتل اینترکنتینانتال را که هیئت ایرانی در آن اقامت داشتند، نکرده است اما یک ‏مقام رسمی دولت امریکا به شبکه ان‌بی‌سی گفته که این عمل انجام شده بود. ‏

 
ظریف: جای تعجب ندارد

وزیر امور خارجه ایران در واکنش به افشای جاسوسی امریکا و شنود مکالمات سران کشورهای مختلف در نیویورک، اظهار ‏کرد: مگر جای تعجب دارد؟ به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، محمدجواد ظریف در پاسخ به خبرنگاری که موضوع ‏شنود مکالمات مقامات شرکت کننده در اجلاس سازمان ملل در نیویورک را طرح کرد، گفت: مگر جای تعجب دارد؟ «بنفشه کی‌نوش» مترجم رسمی احمدی‌نژاد در سال ۲۰۰۷ و تحلیلگر مسائل خاورمیانه در ‏سانفرانسیسکو به ان‌بی‌سی گفته که از ‏دیدن این گزارش متعجب نشده است، تنها ‏شگفتی‌اش از میزان موفقیت عملیات شنود بوده است. او گفته خودش و بقیه اعضای ‏‏هیئت ایرانی می‌دانستند که تحت کنترل و نظارت قرار دارند. ‏ به گفته کی‌نوش اعضای هیئت ایرانی قبل از هر کنفرانس چه حضوری و چه آنلاین از امنیت ‏محل کنفرانس مطمئن شده و آنجا ‏را به اصطلاح «پاک» می‌کرده‌اند. ‏

اولین نفر امتیاز دهید

دیدگاه شما چیست؟