ادای احترام به قربانیان فاجعه منا در روسیه

در نخستین روز گشایش دفتر یادبود قربانیان فاجعه منا در مسکو، شماری از دیپلمات های مقیم روسیه و شخصیت های فرهنگی و ایرانشناسان این کشور به نشانه احترام، این دفتر را امضا کردند.

به گزارش ریسک نیوز،امروز چهارشنبه در نخستین ساعت گشایش این دفتر در سفارت جمهوری اسلامی ایران، ایرانیان علاقه مند و همچنین شماری از شهروندان کشورهای منطقه به ویژه عراقی ها و پاکستانی ها با حضور در سفارت ایران دفتر یادبود را امضا کردند.

یکی از شهروندان سوری در مسکو گفت: ' هر روز ده ها هموطن من بر اثر اقدام های تروریست های مورد حمایت غرب و عربستان سعودی جان می بازند و هزاران نفر آواره می شوند، اما کشته شدن زائران در امن ترین مکان جهان، بیشتر دردناک است.'

یک خانم عراقی نیز گفت: 'عواقب اقدام های سعودی ها در تروریسم پروری و میزبانی مرگبار از میهمانان خانه خدا، نشان می دهد سعودی ها کفایت لازم را برای اداره حرمین شریفین ندارند.'

یک شرق شناس روس در این خصوص اظهار نظر کرد و گفت: 'در حالیکه جهان اسلام نیازمند وحدت داخلی و قاطعیت بیرونی است، اقدام چند کشور عربی با حمایت از تروریست ها سبب بروز فاجعه هایی در سوریه و عراق شده است و رفتار عربستان در فاجعه عید قربان بزرگترین خطای این کشور به شمار می رود که باید هرچه زودتر در صدد دلجویی از کشورهایی باشد که شهروندان خود را از دست داده اند و از خانواده کشته شدگان نیز عذرخواهی کند.'

این دفتر برای یادبود جهانی زائران قربانی فاجعه منا، اعلام بی تدبیری عربستان سعودی در مدیریت مقدس ترین آیین اسلامی و همچنین خودداری ریاض از پذیرفتن مسئولیت واقعه، برای پاسخ به خواسته های ایرانیان مقیم خارج و همچنین شهروندان کشورهای مختلف در سفارتخانه های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای مختلف گشوده شده است.

سفارت ایران در مسکو به مدت 2 روز در ساعت های 10 تا 12 و 14 تا 17 میزبان علاقه مندان برای ابراز همدردی است.

فاجعه منا پنجشنبه گذشته همزمان با روز عید قربان و هنگام حرکت زائران برای رمی جمرات بر اثر سوء مدیریت و بی کفایتی مسئولان سعودی رخ داد.

تاکنون شمار جان باختگان ایرانی این فاجعه 239 نفر و مجروحان 14 تن اعلام شده است. 241 نفر نیز هنوز مفقود هستند. امسال 64 هزار زائر ایرانی برای انجام منسک حج به عربستان رفته اند.

بر اساس گزارش منابع خبری در این حادثه دلخراش در مجموع بیش از چهار هزار زائر از کشورهای مختلف کشته شده اند.

اولین نفر امتیاز دهید

دیدگاه شما چیست؟