چرا «یکشنبه» روز مهمی در توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ است؟

پس از سال ها مذاکرات بی نتیجه، انتظار می رود که ایران طی روزهای آینده از محدود کردن بخشی از تاسیسات هسته ای و همچنین کاهش ذخایر اورانیوم غنی شده خود را بر اساس نظارت بین المللی آغاز کند.

به گزارش ریسک نیوز،به نقل از واشنگتن پست، یکشنبه، روز اجرا است، پایانی بر آغازتوافق هسته ای ایران و گروه 1+5 که در ژولای گذشته به دست آمد. اگر ایران با رضایت خود برنامه هسته ای خود را محدود و کاهش دهد بنابراین نمی تواند سلاح اتمی بسازد و تحریم های بین المللی لغو خواهند شد.

اکنون 90 روز از تایید توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 از سوی شورای امنیت سازمان ملل می گذرد دولت اوباما و اتحادیه اروپا اقدامات اولیه برای برداشته شدن تحریم ها را انجام خواهند داد. رئیس جمهوری آمریکا رسما کنگره را از تصمیم خود برای لغو تحریم های ایران آگاه می کند و آن را به وزارت خانه خای خارجه، خزانه داری، بازرگانی و عدالت برای آماده شدن ارجاع می دهد. اتحادیه اروپا نیز گام های مشابهی را برخواهد داشت.

اعلام برداشته شدن تحریم ها به اقدامات متناسب ایران برای محدود کردن برنامه فعالیت های هسته ای خود بر اساس توافق برنامه جامع اقدام مشترک بستگی دارد.

ریچارد نفیو، کارشناس سابق تحریم در تیم مذاکره کننده هسته ای آمریکا و استاد دانشگاه کلمبیا روز تصویب را یک روز بزرگ در مسیر اجرای توافق هسته ای عنوان کرد و گفت: در این تاریخ، ممکن است حتی یک سانتریفیوژ نیز نسبت به روزهای گذشته کمتر نشده باشد اما روند کم شدن آنها اجرا و آغاز خواهد شد.این برای نخستین بار پس از سال 2007 است که تعداد سانتریفیوژها در ایران بیشتر نخواهد شد و به سمت کمتر شدن حرکت خواهد کرد.

اولین نفر امتیاز دهید

دیدگاه شما چیست؟