ضرر سال ۲۰۱۶ بورس‌های جهان پاک شد

بازارهای سهام جهان روز جمعه بدنبال انتشار آمار مطلوب اشتغال در آمریکا و افزایش قیمت نفت به سطح بالاتری صعود کردند تا از شروع افتضاحی که در ابتدای امسال داشتند فاصله بیشتری بگیرند.

به گزارش ریسک نیوز به نقل از ایسنا، خریداران طی هفته‌های اخیر در بازار سهام آمریکا برتری پیدا کرده‌اند و استراتژیست‌ها خوش بینی محتاطانه ای نسبت به ادامه این روند دارند.

 

بازارهای سراسر جهان به دلیل واهمه از کندی رشد اقتصادی چین، اُفت قیمت نفت و کاهش رشد اقتصادی آمریکا سال 2016 را با ریزش سنگین آغاز کردند و شاخصهای بزرگ در 11 فوریه بیش از 10 درصد کاهش از ابتدای سال تاکنون را نشان دادند. بازارهای سهام از آن زمان بین صعود و سقوط در نوسان بودند و اخیرا با نشانه‌های بهبود بخش تولید آمریکا و آمار رشد چشمگیر اشتغال مورد حمایت قرار گرفتند.

 

وزارت کار آمریکا روز جمعه اعلام کرد ماه گذشته 242 هزار شغل ایجاد شد که بالاتر از رقم مورد پیش بینی اقتصاددانان بود با این همه آمار جداگانه دیگر نشان داد میزان دستمزد کاهش پیدا کرده است. پیش از این گزارش آماری دیگری منتشر شده بود که از افزایش استخدام کارفرمایان بخش خصوصی آمریکا در فوریه حکایت داشت. آمار اخیر به همراه تدابیر مالی دولت چین، افزایش قیمت نفت و انتظار برای تصویب گسترش تدابیر محرک مالی بانک مرکزی اروپا در نشست آتی این بانک به بهبود ریسک پذیری سرمایه گذاران انجامید و صعود بازارهای سهام را بدنبال داشت.

 

در آمریکا شاخص استاندارد اند پورز 0.3 درصد افزایش یافت و در 1999.99 واحد بسته شد که نزدیک به مرز روانی با اهمیت 2000 واحد بود. نیمی از 10 بخش استاندارد اند پورز از جمله بخش انرژی که امسال لطمه سنگینی دیده بودند اکنون مثبت شده اند. شاخص داوجونز اینداستریال اوریج برای نخستین بار از پنجم ژانویه به بالای 17000 واحد صعود کرد و با 0.4 درصد رشد، در 17006.77 واحد قرار گرفت. شاخص نزدک کامپوزیت 0.2 درصد افزایش یافت. داوجونز از 31 دسامبر تاکنون 1.9 درصد رشد نشان می‌دهد در حالیکه استاندارد اند پورز 2.2 درصد و نزدک کامپوزیت بیش از پنج درصد اُفت دارد.

 

با اینهمه تحلیلگران بر این باورند که نگرانیها نسبت به احتمال افزایش نرخهای بهره آمریکا در پی بهبود آمار اقتصادی، خرید را محدود کرد. تحلیلگران همچنان افزایش نرخهای بهره در مارس را بعید می‌دانند اما نرخهای بهره دیر یا زود افزایش خواهد یافت.

 

بر اساس گزارش رویترز، بازارها همچنین رویدادهای پکن را رصد می‌کنند. نشست کنگره خلق ملی چین روز شنبه آغاز شده است و انتظار می رود در جریان این نشست برنامه های اقتصادی جدیدی توسط مقامات چینی رونمایی شود. این نشست پس از اقدام اخیر چین در کاهش نرخ ذخیره قانونی صورت می‌گیرد.

 

شاخص ام اس سی آی بازارهای سهام جهان 0.7 درصد صعود کرد. بازارهای سهام آسیایی بهترین هفته در پنج ماه گذشته را پشت سرگذاشتند و بازارهای سهام اروپایی برای سومین هفته رشد ثبت کردند.

 

قیمت نفت با 10 درصد رشد در هفته گذشته به بالاترین سطح در دو ماه گذشته صعود کرد. قیمت پایه نفت برنت با 4.6 درصد رشد به 38.78 دلار در هر بشکه رسید و نفت خام آمریکا با 4.2 درصد افزایش، به 36.03 دلار رسید.

 

دلار در برابر سبدی از ارزهای بزرگ 0.25 درصد اُفت کرد و یورو برای نخستین بار از 26 فوریه به بالای 1.10 دلار افزایش یافت.

 

در این بین سرمایه‌گذاران بدبین همچنان پولشان را به سوی طلا هدایت می‌کنند که پناهگاه مطمئن دارایی به حساب می‌آید. قیمت هر اونس طلا تا پایان هفته گذشته 4.1 درصد رشد کرد و در 1270 دلار بسته شد در حالیکه بازده اوراق خزانه 10 ساله آمریکا پایین دو درصد ماند که پایین‌تر از زمانی است که نخستین نرخهای بهره آمریکا در دسامبر تصویب نشده بود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

3  ×  3  =