کارنامه شرکتهای بیمه در رشته عمر را در سال 98 ببینید(قسمت اول) / صدر نشینان و سودآوران + نمودار عملکردی نه ساله

صورت‌های مالی شرکت‌های بیمة خصوصی و خصولتی در نه ماهة نخست سال 98 داده‌های قابل توجهی در مورد عملکرد شرکت‌ها در حوزة بیمه‌های زندگی به تصویر می‌کشد. بر این اساس در زمینة جذب حق بیمه در این رشته شرکت بیمة پاسارگاد با اختلاف فاحشی صدرنشین است به گونه‌ای که حق بیمة دریافتی این شرکت در این رشته نسبت به شرکت‌های بیمة کوثر و آسیا که در رتبه‌های بعدی قرار دارند، حدود سه برابر است.

به گزارش ریسک نیوز به نقل از نشریه بیمه داری نوین با آنکه بیمة عمر یکی از پر طرفدارترین رشته‌های بیمه‌ در سطح جهان به شمار می‌رود در کشور ما سهم این رشتة بیمه‌ای نسبت به سایر رشته‌ها در سبد بیمه‌ای شرکت‌های بیمه بسیار کم است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد؛ سهم حق بیمة دریافتی مربوط به بیمه‌های زندگی در اوایل دهة 90 شمسی تنها هشت درصد از کل حق بیمة دریافتی صنعت بیمه  بود این در حالی است که این روند در سال‌های اخیر تا حدودی بهبود یافته و به گونه‌ای که این رقم در سال 97 به حدود 14.5 درصد رسیده است. به تبع این امر خسارت‌های شناسایی‌شده مربوط به این رشته نیز افزایش یافته به گونه‌ای که از حدود چهار درصد در سال 90 به بیش از هشت درصد در سال 97 افزایش یافته است.

آمارهای منتشرشده از سوی بیمة مرکزی نشان می‌دهد؛ حق بیمة دریافتی مربوط به بیمه‌های زندگی در سال‌های اخیر به لحاظ ریالی نیز با رشد قابل توجهی همراه شده در هفت سال گذشته حدود 10 برابر شده است. بر این اساس حق بیمة دریافتی مربوط به بیمة عمر در کل صنعت بیمه در سال 90 رقمی حدود 2 هزار میلیارد ریال بود که این رقم در سال 97 به حدود 20 هزار میلیارد ریال رسید. با این حال خسارات پرداختی از این محل رشد کمتری داشت به گونه‌ای که در بازة مورد بررسی از رقم 1600 به حدود 10 هزار میلیارد ریال رسید. اعداد و ارقام یادشده حکایت از آن دارد که رشتة عمر (زندگی)، برای صنعت بیمه یک رشتة سودده است که حاشیة سود آن برای صنعت در سال‌های اخیر با افزایش همراه شده است.

صورت‌های مالی شرکت‌های بیمة خصوصی و خصولتی در نه ماهة نخست سال 98 داده‌های قابل توجهی در مورد عملکرد شرکت‌ها در حوزة بیمه‌های زندگی  به تصویر می‌کشد. بر این اساس در زمینة جذب حق بیمه در این رشته شرکت بیمة پاسارگاد با اختلاف فاحشی صدرنشین است به گونه‌ای که حق بیمة دریافتی این شرکت در این رشته نسبت به شرکت‌های بیمة کوثر و آسیا که در رتبه‌های بعدی قرار دارند، حدود سه برابر است. نکتة قابل توجه در این زمینه آنکه هزینة پرداختی این شرکت در این دوره به هیچ عنوان تناسبی با حق بیمة دریافتی نداشت؛ بنابراین حاشیة سود این رشته برای شرکت بیمة پاسارگاد بسیار بالاست. نکتة قابل توجه دیگر در این زمینه آنکه حاشیة سود این عملیات در این رشته برای بیمة آرمان در مدت زمان یادشده منفی بود که این امر در میان همة شرکت‌های بیمه مورد بررسی، بی‌نظیر است. (به دلیل آنکه صورت‌های مالی شرکت بیمة ایران به صورت سالانه منتشر می‌شود از انعکاس آمار مربوط به این شرکت در نمودار مقایسه‌ای میان‌دوره‌ای شرکت‌ها اجتناب شده است.)

برای بررسی میزان توجه و تمرکز شرکت‌ها به رشتة بیمة عمر باید حق بیمة دریافتی آنها در این رشته را نسبت به کل حق بیمة دریافتی آنها بررسی کرد تا وزن این رشته در فعالیت آنها مشخص شده و این حق بیمه نسبت به اندازة شرکت تعدیل شود. بر این اساس شرکت بیمة خاورمیانه با اختصاص صددرصد تمرکز خود بر این رشته پیشتاز است که این موضوع به دلیل تخصصی بودن این شرکت و ماهیت آن است. پس از این شرکت، شرکت‌های بیمة پاسارگاد، کارآفرین و سامان قرار دارند که به ترتیب 62 درصد، 53 درصد و 34 درصد حق بیمة دریافتی آنها مربوط به بیمه‌های زندگی است. سایر شرکت‌های خصوصی و خصولتی فعال در این صنعت، وزنی کمتر از 30 درصد را به بیمه‌های زندگی اختصاص داده‌اند.

 

در ادامة این گزارش عملکرد شرکت‌های بیمه در زمینة بیمة عمر در سال‌های گذشته به تفکیک هر شرکت مورد بررسی قرار گرفته است. نکتة قابل توجه در نتایج این بررسی آنکه شرکت‌هایی که در سالیان اخیر توجه بیشتری به رشتة عمر داشتند و تمرکز بیشتری روی آن رشته کرده‌اند به لحاظ سودآوری موفق‌تر بوده‌اند. سودآور بودن این رشته در کنار ضریب نفوذ بسیار پایین آن در ایران حکایت از یک پتانسیل بالقوه برای صنعت بیمه و هر یک از شرکت‌های بیمه دارد که بر اساس آن شرکت‌های بیمه با گرایش تمرکز بیشتر بر رشته‌های زندگی می‌توانند از یک سو ضریب نفوذ این رشته در کشور را بالا ببرند و جایگاه ایران در این زمینه در میان کشور‌ها ارتقاء بخشند و از سوی دیگر حق بیمة دریافتی و به تبع آن سودآوری خود را افزایش دهند.

تهیه و تنظیم گزارش و استخراج نمودار: حسن خضوعی

 

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
بدون نظر
  1. شهرام تجزیه‌چی می گوید

    سلام
    خوب بود آماری هم از بازخرید و قطع پرداخت حق‌بیمه در هر شرکت ارائه می‌شد تا بتوان سلامت فروش را هم بررسی کرد.

ارسال نظر

60  −  58  =