سهم ما در پیشگیری از فساد چقدر است ؟// از ولع قیچی کردن ربان شعبه تا ایجاد تالی فاسد
بیایید به جای حرف، کمی هم عمل کنیم!
مدتی است برخی مدیران و اهالی صنعت بیمه در اظهاراتی در خصوص انحرافات و احتمال ایجاد فساد در صنعت بیمه سخن می رانند که اگر چه توجه بدین چالش ها مطلوب است اما سوال اساسی اینجاست که ما برای کاهش تقلبات و تخلفات چه کرده ایم ؟ ایا سهم واقعی خود را در کاهش چالش های صنعت بیمه ایفاء نموده ایم؟//متأسفانه تعداد زیادی از مراودات غیر رسمی کارکنان و رؤسای شعب با برخی افراد در شبکة فروش وجود دارد که ایجاد تالی فاسد میکند؛ مثلاً نمایندهای مدتها یوزر و پسوردش را در اختیار رئیس شعبه قرار داده بود و کارهای مستقیم به غیر مستقیم تبدیل میشد.

به گزارش ریسک نیوز در دنیای امروز که اقتصاد دیجیتال شریانهای بازارهای مالی را فراگرفته، افزایش شعب شرکتهای بیمه چه توجیهی میتواند داشته باشد؟
این سوال در حالی ذهن مخاطب را درگیر میکند که در اخبار شرکتهای بیمه ایرانی هفتهای نیست که از افتتاح یک شعبه توسط مدیر عامل و یا اعضاء هیات مدیره خبری منتشر نگردد و ربانی قیچی نشود!
اگرچه که بسیاری بر این باورند، حذف و یا کاهش یکباره شعب در صنعت بیمه ایران به دلیل فقدان مهیا بودن زیر ساختهای آی تی و نبودن استانداردهای تاسیس شعبه کار سادهای نیست ؛اما همچنان شواهد نشان میدهد، از آنجا که ارتباط معناداری میان تعداد شعب و سهم حق بیمه تولیدی شرکت بیمه وجود ندارد، ضمن اینکه مراودات خاص برخی مدیران شعب با نمایندگان به ایجاد تالی فاسد در برخی شعب منجر شده در این راستا با وجود برخی مزایای شعبه اما به دلیل توسعه فناوریهای نوین، زمان تغییر رویکردها برای شعبه داری فرا رسیده است اما مدیران عامل و اعضاء هیات مدیره شرکتهای بیمه تا چه اندازه بدین امر توجه می کنند؟
مدتی است برخی مدیران و اهالی صنعت بیمه در اظهاراتی در خصوص انحرافات و احتمال ایجاد فساد در صنعت بیمه سخن می رانند که اگر چه توجه بدین چالش ها مطلوب است اما سوال اساسی اینجاست که ما برای کاهش تقلبات و تخلفات چه کرده ایم ؟ ایا سهم واقعی خود را در کاهش چالش های صنعت بیمه ایفاء نموده ایم؟
بدون شک مبارزه با فساد های سیستماتیک و بنیادین تنها به حرف نیاد بلکه در عمل بر آید حال یکی از مواردی که می تواند از احتمال ایجاد فساد جلوگیری کند سامان بخشی شعب و کاهش فرایندهای انسانی و جایگزینی زیر ساختهای سیستمی است.
متأسفانه تعداد زیادی از مراودات غیر رسمی کارکنان و رؤسای شعب با برخی افراد در شبکة فروش وجود دارد که ایجاد تالی فاسد میکند؛ مثلاً نمایندهای مدتها یوزر و پسوردش را در اختیار رئیس شعبه قرار داده بود و کارهای مستقیم به غیر مستقیم تبدیل میشد.
مهرداد رضایی مدیر کل نظارت بر شبکه بیمه ای نهاد نظارتی در این زمینه به ریسک نیوز گفت:یکی از مسائلی که قبلاً با سندیکا مطرح کردیم و هنوز پیگیر آن هستیم موضوع آیپیمحور کردن صدور نمایندگان بود که شاید بتوان از این طریق از بروز بسیاری از تخلفات جلوگیری کرد؛ معتقدم هر قدر فیلترها بیشتر و مکانیزه باشند تالیفاسدها کمتر میشوند.
به گفته وی هر قدر بتوانیم در زنجیرة تأمین خدمات بیمه و شبکة فروش، ارتباط انسانی را کاهش دهیم و تمام روندها را سیستماتیک کنیم فساد کاهش مییابد.
مهرداد رضاوی تاکید می کند : بر اساس آییننامة 90، بیمة مرکزی با کارمندان کلیدی در حوزههای علمی و مدیریتی مصاحبه میکند؛ ولی در مورد رؤسای شعبه اینگونه نیست در حالی که لازم است مصاحبه صورت گیرد. در این راستا در ماههای اخیر پیشنهاداتی ارائه شد که تغییراتی در این مورد صورت گیرد.
بر اساس این گزارش از نکات منفی دیگر افزایش تعداد شعب میتوان به فروش مستقیم بیمهنامه اشاره کرد؛ بعضاً رقابتهای زیرپوستی در مورد پرتفوی مستقیم و غیر مستقیم میان شعبه و نماینده صورت میگیرد.
اگرچه شعب در جای خود مزایایی دارند اما با توجه به توسعه تکنولوژی در دنیای امروز ولع برخی بیمه گران برای تاسیس و راه اندازی شعبه جای سوال دارد.
فشار بر بیمهگران برای کاهش هزینهها با محیط اقتصاد کمبهره، افزایش شفافیت قیمتها و تأثیر قابل توجه فضای دیجیتالی به طور پیوسته در حال افزایش است. تازهواردان بازار به شدت تعریف عملکرد را تغییر دادهاند و شکاف عملکردی برای شرکتکنندگان به زودی غیر قابل تحمل خواهد بود. یک تغییر قابل توجه در هزینههای واحد برای بیمهگرانی که مایل به حفظ رقابت هستند، اجتنابناپذیر است.
بیمهگران باید تغییرات در حال رویداد را در پنج سال آینده در نظر بگیرند و برای حفظ بازار تلاش کنند تا ساختار هزینهای خود را بهبود بخشند. برای ماندگاری و بازدهی، یک رویکرد بسیار جامع مورد نیاز است. این رویکرد باید شامل ذهنیت، عملیات و قلب یک شرکت، یعنی مدل کسب و کار آن باشد.
دیجیتالسازی یک تغییر بیسابقه برای ساختارهایی با هزینة پایین و چابکی بیشتر در صنعت بیمه ایجاد کرده است. رهبران بازار مانند Allianz، Axa، Generali و Zurich برنامههای صرفهجویی در هزینه را ارائه کردهاند که در آن، فنآوریهای دیجیتال بخش مهمی از آن را تشکیل میدهند. هزینههای اداری برای بیمهگران نوین به طور متوسط نیمی از شرکتهای قدیمی و گاهی اوقات حتی کمتر است. هزینهمحور بودن این شرکتها منجر شده است تا از سیستمهای غولپیکر دست بکشند و با قدرت دیجیتالی خود محصولات را فراوری کنند.
بخش عمدهای از هزینههای عمومی و اداری و پرسنلی از سوی شرکتهای بیمه در شعب این شرکتها صرف میشود.
بررسیها نشان میدهد در صنعت بیمۀ کشور در سال 97 به صورت میانگین حدود 12 درصد از درآمد دریافتی حق بیمۀ شرکتها صرف هزینههای اداری و پرسنلی شده است.
این رقم در سال 96 نزدیک به 14 درصد بود که این موضوع نشان میدهد بهرغم وجود تورم و افزایش حدود 15 درصدی هزینۀ کارکنان، شرکتهای بیمه موفق شدهاند تا حدودی از رشد هزینههای دفتری و پرسنلی خود بکاهند.
از طرفی به زعم کارشناسان صنعت بیمه برخلاف شبکه بانکی استاندارد لازم برای تأسیس شعب را ندارد؛ در این راستا ضرورت دارد استانداردهایی بر اساس عملکردها و واقعیتهای موجود تعریف شود.
لینکهای پیشنهادی در همین رابطه:
رتبه بندی شرکتهای بیمه به لحاظ هزینه های اداری و پرسنلی //هزینه های عمومی به ازاء هر شعبه+ نمودار
شعبه شمشیر دولبه! // از نقصان در احراز صلاحیت مدیران شعب تا نبودن استانداردهای تاسیس شعبه