آنچه یک مدیر بیمه ای باید بداند / محمود فراهانی

به گزارش ریسک نیوز محمود فراهانی در سرمقاله شماره سی و هشت بیمه داری نوین نوشت:

بنگاه‌داری در صنعت بیمه، در کنار مشترکات زیاد با صنایع دیگر، تفاوت‌های کلیدی نیز دارد و یک بیمه‌گر در  سطوح مختلف مدیریت، بخصوص در سطوح ارشد باید به آنها اشراف نسبی داشته باشد.

در بحث اشتراکات، وجود یک مقدمه برای هر نوع شرکت‌داری ضروری است:

1-داشتن یک تصویر مناسب و چند وجهی از اکوسیستم صنعت و بازار در ابتدا و ادامه سال از اهمیت کلیدی برخوردار است. با توجه به تغییر و تحولات بنیادین شرایط بین‌المللی، منطقه‌ای، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، زیست‌محیطی و فناورانه جهان، مناطق و کشورهای مختلف، هر مدیر ارشد باید از طریق بسته‌های اطلاعاتی آنلاینی که تحلیل‌هایی در بازه‌های روزانه، هفتگی، ماهانه، فصلی و سالانه که توسط بخش طرح‌وبرنامه (R&D) تهیه می‌شود آشنا باشد. آنلاین بودن این فرآیند این امکان را فراهم می‌کند در مواقع خاص، تحلیل‌ها به صورت لحظه‌ای و بازه‌های کوتاه‌تر از روز به مدیران ارائه شود.

وجود این بسته در کنار رصد مداوم اخبار و رویدادهای مهم در رسانه‌ها قرار می‌گیرد. بسته اطلاعاتی از اکوسیستم هر صنعت طبیعتا متناسب با جغرافیای تنفسی و ژنتیک هر شرکت تهیه خواهد شد. لذا انتخاب فردی که بتواند به درستی اطلاعات را پالایش کرده و بسته باکیفیت اطلاعات برای مدیران ارشد تهیه کند ضروری است. طبیعی است در این زمینه تهیه سامانه‌های دانشی و اطلاعاتی که اطلاعات را با قالب‌های مناسب و به شکل‌های مختلف تصویری به نمایش بگذارد از اهمیت بالايي برخوردار است. امروزه   نرم‌افزارها و سامانه‌هایی که بعد از انجام مراحل سفارشی‌سازی،(Customization) قادرند اطلاعات مورد نیاز را جمع‌آوری، تحلیل و بر اساس نیاز شرکت باز طراحی کنند در بازار وجود دارد تا به مدیران ارشد  کمک کند اطلاعات مورد نیاز خود را به صورت بهینه تهیه کنند. طبیعی است این سامانه ها به صورت تعاملی پیش می‌روند و باید اطلاعات شرکت هم در اختیار سامانه جهت تحلیل 360 درجه قرار گیرد. همچنین برای روابط عمومی‌ها سامانه‌هایی تهیه شده که می‌تواند متناسب با نیاز شرکت سفارشی‌سازی شده (Customized) تا بتوانند اخبار را رصد کرده و خبرهایی را در اختیار مدیران قرار دهد که نیاز است آنها بخوانند. بخصوص اکنون که توسعه هوش مصنوعی باعث شده این سامانه‌ها بسیار هوشمند عمل کنند.

 

2- آگاهی نسبت به استانداردهای فراگیر در دنیا مانند استانداردهای مرتبط با پولشویی و حسابرسی که قوانینی بین‌المللی هستند. قطعا درک درست درباره این قوانین می‌تواند به سازمان کمک کند تا خود را آماده‌تر از دیگران برای گذار به فضاهای جدید کسب‌وکار کند. برای مثال داشتن دانش کافی درباره استاندارد IFRS 17 و حرکت در این مسیر می‌تواند نقش مهمی در بهبود مسائل حسابداری داشته باشد. همچنین آشنایی با مقولهFATF  که در دنیای امروز کسب‌وکارهای بانکی و بیمه‌ای اهمیت کلیدی یافته است.

همچنین استانداردهایی که در کشورهای مختلف به عنوان اصولی بدیهی پذیرفته شده‌اند مثل استانداردهای مربوط به حاکمیت شرکتی، فناوری اطلاعات و… البته بسياری از این استانداردها در قالب استانداردهای مربوط به ایزو قرار دارد و کافی است مدیران با این مفهوم علاوه بر آشنایی، زبان مشترک ایجاد کنند.

ایزو در واقع بیش از۱۹۰۰۰ استاندارد در انواعی از مناطق ایجاد کرده ‌است. استانداردهایی برای فناوری مراقبت‌های بهداشتی، سلامت محیطی و ایمنی، سیستم‌های مکانیکی، الکترونیک، رشته‌های مهندسی، لجستیک و توزیع، انرژی و فناوری غذا. برای صاحبان مشاغل کوچک شاید شناخته شده‌ترین استانداردها مجموعه ایزو 9000 باشد. این استانداردها در درجه اول برای حفظ مدیریت کیفیت محیط در سازمان انجام می‌شود. هر ساله حدود ۱،۰۰۰ استاندارد جدید ایجاد می‌شود.

برای مثال استاندارد ۳۷۰۰۰  ISO  به‌عنوان اولین و تنها استاندارد حوزه حاکمیت شرکتی توسط سازمان بین‌المللی استاندارد (ISO) منتشر شده‌ است. این استاندارد در عین حال در کشورمان با همکاری کمیته حاکمیت شرکتی این کمیسیون و مرکز پژوهش‌های اتاق ایران ترجمه شده است.

سازمان بین‌المللی استاندارد (ISO) متشکل از موسسات استاندارد در ۱۶۴ کشور است که با یکدیگر کار می‌کنند تا استانداردهای صنعت را ایجاد کنند. برخی از موسسات استاندارد بخشی از دولت‌های کشورهای خود هستند، در حالی که برخی دیگر سازمان‌های خصوصی هستند.

همچنین در خصوص تحلیل فضای کسب‌وکار دو استاندارد وجود دارد: استاندارد BABOK و استاندارد PMI. در هر دو استاندارد مربوط به تحلیل کسب‌و‌کار تعریف می‌کند چه کارهایی در تحلیل کسب‌وکار باید انجام داد! چرا آنها مهم هستند! و مفاهیم کاربردی مرتبط با تحلیل کسب‌وکار کدام است! تا درنهایت بتوانیم همه آنها را به صورت موثری برای موفقیت یک کسب‌وکار استفاده کنیم.

موارد بالا برخی از مقوله‌ها، دانش و اطلاعاتی است که مدیران در تمام صنایع باید به اندازه لازم بنا بر جایگاهی که قرار دارند درباره آنها بدانند.

افتراقات

در عین حال برخی افتراق‌ها نیز بین دانسته‌های یک بنگاه‌دار بیمه‌ای با دیگر صنایع باید وجود داشته باشد به این دلیل که اگر این دانسته‌ها را نداند توان مدیریت در یک بنگاه حرفه‌ای را ندارد.

  • شاید مهم‌ترین مقوله‌ای که یک مدیر بیمه‌ای باید درباره آن بداند مقوله شناخت و ارزیابی ریسک بنگاه‌داری در شرکت بیمه در هر نقطه از زمان و مکان است. بدون شناخت و ارزیابی ریسک امکان مدیریت آن نیست و مدیری که نتواند ریسک‌ها را بشناسد و مدیریت کند لاجرم بنگاه تحت مدیریت وی با چالش‌های فراوانی مواجه خواهد شد و در صورت تدوم ورشکستگی در انتظار شرکت است.
  • مقوله دومی که یک مدیر بیمه‌ای باید بداند مفهوم و ابعاد تحول دیجیتال در صنعت بیمه است. اگر تحول دیجیتال و مجموعه‌اي از دانش‌های حوزه‌ها و داده تکنولوژی داده (بیگ‌تک)، نوآوری باز، اکوسیستم باز، بیمه‌گری باز، اوپن فایننس یا تامین با امور مالی باز و از همه مهم‌تر مقوله سفر مشتری در زیستگاه بیمه‌ای را درک نکند طبیعتا با چالش مواجه خواهد شد. یک مدیر بیمه‌ای قرار نیست بلاکچین را به صورت تخصصی بداند اما باید با فضای کلی آن آشنا باشد. ریسک‌های مرتبط با تحول دیجیتال در عرصه بیمه از مهم‌ترین مواردی است که مدیران بیمه‌ای ما باید با آنها آشنا شوند.
  • همچنین یک مدیر بیمه‌ای از سهامدار گرفته تا یک مدیر میانی، باید قدر استفاده از زیرساخت‌های فناوری در شرکت را به خوبی بداند تا بتواند به خوبی از داشبوردهای اطلاعاتی استفاده ببرد. همچنین باید بتواند داده‌ها را تحلیل و به حوزه تحت مدیریت خود منتقل کند. طبیعی است که این امر مستلزم آن است که یک مدیر بیمه‌ای مفاهیم بیمه‌ای را با زبان اصلی بیاموزد و این امر فقط نباید در حوزه اتکایی خلاصه شود.
  • همچنین یک مدیر بیمه‌ای علاوه بر آشنایی با استانداردهای عمومی ایزو، باید اطلاعات کلی درباره ایزوهای تخصصی بیمه داشته باشد. برخی از این ایزوهای تخصصی به شرح زیر است:

ISO 10001: 2018  استاندارد بین‌المللی مکانیزم‌های افزایش رضایت‌مندی مشتریان

ISO 10003: 2018  استاندارد بین‌المللی روش‌های کاهش و حل شکایات مشتریان

ISO 26000: 2010  استاندارد بین‌المللی مدیریت استراتژیک مرتبط با مسئولیت اجتماعی

EFQM  استاندارد بین‌المللی مدل تعالی سازمانی

i6 Sigma استاندارد بین‌المللی سیستم توسعه متدهای مدیریتی و تحول سازمانی

 

  • و در آخر این نوشتار، مدیر بیمه‌ای باید در خصوص سبک زندگی یک فعال بیمه‌ای دانش لازم را بداند. سبک زندگی پرسنل در تمام سطوح یک شرکت از شبکه‌فروش تا شعب و ستاد باید به نحوی اصلاح شود که منجر به رضایت مشتریان و بیمه‌گذاران شده و در عین حال سلامتی را برای پرسنل فراهم آورد.
ارزیابی ریسک بنگاه‌داریبیمه داری نوینمحمود فراهانیمدیر بیمه‌اینشریه تخصصی بیمه داری نوین
نظرات (0)
افزودن نظر