افزایش شاخص کل بورس امروز ۱۴۰۰/۰۹/۰۱

شاخل کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با 20 هزار و 192 واحد افزایش یافت.

به گزارش خبرگزاری ریسک نیوز، بورس اوراق بهادار تهران امروز در یک روند رو به رشد قرار گرفت و به مدد فروش اوراق دولتی در قالب عملیات بازار باز بین بانک‌ها ارزش معاملات در بورس و فرابورس از 71 هزار میلیارد تومان هم فراتر رفت.

شاخص کل بورس تهران با افزایش 20 هزار و 192 واحدی به رقم یک میلیون و 407 هزار و 127 واحد رسید.

همچنین شاخص کل با معیار هموزن با افزایش 3612 واحد به رقم 386 هزار و 938 واحد رسید.

ارزش بازار در بورس تهران بیش از 5 میلیون و 622 هزار میلیارد تومان شد.

ارزش معاملات در فرابورس هم به مدد عملیات بازارباز که به فروش اوراق دولتی بین بانک‌ها اختصاص دارد به بیش از 67 هزار و 81 میلیارد تومان رسید.

با این حساب ارزش معاملات دو بازار بورس و فرابورس از 71 هزار و 291 میلیارد تومان هم فراتر رفت.

امروز هم شاخص‌های بورس سبز شدند، به گونه‌ای که شاخص کل بورس و شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی 1.46 درصد رشد کردند. این دو شاخص با معیار هموزن 0.94 درصد افزایش یافتند.

شاخص آزاد شناور 1.3 درصد رشد کرد، شاخص بازار اول بورس با 1.5 درصد افزایش همراه شد و شاخص بازار دوم بورس 1.4 درصد افزایش یافت.

امروز نمادهای پتروشیمی خلیج‌فارس، شستا، فولاد مبارکه، پتروشیمی پردیس، پالایش نفت اصفهان، سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تأمین و پالایش نفت بندرعباس بیشترین اثر افزایشی در شاخص بورس تهران را داشتند.

در فرابورس ایران هم شاخص کل با افزایش 169 واحد به رقم 20 هزار و 187 واحد رسید.

ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران بیش از یک میلیون و 127 هزار میلیارد تومان شد.

ارزش بازار پایه فرابورس ایران به بیش از 361 هزار میلیارد تومان رسید. معامله‌گران امروز بیش از 2 میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 254 هزار فقره معامله و به ارزش 67 هزار و 89 میلیارد تومان داد و ستد کردند که البته عمده این معاملات مربوط به عملیات بازارباز است که فروش اوراق اسناد خزانه دولتی بین بانک‌ها انجام می‌شود.

امروز نمادهای آریا ساسول، پتروشیمی زاگرس، پتروشیمی تندگویان، ذوب‌آهن، پالایش نفت لاوان و صبا تأمین بیشترین اثر افزایشی در شاخص فرابورس را داشتند و نماد صنعتی مینو برخلاف روزهای گذشته بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشته است.

با توجه به اینکه عملیات بازارباز برای فروش اوراق اسناد خزانه اسلامی بین بانک‌ها صورت می‌گیرد و ارتباطی به معاملات فرابورس ندارد اما چون این معاملات در فرابورس ثبت می‌شود ارزش معاملات فرابورس ایران امروز به بیش از 67 هزار میلیارد تومان رسید.

به هر حال بازار بورس و فرابورس یکی از محل‌های تأمین مالی برای شرکت‌های بزرگ و شرکت‌های دولتی به شمار می‌روند. از سال گذشته تا کنون عده زیادی از مردم ایران به واسطه سهام عدالت و یا خرید سهام دیگر وارد بازار سرمایه شده‌اند، به گونه‌ای که در حال حاضر بیش از 58 میلیون ایرانی به اندازه 70 درصد جمعیت کشور در بورس حضور دارند و گرچه برخی کارشناسان آن را برای بازار نامناسب می‌دانند، اما عده‌ای نیز می‌گویند بهترین فرصت برای دولت به شمار می‌رود که به تجهیز پس‌اندازهای خرد مردم در یک بازار شفاف و تزریق آن به اقتصاد کشور کمک کند لازمه آن این است که بازار سرمایه متناسب با حضور مردم تعریف شود و قوانین بازار به بازار مردم‌پایه تغییر پیدا کند، اما در عین حال اکثر کارشناسان معتقدند سرمایه‌گذاری در بورس همراه با ریسک و نوسان است بنابراین بهتر است از طریق صندوق‌ها وارد شوند تا ریسک سرمایه‌گذاران به حداقل کاهش پیدا کند.

منبع: فارس

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  ×  1  =  6