کاهش 60 درصدی خروج پول از بورس

رشد 277 درصدی ارزش صف‌های خرید در بازار سهام

تعداد بیشتری از سهام در بورس طی هفته گذشته با رشد مواجه شدند که این مساله می‌تواند بازار سرمایه را با یک صعود متعادل همراه کند.

به گزارش خبرگزاری ریسک نیوز، یکی از مهمترین شاخص‌های عملکردی بورس به میزان ورود و خروج پول از بازار سرمایه بر می‌گردد. در هفته‌های گذشته این شاخص نتوانسته است، عملکرد قابل قبولی از خود به جای بگذارد.

در این هفته پس از 25 روز کاری در بورس روند خروج سرمایه از بازار سرمایه متوقف شد و حتی پول نیز وارد این بازار شد، اما باز هم به دلیل افت رشد شاخص کل، سهامداران حقیقی ترجیح دادند باز هم کنار گود بنشینند و نظاره گر روند بازار باشند.

در دومین هفته کاری بهمن ماه روند خروج سرمایه حقیقی از بورس ادامه داشت و برای دهمین هفته پی در پی شاهد خروج نقدینگی حقیقی بودیم، اما این هفته میزان آن کاهش یافت.

از ابتدای دی ماه و تا پایان هفته اول بهمن، در 5 هفته متوالی بیش از 9 هزار میلیارد تومان نقدینگی حقیقی از بازار سهام خارج شد که میانگین روزانه آن 360 میلیارد تومان است.

* کاهش خروج پول از بازار سهام

بورس در هفته دوم بهمن ماه در روز شنبه با مثبت شدن تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی‌ها مواجه شد. ورود پول به بورس در این روز به رقم 114 میلیارد تومان رسید، اما روز یکشنبه با وجود تداوم روند صعودی شاخص‌های بازار سهام باز هم نقدینگی حقیقی از بورس خارج شد که ارزش آن 179 میلیارد تومان بود.

خروج پول حقیقی روز دوشنبه ادامه پیدا کرد و نسبت به روز قبل افزایش داشت، در این روز 212 میلیارد تومان نقدینگی حقیقی از بازار خارج شد. این رقم در روز سه‌شنبه به 347 میلیارد تومان صعود کرد و روز چهارشنبه به 456 میلیارد تومان افزایش یافت.

در مجموع کل هفته هزار و 78 میلیارد تومان نقدینگی حقیقی از بازار سهام خارج شد و میانگین روزانه تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بورس 215 میلیارد تومان بود که نسبت به هفته پیشین کاهش 60 درصدی داشته است.

* رشد صف‌های خرید و افت صف‌های فروش در بورس

در هفته گذشته با توجه به رشد 5.8 درصدی شاخص کل و رشد 4.47 درصدی شاخص کل هموزن بورس، ارزش صف‌های خرید در بازار سرمایه نیز رشد قابل توجهی داشته است. میانگین ارزش صف‌های خرید در بازار سهام با رشد 277 درصدی نسبت هفته پیش از آن به عدد 393 میلیارد تومان رسیده است.

میانگین ارزش صف‌های فروش نیز در هفته گذشته با افت 73 درصدی به عدد 71 میلیارد تومان رسید که این مساله می‌تواند امیدواری زیادی را برای اهالی بازار سرمایه به همراه داشته باشد.

* کاهش ورود نقدینگی حقیقی به صندوق‌های با درآمد ثابت

در سه روز ابتدایی هفته اخیر شاهد خروج پول حقیقی از صندوق‌های با درآمد ثابت بودیم. روز شنبه 226 میلیارد تومان پول حقیقی از این صندوق‌ها خارج شد و روز یکشنبه 55 میلیارد تومان نقدینگی حقیقی از صندوق‌های قابل معامله درآمد ثابت خارج شد. روز دوشنبه هم برای سومین روز متوالی پول حقیقی از صندوق‌ها خارج شد که ارزش آن 93 میلیارد تومان بود.

اما روز سه‌شنبه 152 میلیارد تومان نقدینگی حقیقی روانه صندوق‌های درآمد ثابت شد. در آخرین روز معاملاتی هفته نیز 282 میلیارد تومان پول حقیقی وارد شد.

در مجموع این هفته 24 میلیارد تومان پول حقیقی به صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس وارد شده است. به عبارت دیگر، طور میانگین روزانه 5 میلیارد تومان پول حقیقی به این صندوق‌ها وارد شده است که نسبت به هفته قبل 90 درصد کمتر شده است.

منبع: فارس

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

89  +    =  97