گرد و غبار در بازار دلار

عده‌ای از تحلیلگران ارزی از اهمیت زیاد محدوده قیمتی ۲۷ هزار و ۵۰۰ تا ۲۷ هزار و ۷۰۰ تومان برای آینده نرخ دلار سخن گفتند.

به گزارش خبرگزاری ریسک نیوز، به عقیده این افراد در صورت تثبیت قیمت دلار در نرخ‌هایی بالاتر از بازه مذکور، زمینه‌ها برای ورود مجدد نرخ این ارز به سطوح قیمتی کانال ۲۸ هزار تومانی مهیا می‌شود. از سوی دیگر اخبار رسانه‌ها در روز‌های گذشته، حاکی از آن بود که دولت در حال بررسی‌ ساز‌و‌کاری جهت مبادله ۳ جاسوس دو تابعیتی ایرانی-آمریکایی با منابع مالی بلوکه شده ایران در کره‌جنوبی است. طبق شواهد موجود رقم این دارایی‌های بلوکه شده حدود ۷ میلیارد دلار برآورد می‌شود که در صورت تزریق حتی بخشی از آن به بازار داخلی می‌توان شاهد تغییرات قابل توجهی در نرخ شاخص بازار ارز بود. نرخ هر برگ اسکناس دلار آزاد در تعطیلات هفته گذشته به رقم ۲۷ هزار و ۶۰۰ تومان رسید.

در هفته‌ای که گذشت نرخ شاخص ارزی نوسانات قابل توجهی را تجربه کرد. در روزهای ابتدایی هفته بازار ارز شاهد یک بازگشت کوتاه‌مدت و موقت نرخ دلار به کانال ۲۶ هزار تومانی و سطح قیمتی ۲۶ هزار و ۸۰۰ تومان بود. این کاهش سطحی قیمت در روز دوشنبه ۱۶ فروردین جبران شده و دلار مجددا به پله‌های ابتدایی کانال ۲۷ هزار تومانی گام نهاد. در ادامه این افزایش قیمت و در روز سه‌شنبه فعالان ارزی شاهد حرکت دلار به سمت عبور از مرز مقاومتی مهم ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان بودند. این حرکت که به عقیده بسیاری از کارشناسان ناشی از تلاش نوسان‌گیران در جهت افزایش نرخ ارز بود در روز چهارشنبه متوقف شده و دلار مجددا به پله سوم کانال ۲۷ هزار تومانی بازگشت. تحلیلگران در توجیه بازگشت قیمت دلار از احتمال واکنش بازار‌ساز و تقویت سیاست‌های عرضه این نهاد سخن گفتند. در روز‌های پایانی هفته اما معامله‌گران افزایشی باز هم درصدد افزایش قیمت دلار از طریق افزایش میزان خرید‌های پشت خطی خود برآمدند. این افراد با افزایش کاذب میزان تقاضا توانستند بار دیگر نرخ دلار آزاد در بازار تهران را در یک بازه ۷ روزه به سطح قیمتی ۲۷ هزار و ۶۰۰ تومان برسانند.

رسانه‌ها در روز‌های گذشته از آزاد‌سازی قریب‌الوقوع منابع مالی بلوکه شده ایران در کره‌جنوبی خبر دادند. به عقیده کارشناسان این هفت میلیارد دلار بلوکه شده در صورت تزریق به بازار می‌تواند تاثیر قابل توجهی در افزایش میزان ذخایر ارزی کشور داشته و از سوی دیگر قدرت بازار‌ساز را در جهت کنترل نوسانات نرخ ارز افزایش دهد. اما برخی دیگر از تحلیلگران ارزی بازار تهران با استناد به سخنان وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر عدم وجود چشم‌انداز مشخص از پایان روند مذاکرات هسته‌ای وین، فضای سیاسی رسانه در روز‌های گذشته را حاوی سیگنال‌های نگران‌کننده دانسته و از احتمال تداوم روند افزایشی جدید درصورت عدم واکنش بازدارنده بازار‌ساز سخن گفتند. سکه امامی نیز در روز‌های پایانی هفته در همراهی با روند دلار دچار افزایش قیمت شد. هر قطعه سکه امامی در بازار روز‌های پایان هفته با ۱۶۰ هزار تومان افزایش قیمت نسبت به نرخ روز چهارشنبه در رقم ۱۲ میلیون و ۸۶۰ هزار تومان معامله شد.

منبع: دنیای اقتصاد

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

31  −    =  23