سهام عدالت به اهداف خود نرسید

شمین پیش نشست نخستین رویداد بین‌المللی خصوصی‌سازی در ایران با موضوع “چالشهای مدیریت سهام عدالت” با همکاری اندیشکده اقتصاد مقاومتی، سازمان خصوصی‌سازی و پژوهشکده امور اقتصادی در پژوهشکده امور اقتصادی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری ریسک نیوز، احمد کابلی زاده در این جلسه با اشاره به این که در زمینه شناسایی افراد مشمول سهام عدالت کاستی هایی وجود داشته است، گفت: مدیریت سهامداران عدالت در شرکتهای سرمایه پذیر از جمله دغدغه هایی است که در راستای آزادسازی سهام عدالت مطرح است.

این کارشناس اقتصادی با بیان این که کسانی که روش غیرمستقیم را برای آزادسازی سهام عدالت خود انتخاب کرده اند، سهامدار شرکتهای سرمایه گذاری استانی سهام عدالت هستند، افزود: تعاونی های سهام عدالت در حال حاضر راکد هستند و تعداد محدودی از آنها فعالیتهای محدودی دارند. به همین دلیل از نظر گسترش مدیریت و مالکیت مردم در سهام عدالت اتفاقی نیفتاده است.

وی ادامه داد: با این حال با اقداماتی که در حال حاضر در حال انجام است، مسئولان در تلاش هستند همزمان با مالکیت، مدیریت سهام عدالت نیز انتقال یابد.

وی در پاسخ به چرایی این عدم انتقال تاکنون اذعان داشت: دلیل نخست این که سهامداران در مجامع شرکتهای سرمایه گذاری استانی سهام عدالت مشارکت نمی کنند و نکته بعدی هم این است که امکان فروش سهام عدالت وجود ندارد و سهامداران از حداقل حقوق خود برای مدیریت و مالکیت برخوردار نیستند.

کابلی زاده گفت: اشکالاتی که قبل از آزادسازی سهام عدالت وجود داشت، هنوز پابرجا است که دلیل آن این است که امکان برگزاری مجامع برای شرکتهای سرمایه گذاری وجود ندارد. به عنوان مثال سرمایه گذاری استان تهران نزدیک 3 میلیون نفر جمعیت دارد که برای برگزاری مجمع آن زیرساختها و قوانین لازم فراهم نیست.

این کارشناس اقتصادی اذعان داشت: سال گذشته مصوبه ای به تصویب رسید که مطابق آن باید کارگروهی تشکیل شود متشکل از وزارت کار، بازرسی کل کشور، سازمان خصوصی سازی، سازمان بورس و کانون شرکتهای سرمایه گذاری های استانی سهام عدالت، که بر اساس آن آئین نامه ها اصلاح و مجامع برگزار شود.

وی گفت: به محض برطرف شدن مشکلات و آزادسازی سهام عدالت و فراهم آمدن شرایط خرید و فروش این سهام، بخش قابل توجهی از سهامدارن اقدام به فروش سهام عدالت خود خواهند کرد که بر این اساس اگر بنا باشد در آینده اقدام به فروش سهام عدالت کنیم، باید در این زمینه تدابیر لازم در نظر گرفته شود.

سید بهزاد بقایی هم در این جلسه اذعان داشت: شرکتهای سرمایه گذاری استانی سهام عدالت به معظل بزرگی تبدیل شده اند و نه مجمع آنها برگزار می شوند و نه در سرمایه گذاریهایی که داشته‌اند، موثر بوده اند. ضمن این که انتقال مالکیت و مدیریت نیز به مردم و سهامداران اتفاق نیفتاده است.

کارشناس اندیشکده اقتصاد مقاومتی افزود: منتفع شدن مردم از سهام عدالت موضوعی است که باید از این جنبه به آن نگاه شود که آیا فروش این سهام موجب نفع سهامداران عدالت می گردد؟ و یا این که نگهداشتن آن می تواند موجب سود بیشتر آنها شود؟

وی اظهار داشت: برای رسیدن به اهداف سهام عدالت و خروج مدیریت و مالکیت سهام عدالت از دست دولت به مردم، نیازمند راهکارهایی هستیم که باید در این زمینه استراتژیهای لازم توسط مسئولان تدبیر شود.

راضیه ذوالنوریان هم در این جلسه گفت: در زمان توزیع سهام عدلت یکی از اهداف این اقدام افزایش مشارکت مردم در اقتصاد و رسیدن به عدالت اجتماعی و نیز کم کردن بار مدیریتی و مالکیتی دولت و همچنین استفاده از ظرفیتهای شرکتهای تعاونی بود، که این اهداف تحقق نیافته است.

مدیر کل دفتر امور سهام عدالت سازمان خصوصی سازی افزود: از سال 94 که مسئولیتهای سهام عدالت برای شرکتهای تعاونی در نظر گرفته شده است، این مسئولیتها تمام شده، این در حالی است که تعاونی های شهرستانی سهام عدالت نه تعیین تکلیف می شوند و نه ادامه فعالیت آنها مشخص است.

وی اضافه کرد: این در حالی است که آزادسازی سهام عدالت هم به درستی انجام نمی شود و مجموعه این عوامل موجب شده تا سهام عدالت به اهداف خود نرسد.

ذوالنوریان گفت: علاه بر این اطلاعات سهامداران عدالتی که روش مستقیم را انتخاب کرده اند باید به شرکتهای سرمایه پذیر داده می شد تا از این طریق مشخص شود آیا این تعداد سهامدار عدالت در خصوص کرسی های مدیریتی می توانند نقش آفرین باشند و مشارکتی در این زمینه داشته باشند یا نه؟

وی ادامه داد: بنابراین این دسته از موضوعات باید در زمینه سهام عدالت و آزادسازی این سهام توسط شورای عالی بورس مدنظر قرار بگیرد. همچنین باید به این نکته توجه کنیم که ما نباید مشکلات سهام عدلت را به 50 میلیون سهامدار محدود کنیم و 36 شرکت سرمایه‌پذیر نیز با مشکلات سهام عدالت درگیر هستند. بنابراین با توجه به مشکلات کنونی سهام عدالت نباید موضوعات جدیدی به این سهام اضافه شود و باید تلاش کنیم مشکلات کنونی آن را حل کنیم.

منبع: تسنیم

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

11  −  5  =