آیا سرمایه‌ها به سمت بازار سهام حرکت می‌کنند؟

فارغ از صورت‌جلسه فدرال‌رزرو، روز جمعه گزارش شاخص هزینه‌های مصرفی شخصی (PCE) ایالات متحده برای ماه آوریل نیز منتشر شد. این شاخص یکی از شاخص‌های اقتصادی است که فدرال رزرو از آن در کنار شاخص قیمت‌های مصرف‌کننده، شاخص قیمت‌های تولیدکننده و شاخص تلید ناخالص داخلی برای سیاستگذاری‌های خود استفاده می‌کند. رشد این شاخص گرچه زیاد نبوده، ولی موجب شد قطعیت ادامه تورم بیشتر شده و همین موضوع فشار بیشتری را بر بازار دلار جهانی و اوراق خزانه ایالات متحده وارد کرد.

به گزارش خبرگزاری ریسک نیوز، شاخص PCE شاخصی است که میزان رشد قیمت‌های سبدی از کالاهای مشخص که مصرف یک خانوار آمریکایی است را در طول یک زمان مشخص بررسی می‌کند. براساس گزارش منتشر شده در روز جمعه، شاخص PCE ایالات متحده نسبت به ماه مارس ۲/ ۰ درصد رشد داشته است. میزان رشد سالانه این شاخص هم ۳/ ۶ درصد بوده است. درحالی که رشد سالانه برخی کالاها در این شاخص نسبت به ماه مارس چندان چشمگیر نبوده، اما رشد مواد غذایی و انرژی نگران‌کننده بود. بر اساس این شاخص، قیمت انرژی ۳۰ درصد و قیمت مواد غذایی ۱۰ درصد نسبت به آوریل سال گذشته رشد داشته است.

رمزارزها به عنوان یک بازار ریسکی روز جمعه را با افت بیت‌کوین به ۲۸ هزار دلار به پایان رساندند درحالی که بازارهای سهام هم که بازار ریسکی محسوب می‌شود با استقبال معامله‌گران روبه‌رو بوده و پس از مدت‌ها ریزش، هفته خود را با مثبت ۶ درصد به پایان رساندند. بازار طلا به عنوان یک بازار امن همچنان در محدوده روانی ۱۸۵۰ دلار نوسان کرد و نه شاهد ریزش و نه شاهد رشد در این بازار بودیم. افزایش انتظارات تورمی در نگاه سیاستمداران و افزایش شاخص PCE موجب شد دلار آمریکا با فشار فروشندگان مواجه شده و هفته خود را در محدوده ۱۰۱ واحد به پایان رساند. شرایط در بازار اوراق خزانه نیز نسبتا مشابه بوده و این بازار با افت همراه بود.

با توجه به حفظ ناحیه اونس ۱۸۵۰ دلاری توسط طلا، تحلیلگران بر این عقیده‌اند که ریزش بازار دلار و بازار اوراق خزانه می‌تواند به نفع طلا تمام شده و موجب رشد قیمت این فلز ارزشمند شود. اما این موضوع به رفتار بازار سهام بستگی دارد. چنانچه در روزهای آینده اقبال به بازار سهام بیشتر شود، بخش زیادی از سرمایه خارج شده از دلار و اوراق خزانه به سمت بازار سهام حرکت خواهد کرد. گزارش PCE نشان داد که مصرف خانوارهای آمریکایی باتوجه به تورم چندان تغییری نداشته که می‌تواند به نفع شرکت‌ها تمام شود. اما نکته اصلی این است که خانوارها درحال مصرف پس‌انداز خود از دوران کرونا هستند که می‌تواند روند مصرف را ناپایدار سازد.

 

منبع: دنیای اقتصاد

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

8  ×    =  80