اعلام آمار منتخبان اصلی و ذخیره به تفکیک/مرحله بعدی تخصیص یکپارچه خودرو جلو افتاد

یکی از مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت آماری تفکیک شده از منتخبان اصلی و منتخبان ذخیره اولین دوره از فروش خودرو در قالب سامانه یکپارچه تخصیص ارائه کرده است.

به گزارش خبرگزاری ریسک نیوز، وی ضمن تاکید بر اینکه به دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت به همه منتخبان خودرو تخصیص داده خواهد شد، اعلام کرد در مجموع، ۱۹۱ هزار و ۶۰۶ نفر منتخب اصلی و ذخیره این دوره فروش یکپارچه خودرو شناخته شده‌اند.

این در حالیست که پیش از این در اعلام نتایج اولیه قرعه‌کشی این طرح، اعلام شد: در این دوره چهار میلیون و ۱۷۵ هزار و ۳۵۲ نفر متقاضی خرید خودرو ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد سه میلیون و ۸۷۸ هزار و ۳۰۱ در طرح عادی و ۲۹۷ هزار و ۵۱ نفر نیز در طرح حمایت از خانواده و جوانی ثبت‌ تقاضا داشته‌اند. مجموع ظرفیت در نظر گرفته‌شده در خودروهای عرضه‌شده توسط خودروسازان در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو برای این دوره ۱۷۶ هزار و ۹۱۱ دستگاه بود که در قالب ۱۱۵ طرح فروش متنوع شامل فروش‌فوری، فروش فوق‌العاده، طرح جوانی جمعیت، فروش‌های کمتر از یک سال و مشارکت در تولید ارائه شده است.

با توجه به مشکلات پیش آمده در رابطه با اعلام اسامی منتخبان که تعدادی از برندگان اصلی به لیست ذخیره منتقل شده بودند که به سبب عدم تفکیک برندگان اصلی از منتخبان رزرو شناخته شد، باتوجه به دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت و تاکید سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان برای تخصیص خودرو به همه منتخبان اعم از اصلی و ذخیره، به نظر می‌رسد از همین روی ظرفیت خودروهای تخصیصی افزوده شده است.

براین اساس ضمن اینکه مقامات وزارت صمت نیز تاکید کرده‌اند که میزان تولید و عرضه افزوده خواهد شد، بر ظرفیت این مرحله ۱۴ هزار ۶۹۵ دستگاه افزوده شده است.

مرحله بعدی فروش خودرو در قالب سامانه یکپارچه تخصیص؛ تیر ماه

در حالیکه در همان ابتدای طرح یکپارچه تخصیص خودرو اعلام شد با توجه به اینکه قرار است طرح‌های فروش خودروسازان بصورت تجمعی برگزار شود و در هر مرحله تعداد بیشتری خودرو عرضه شود، فلذا به‌جای هر هفته یا هر ۱۵ روز یکبار، این طرح هر سه ماه یا چهار ماه یکبار برگزار شود.

بصورت دقیق‌تر می‌توان گفت که منوچهر منطقی- معاون صنایع حمل‌ونقل وزیر صنعت، معدن و تجارت- در نشست خبری خود با موضوع تشریح اطلاعات جامع‌تر از سامانه یکپارچه تخصیص خودرو، تصریح کرد: در طرح‌های فروش گذشته خودروسازان بزرگ هر ۱۵ روز یکبار نسبت به پیش فروش یا فروش فوق‌العاده محصولات خود اقدام می‌کردند، ظرفیت مشخص اعلام و سپس قرعه‌کشی انجام می‌شد؛ دیده شد که این روش برای مشتریان ایجاد التهاب و استرس داشت؛ لذا در سامانه فروش یکپارچه این زمان ۱۵ روزه را به دوره سه یا چهار ماه (هر سه ماه با چهار ماه یکبار) با ظرفیت بیشتر، تبدیل کرده‌ایم. بطور مثال به خودروسازان به‌جای تعداد محدودی خودرو در هر مرحله،   ۲۰۰ الی ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو می‌تواند تخصیص پیدا کند. با توجه به اینکه هر نفر یک خودرو می‌تواند ثبت‌نام کند، تخصیص خودرو به افراد بیشتری صورت خواهد پذیرفت.

اما همچنین معاون حمل‌ونقل وزیر صمت خبر داده است: در پی استقبال متقاضیان از عرضه خودرو در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو و رضایت بیش از ۹۰ درصدی مخاطبان از این شیوه واگذاری، روند واگذاری خودرو همزمان با افزایش نرخ تولید خودروهای کامل، تداوم خواهد یافت و دور بعدی تخصیص نیز در تیرماه انجام می‌شود.

با توجه به اینکه اواخر اردیبهشت ماه، اولین مرحله فروش خودرو در قالب سامانه یکپارچه تخصیص خودرو اجرایی شد، براساس صحبت‌های این مقام صنعتی، پیش‌بینی می‌شد مرحله بعدی اواخر مردادماه یا اواخر شهریور ماه باشد اما گویا استقبال مردم و همانطور که اشاره شد، باتوجه به اینکه به تاکید وزیر صمت، افزایش تولید خودرو کامل و افزایش ۲۰۰ درصدی عرضه نسبت به سال گذشته خواهیم داشت! مسئولان وزارت صمت تصمیم گرفته‌اند از فواصل زمانی اجرای این طرح‌ها بکاهند.

منبع: ایسنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

7  ×  1  =