سهامداران بورس همچنان منتظر بمانند؛ سکه گرفتار حباب قیمتی

در این گزارش به بررسی وضعیت بازار‌های مالی (ارز، بورس، طلا و سکه) از بیست و هشتم خرداد تا دوم تیر و پیش بینی روند این بازار‌ها طی روز‌های آینده پرداخته ایم.

به گزارش خبرگزاری ریسک نیوز، جدول زیر وضعیت روزانه دلار، یورو، سکه تمام، نیم سکه، ربع سکه، اونس جهانی و طلای ۱۸ عیار در آخرین هفته خرداد را نشان می‌دهد.

بازارهای مالی

نرخ دلار آمریکا در این هفته روندی باثبات را داشت و در محدوده ۲۷ هزار و ۷۰۰ تومان بود. نرخ یورو نیز وضعیت مشابهی را تجربه کرد و روندی تقریبا باثبات داشت.

بازارهای مالی

آقای مهدی میرزایی گفت: وضعیت کاهش دلار ناشی از افزایش شدید آن طی هفته قبل بود که روند فزاینده‌ای در پیش گرفت و طی هفته اخیر، تا حدودی اصلاح کاهشی کرد. در این میان برخی اقدامات بانک مرکزی در مدیریت بازار هم موثر واقع شد و نرخ ارز را به کانال کمتر از ۳۰ هزار تومان هدایت کرد. با این حال باید منتظر ماند و دید که در میان مدت و بلندمدت، چه روندی در انتظار نرخ ارز و طلا خواهد بود.

شاخص کل بورس در این هفته حدود ۲.۶۷ درصد افت را تجربه کرد و از تراز ۱ میلیون و ۵۴۷ هزار واحد به تراز ۱ میلیون و ۵۳۳  هزار واحد رسید. کاهش نرخ کامودیتی‌ها در مبادلات جهانی، اعلام اثرات منفی قطعی برق بر روند فعالیت‌های تولیدی شرکت‌ها و شایعاتی در خصوص افزایش نرخ بهره بین بانکی، از جمله دلایل کاهش شاخص‌ها بودند.

بازارهای مالی

آقای محمد خبری‌زاد کارشناس بازار سرمایه گفت: فعلا بازار حالت خنثی دارد و نیازمند یک محرک قوی است. این محرک فعلا خود را در بازار نشان نداده و سرمایه‌گذاران همچنان باید منتظر بمانند.

در هفته آینده دو اتفاق مهم داریم که ممکن است نقش محرک را برای بازار ایفا کنند. یکی بحث گزارش ماهانه خرداد است که با توجه به افزایش نرخ دلار به نظر گزارشات خوب باشند و مورد بعد روند افزایشی نرخ دلار نیمایی است که هر دو مورد می‌توانند نقش محرک را برای بازار داشته باشند.

به گفته او اگر اتفاق خاصی رخ ندهد فعلا بازار را نمی‌توان مثبت پیش‌بینی کرد و در بهترین حالت شاخص کل خنثی خواهد بود. البته شاید شاخص هم‌وزن نیز از شاخص کل بازدهی کمتری داشته باشد. با توجه به شرایط نرخ‌های جهانی از شرکت‌های وابسته به این نرخ‌ها نیز خیلی انتظار رشد وجود ندارد. همچنین با توجه به روند بازار، نمی‌توان صنعت خاصی را به عنوان صنعت پیشتاز در هفته پیش رو نام برد و احتمالا حجم معاملات نیز مانند هفته قبل پایین باشد.

در هفته‌ای که گذشت، سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۱.۹۶ درصد افزایش به قیمت ۱۵ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان و طرح قدیم هم بدون تغییر به نرخ ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسید.

بازارهای مالی

قیمت طلا نوسان محدود دارد

آقای محمد کشتی آرای نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: در این هفته قیمت ارز نوسان نیم درصدی را شاهد بود، همچنین  نرخ اونس جهانی  سیر نزولی را طی کرد؛ ثبات نسبی نرخ ارز نیز به بازار طلا و جواهر منتقل شد اما بازهم به علت تقاضا برای خرید طلا و سکه، قیمت این کالا را افزایش داد. حباب سکه این روزها در حال افزایش است.

نائب رئیس اتحادیه طلا و جواهر می‌گوید: پیش بینی می‌شود قیمت اونس جهانی تغییرات زیادی نداشته باشد و قیمت ارز نیز تحت کنترل بانک مرکزی است بنابراین به نظر می‌رسد تا روز دوشنبه نوسان شدید برای نرخ طلا و سکه نداشته باشم و شاهد تغییرات عمده نخواهیم بود.

اونس جهانی با کاهش ۸ دلاری همراه بود. سکه طرح قدیم حدود ۱۰۰ هزار تومان در این هفته افزایش قیمت را تجربه کرده است همچنین سکه طرح جدید ۳۰۰ هزار تومان گران شد. نیم سکه و ربع سکه نیز به ترتیب ۲۰۰ هزار تومان و ۵۰ هزار تومان افزایش نرخ داشته اند، اما سکه‌های یک گرمی بر خلاف انواع سکه‌های دیگر با کاهش ۱۰۰ هزار تومانی همراه بود. هر مثقال طلای آب شده نیز حدود ۸۰ هزار تومان گران شد و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۲۵ هزار تومان به ارزش آن افزوده شد.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

2  ×    =  18