بررسی مقایسه‌ای عملکرد شرکت‌های بیمه در سالی که گذشت

با گذشت چند ماه از آغاز سال 1401، کارنامه شرکت‌های بیمه‌ای به ویژه شرکت‌های پذیرش و درج شده در بورس و فرابورس در سال 1400 منتشر شده و نمایی کلی از صنعت و همچنین عملکرد هر یک به دست آمده است.

به گزارش ریسک نیوز، بر این اساس 24 شرکت فعال در این صنعت که سال مالی تمامی آنها پایان اسفند ماه است، عملکرد سالانه خود را در سایت کدال منتشر کرده‌اند.

این گزارش بر آن است تا عملکرد شرکت‌های فعال در صنعت بیمه در سال 1400 را بررسی کرده و آن را با عملکرد سال 1399 مقایسه کند. (به جهت عدم تطابق سال مالی و همچنین عدم ماهیت فعالیت، این گزارش عملکرد دو شرکت بیمه اتکایی امین و ایرانیان را در بر نمی‌گیرد.)

رشد 75 درصدی مانده دارایی‌ ها

بر اساس آمارهای منتشرشده در سامانه کدال بورس، جمع مانده دارایی‌های شرکت‌های مورد بررسی 1,488 هزار میلیارد ریال بوده که این عدد نسبت به پایان اسفند ماه سال 1399 با رشد حدود 75 درصدی همراه شده است.

در این میان شرکت بیمه پاسارگاد با مانده دارایی حدود 221 هزار میلیارد ریال و یک پله صعود نسبت به پایان سال 1399، بیشترین مانده دارایی را در بین شرکت‌های خصوصی بیمه‌ای به خود اختصاص داده است.

شرکت‌های بیمه بزرگی همچون آسیا، البرز، دانا و کوثر از این جهت در رتبه‌های بعدی قرار دارند. شرکت بیمه تعاون نیز با رشد حدود 94 درصدی و بیمه حکمت با رشد 93 درصدی مانده دارایی‌ها، بیشترین نرخ رشد را در این زمینه داشته‌اند.

در سوی مقابل بیمه دی با کاهش 35 درصدی، تنها شرکتی بوده که مانده دارایی‌های آن در دوره مورد بررسی کاهش یافته است. بیمه دی پایان سال 1399 رتبه سوم را به لحاظ بیشترین مانده دارایی‌ها را به خود اختصاص داده بوده در پایان اسفند ماه سال 1400 به رتبه یازدهم در بین شرکت‌های مورد بررسی تنزل کرده است.

وزن 33 درصدی سرمایه گذاری در سبد دارایی

اما آنچه از میزان کمی دارایی‌های یک شرکت به ویژه در صنعت بیمه مهم‌تر است، کیفیت دارایی‌ها یا به عبارتی ترکیب دارایی‌های آن است. بررسی‌ها نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری‌ها (طبقات مختلف) به صورت میانگین با وزنی حدود 33 درصد بیشترین سهم از دارایی شرکت‌های بیمه را به خود اختصاص داده‌اند این در حالی است که وزن این قلم از دارایی‌ها در پایان سال 1399 در شرکت‌های مورد بررسی 37 درصد بوده است. در نقطه مقابل سهم مطالبات از بیمه‌گذاران و نمایندگان حدود 25 درصد بوده که این عدد نسبت به اسفند ماه سال قبل با رشد 2 درصدی همراه شده این موضوع حکایت کاهش چابکی و پویایی سبد شرکت‌های بیمه در سال 1400 دارد. سهم بیمه‌گران اتکایی از ذخایر فنی، دارایی‌های ثابت مشهود (مثل ساختمان)، سایر حساب‌های دریافتنی و موجودی نقد نیز دیگر اقلام مهم دارایی‌ها در شرکت‌های بیمه‌ای را به خود اختصاص داده‌اند.

 

متن کامل این گزارش به زودی منتشر می شود

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

89  −  82  =