تراژدی بورس تهران همچنان ادامه‏‏‌دار است

تداوم قصه پرغصه بازار سهام

این روزها رکود و رخوت در صحنه معاملات بورس تهران به عادت و سنت همیشگی تبدیل شده است و تابلوی معاملات و نقشه بازار، سهامداران را هرروز مهمان رنگ سرخ می‌کند و نشانی از تمایلات به سمت ارتفاعات بالاتر در بازار مشاهده نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری ریسک نیوز، بر کسی پوشیده نیست که بازار سهام این روزها با مشکلات عدیده‌‌‌ای مواجه است و این موضوع سبب شده است تا بازار سهام در میان قدرت‌‌‌نمایی سایر بازارهای موازی، مهجور شود و جا بماند. قاعده بازی در معاملات این روزهای تالار شیشه‌‌‌ای به سمت فروش بیشتر حقیقی‌‌‌ها و سرازیرشدن پول به سمت بازارهای موازی است.

 

وضعیت نماگرها

دادوستدهای روز گذشته بورس تهران در شرایطی دنبال شد که برای دومین روز متوالی شاهد عقب‌نشینی نماگرهای بازار بودیم. شاخص کل بورس تهران در معاملات دیروز با افت ۸۶/ ۰واحد درصدی به سطح یک‌میلیون و ۵۲۴‌هزار واحد رسید. حال نماگر اصلی تالار شیشه‌‌‌ای بیش از هر زمان دیگری خود را به مرز روانی یک‌میلیون و ۵۰۰‌هزار واحد نزدیک‌‌‌تر می‌‌‌بیند. باید دید که در معاملات هفته‌‌‌های آتی روند معاملات بورس تهران چگونه پیگیری خواهد شد و بازار خواهد توانست خود را در بالای این محدوده روانی حفظ کند یا شکست این مرز مهم به سمت پایین موجب تشدید عرضه‌‌‌ها و فشار فروش بر بازار می‌شود. نماگر هم‌‌‌وزن نیز در معاملات چهارشنبه شرایط سخت‌‌‌تری را تجربه کرد و رویارویی خریداران و فروشندگان در نهایت موجب افت ۹۶/ ۰واحد درصدی نماگر مذکور شد.

در معاملات دیروز، مانند روزهای قبل همچنان فروشندگان در جریان معاملات، دست بالا را داشتند. تحمیل فشار فروش از سوی این گروه از فعالان بازار سهام موجبات خروج ۲۸۴ میلیارد تومانی پول از چرخه معاملات سهام را فراهم کرد. هجدهمین روز متوالی است که سهامداران خرد به دیده تردید به معاملات سهام می‌‌‌نگرند و راه خروج از بازار را در پیش گرفته‌‌‌اند. از میان صنایع ۳۹گانه بورس تهران در معاملات روزی که گذشت، فقط دوصنعت لاستیک و پلاستیک و سیمان، آهک و گچ با ورود پول ناچیز و سایر صنایع با خروج پول حقیقی مواجه شدند. صنایع فلزات اساسی، فرآورده‌‌‌های نفتی و چندرشته‌‌‌ای صنعتی به ترتیب با ۶۴، ۲۷ و ۲۵میلیارد تومان خروج پول حقیقی در صدر جدول صنایعی قرار داشتند که با بیشترین خروج پول حقیقی روبه‌‌‌رو شدند. ارزش معاملات خرد بازار نیز که شامل سهام و حق‌تقدم می‌شود، همچون روزهای گذشته به حرکت در مسیر نزولی ادامه داد و این متغیر با ثبت رقم‌ هزار و ۸۱۸میلیارد تومانی، کمترین میزان خود را از ۱۲آذر امسال به بعد تجربه کرد. این پارامتر ۶روز متوالی بود که در کانال ۲‌هزار میلیارد تومانی در حال نوسان بود.

واکنش بورس به محرک‌ها

با وجود اینکه در برهه کنونی قیمت‌ها در بازارهای موازی در حوالی سقف‌‌‌های تاریخی خود قرار دارند و دلایل توجیه‌‌‌کننده ارزندگی سهام در مقطع کنونی کم نیستند، دخالت در مکانیزم‌‌‌های بازار سبب شده است تا همچنان سرمایه‌گذاران، این بازار را به‌عنوان اولویت نخست برای سرمایه‌گذاری قرار ندهند. دلار در حوالی سقف تاریخی خود در حال نوسان است و بازار سهام از لحاظ نقدشوندگی در بین سایر بازارهای موازی نیز دست بالا را دارد. اما عواملی مانند قیمت‌گذاری دستوری و دخالت‌‌‌های نابجای سیاستگذار موجب شده است تا تمایل به فروش سهام بیش از تمایل به نگهداشت آن باشد.  اواخر روز سه‌‌‌شنبه نرخ تورم آمریکا برای ماه ژانویه اعلام شد که این متغیر عدد ماهانه ۵/ ۰‌درصد را به ثبت رساند که بیشترین میزان در سه‌ماه گذشته بود. همچنین مقدار سالانه این پارامتر ۴/ ۶‌درصد بود. انتظارات کارشناسان قبل از انتشار آمار رسمی، از نرخ تورم سالانه ۲/ ۶‌درصد بود که این مهم محقق نشد. رقم فعلی تورم، با نرخ هدف ۲درصدی فدرال‌رزرو فاصله زیادی دارد و محتمل است که فدرال‌رزرو در نشست‌‌‌های آتی، به بازی با نرخ بهره ادامه دهد و در ادامه سیاست‌‌‌های انقباضی خود، نرخ بهره را افزایش دهد که این موضوع با توجه به تقویت شاخص دلار، موجبات تحت فشار قرار گرفتن قیمت کامودیتی‌‌‌ها در بازارهای جهانی را فراهم خواهد کرد. حال باید دید که سهامداران بورس کامودیتی‌‌‌محور تهران در ادامه مسیر معاملاتی پرفراز و نشیب خود این متغیرها را چگونه در محاسبات خود دخیل خواهند کرد.

 

منبع: دنیای اقتصاد

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

18  −    =  13