بازار سهام در یک هفته چگونه شارژ شد؟

پرش دو رقمی بورس

بورس تهران در هفته‌ای که گذشت، دومین هفته پررونق متوالی خود را تجربه کرد و هر دو نماگر اصلی بازار با رشد مواجه شدند.

به گزارش خبرگزاری ریسک نیوز، رصد معاملات هفته قبل بازار سهام گویای واقع‌‌‌‌‌‌‌شدن دو اتفاق مهم در عملکرد نماگرهای اصلی بورس تهران است. اولین رخداد در نوسان‌های شاخص‌کل بورس تهران جلوه‌‌‌‌‌‌‌گر شد و این شاخص توانست پس از مدت‌ها وارد ابرکانال یک‌میلیون و ۸۰۰‌هزار‌واحدی شود. آخرین‌باری که شاخص ‌‌‌‌‌‌‌کل بورس تهران در این کانال قرار داشت به ۲۸ مرداد سال‌‌‌‌‌‌‌‌۹۹ برمی‌گردد و در هفته گذشته پس از ۳۰ ماه مجددا صعود قیمت‌ها در تالار شیشه‌ای موجب‌‌‌‌‌‌‌ شد تا شاخص مذکور به سطوح فعلی برگردد. دومین رویداد نیز در رشدهای نماگر هم‌‌‌‌‌‌‌وزن قابل‌رصد است و این شاخص توانست قله تاریخی خود را که در ۱۹ مرداد سال‌۹۹ تجربه کرده بود، در معاملات این هفته دوباره فتح کند.

 بازار از دریچه آمار

شاخص‌کل بورس تهران در هفته قبل، با رشد نزدیک به۱۰‌درصدی خود را به بالای کانال یک‌میلیون و ۸۰۰‌هزار‌واحدی رساند. نماگر هم‌‌‌‌‌‌‌وزن نیز هفته پرفروغ و درخشانی را تجربه کرد و با رشد ۹/ ۶‌درصدی همراه شد. در معاملات هفته گذشته ۲‌هزار و ۴۱۸‌میلیارد‌تومان پول از سوی حقیقی‌‌‌‌‌‌‌ها از بازار خارج شد تا هم‌‌‌‌‌‌‌راستا با رشد قیمت‌ها در تالار شیشه‌‌‌‌‌‌‌ای، جریان شناسایی سود از سوی سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاران خرد نیز همچنان ادامه‌‌‌‌‌‌‌دار باشد، بنابراین به‌طور میانگین روزانه ۴۸۴‌میلیارد ‌تومان از سوی این گروه از بازیگران از بازار خارج شد. در هفته گذشته سه صنعت خودرو و ساخت قطعات، محصولات شیمیایی و استخراج کانه‌‌‌‌‌‌‌های فلزی با بیشترین ورود پول حقیقی مواجه شدند. صنایع فرآورده‌های نفتی، انبوه‌‌‌‌‌‌‌سازی، املاک و مستغلات و حمل‌ونقل نیز سه گروهی بودند که با بیشترین اقبال از سوی سهامداران عمده و حقوقی بازار همراه شدند. ارزش معاملات خرد بازار سهام نیز که شامل سهام و حق‌تقدم می‌شود، در هفته گذشته به‌صورت میانگین رقم ۷‌هزار و ۳۸۴‌میلیارد‌ تومان را تجربه کرد. این مقدار بیشترین میزان میانگین ارزش معاملات هفتگی از هفته منتهی به ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ به بعد است که حاکی از بازگشت رونق به معاملات بازار سهام بعد ۱۷ ماه است.

 استقبال از سهام دلاری

نکته‌‌‌‌‌‌‌ای که در معاملات هفته قبل بورس تهران به‌صورت واضح مشهود بود، استقبال بازار از سهم‌‌‌‌‌‌‌های دلاری بورس تهران بود. با توجه به افزایش قیمت دلار در بازار غیررسمی، موج عظیمی از تقاضا در بورس تهران شکل‌گرفت که خواهان خرید سهام گروه‌های دلاری بورس تهران مانند فلزات اساسی، استخراج کانه‌‌‌‌‌‌‌های فلزی و محصولات شیمیایی بود. این موضوع سبب شد تا بازار بعد از مدت‌ها که به سهام شاخص‌‌‌‌‌‌‌ساز بی‌‌‌‌‌‌‌اهمیت بود، کسب بازدهی را در پیرامون این نمادها جست‌وجو کند و تا حدودی نیز در تحقق‌بخشیدن به این مهم موفق بود و در هفته گذشته سهام گروه‌های مذکور با رشدهای خوبی همراه شدند تا بخشی از جاماندگی قیمتی در این نمادها در سال‌جاری جبران شود.

 استراحت در مسیر صعودی

نکته مثبتی که از معاملات هفته قبل بورس تهران استنباط می‌شود، این است که بازار با توجه به شرایط و فضای تورمی حاکم بر اقتصاد کشور و سقف‌‌‌‌‌‌‌شکنی‌‌‌‌‌‌‌های قیمت دلار در بازار آزاد، همه این تحولات را در تحلیل‌های خود برای خرید و فروش سهام منظور کرده و این عوامل سبب‌شده میانگین قیمت‌ها در تالار شیشه‌ای اندکی با پارامترهای کلان اقتصادی همگام شوند و بالاتر بیایند. به هر روی، جامعه سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاران و فعالان بورس تهران رشد قیمت‌ها دردو هفته اخیر و ثبت بازدهی‌‌‌‌‌‌‌های مثبت در عملکرد شاخص‌‌‌‌‌‌‌ها را نشانه‌‌‌‌‌‌‌ای از حباب یا رفتار هیجانی نمی‌‌‌‌‌‌‌دانند، بلکه این افزایش قیمت‌ها را در راستای تعدیل شکاف موجود میان بازدهی‌‌‌‌‌‌‌های بورس، تورم و قیمت‌های سایر بازارهای موازی قلمداد می‌کنند.

 نزدیکی به فصل مجامع

با نزدیک‌‌‌‌‌‌‌شدن به فصل سبز سال، روند بر‌‌گزاری مجامع عمومی عادی سالانه شرکت‌ها که به‌منظور تصویب صورت‌های مالی و تصمیم‌گیری در رابطه با تقسیم سود تشکیلی می‌شود، قوت خواهد گرفت، چون سال‌مالی اکثر شرکت‌های بورسی آخر اسفند است و براساس قانون تجارت شرکت‌ها موظف هستند مجمع‌عمومی عادی سالانه خود را حداکثر تا ۴ ماه پس از پایان سال‌مالی برگزار کنند، بنابراین در فصل بهار و به‌خصوص در ماه‌های خرداد و تیر شاهد ترافیک بر‌‌گزاری مجامع توسط شرکت‌ها خواهیم بود. معمولا در فصل مجامع سهام شرکت‌های DPS محور که تقسیم سودهای خوبی در سابقه تاریخی خود دارند، مورد استقبال قرار می‌گیرند و بخشی از پول‌های موجود در صنایع و سهم‌‌‌‌‌‌‌های مختلف بازار در جست‌وجوی کسب بازدهی، راهی این گروه از سهم‌‌‌‌‌‌‌ها می‌شوند. به‌علاوه تقسیم سود در مجمع شرکت‌ها موجب افت نسبت P/ E شرکت‌ها نیز می‌شود و برخی سهم‌‌‌‌‌‌‌ها از این ناحیه نیز می‌توانند مورد استقبال و تقاضا قرار گیرند.

 بازی‌‌‌‌‌‌‌خوانی دلار و سهام در سال‌جاری

شاخص‌کل بورس تهران و نماگر هم‌‌‌‌‌‌‌وزن، پس از تجربه دو ماه مثبت در فروردین و اردیبهشت سال‌جاری، در طول پنج ماه بعد از آن گرفتار یک روند فرسایشی در شیب نزولی شدند و بازار سهام تبدیل به زمین سوخته برای فعالان تالار شیشه‌ای شد. خروج قطره‌‌‌‌‌‌‌چکانی سرمایه و قهر سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاران با بخش مولد اقتصاد و جریان معاملات سهام ادامه‌‌‌‌‌‌‌دار بود، تا اینکه مجددا از اوایل آبان ماه بار دیگر طراوت و شادابی به گردونه معاملات سهام بازگشت. مبادلات ارزی میدان فردوسی، سیگنال‌های مثبتی را به سمت‌‌‌‌‌‌‌وسوی بازار سهام روانه کرد و مجددا رونق به معاملات بورس تهران بازگشت و در سه ماه آبان، آذر و دی شاهد ثبت بازدهی مثبت برای جامعه سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاران بودیم. از اوایل بهمن ماه تحت‌تاثیر فشارهای منتج و منتشره از اخبار پیرامون مشکلات عرضه خودرو در بورس‌کالا و دخالت‌های شورای‌رقابت، دوباره معاملات سهام به سمت رخوت و سستی پیش‌رفت، اما تاخت‌‌‌‌‌‌‌وتازهای بی‌وقفه و پیوسته اسکناس آمریکایی در بازار غیررسمی، موجب شد تا نقدینگی و جریان پول، دوباره به زمین خرید تالار شیشه‌ای سعادت‌آباد بازگردد و بورس تهران را به‌عنوان یکی از پناهگاه‌‌‌‌‌‌‌هایی که می‌تواند نقش سپر تورمی را ایفا کند، انتخاب کند. روند یادشده سبب شد تا شاخص‌کل بورس تهران از سطحی که در روز ۴ آبان ثبت کرده بود، تا پایان معاملات هفته گذشته، ۴۷‌درصد فاصله بگیرد و نماگر هم‌‌‌‌‌‌‌وزن نیز موفق شد ۵۱‌درصد نسبت به محدوده‌‌‌‌‌‌‌ای که در روز ۸ آبان در آن قرار داشت، رشد داشته باشد؛ این در حالی است که اسکناس آمریکایی نیز که به‌عنوان لنگر انتظارات تورمی در ایران شناخته می‌شود، از محدوده‌‌‌‌‌‌‌ای که در اوایل ماه آبان قرار داشت، تقریبا رشد ۶۴‌درصدی را ثبت کرده‌است. چکیده مقایسه ارقام مذکور گویای این نکته است که تاثیر افزایش قیمت دلار در بازار سرمایه نیز به‌وضوح قابل‌ردیابی است و رشد دلار در بازار آزاد موجبات و زمینه‌‌‌‌‌‌‌های تغییر روند و جهش قیمت‌ها در بازار سهام را پس از کش‌‌‌‌‌‌‌و‌‌‌‌‌‌‌قوس‌‌‌‌‌‌‌های فراوان فراهم کرده‌است.

منبع: دنیای اقتصاد

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  −  1  =  1