تکانه دلاری بر بورس

بازار سهام روز گذشته را با کاهش ۸۵/ ۱درصدی نماگر اصلی، آغاز کرد. شاخص‌کل پس از ورود به کانال یک‌میلیون و ۸۰۰هزار واحد در روز ۶اسفند دوباره در سه‌شنبه هفته گذشته وارد کانال مذکور شد و روز گذشته، بار دیگر این کانال را که تبدیل به مقاومت بااهمیتی شده‌است، از دست داد.

به گزارش خبرگزاری ریسک نیوز، شاخص هم‌‌‌‌‌‌‌وزن نیز با افت ۹هزار و ۶۰۰واحدی به ۵۳۹هزار واحد رسید. طی معاملات روز یکشنبه، ۶۶۹میلیارد‌تومان سرمایه اشخاص حقیقی از بورس خارج شده که بیشترین مقدار از ۱۳اسفند سال‌جاری بوده‌است.

همچنین ارزش معاملات نیز ۳هزار و ۹۰۰میلیارد‌تومان بوده‌ که کم‌‌‌‌‌‌‌ترین مقدار از ۳۰بهمن ۱۴۰۱ است. با توجه به توافق ایران و عربستان و احتمال گشایش در روابط بین‌المللی، دلار آمریکایی در عصرگاه روز شنبه با افت قیمتی شدید، به‌ترتیب از کانال‌های قیمتی پیش‌رو عبور کرد. همین امر سبب شد تا شاخص‌کل روز گذشته را با افت شدیدی آغاز کند. با توجه به اینکه اصلاح فعلی قیمت دلار، موقتی بوده و متغیرهای کلان اقتصادی همچنان یک سیگنال حمایتی برای قیمت دلار به‌شمار می‌آید، انتظار می‌رود اصلاح شاخص‌کل نیز چندان تداوم نیابد و به محض رسیدن به منطقه تعادلی، در صورتی‌که گشایش در روابط سیاسی و اقتصادی عملی شود، دوباره بورس تهران به‌واسطه رشد اقتصادی و چشم‌‌‌‌‌‌‌انداز مثبت تقاضا در اقتصاد، به روند صعودی خود ادامه خواهد داد. هرچند متغیرهای اسمی نظیر دلار هنوز به‌عنوان محرک اصلی بازار، موثر واقع می‌شوند.

یکشنبه سرخ بورس

بورس تهران دومین روز هفته‌جاری با افت بیش از ۳۳هزار و ۵۰۰واحد دوباره به کانال یک‌میلیون و ۷۰۰هزار واحد برگشت. بازار سهام که اسفند ماه خود را به‌خوبی آغاز کرده بود و نماگر اصلی بازار طی ماه‌‌‌‌‌‌‌ اخیر، پس از عبور از کانال یک‌میلیون و ۷۰۰هزار واحد و نفوذ موقت در کانال یک‌میلیون و ۸۰۰هزار واحد، اکنون فاز استراحت خود را آغاز کرده‌است. توافق ایران و عربستان و بازگشایی دریچه امید برای بازگشت احتمالی ایران به عرصه بین‌المللی سبب شد تا بازار آزاد اسکناس آمریکایی در عصر روز شنبه شاهد افت شدیدی بوده و به کانال ۴۳هزار‌تومان در پایان روز برسد. شاخص‌کل بورس تهران که آخرین ماه سال‌را با افزایش شدید قیمت دلار، با روندی توفانی آغاز کرده بود، اکنون به دلیل هیجان ایجادشده در بازار ارز، از قله‌‌‌‌‌‌‌های قیمتی فاصله گرفته و روند نزولی را درپیش گرفته‌است. به‌نظر می‌رسد، با وجود قیمت دلار، معامله‌گران بورسی نیز انتظار کاهش نماگر اصلی بازار و رسیدن به سطوح پایین‌تر را داشته باشند. هرچند بازار این روند اصلاحی در قیمت دلار را موقتی می‌داند، اما ترس ناشی از توافق احتمالی بزرگ‌‌‌‌‌‌‌تر در آینده مانند توافق برجام، معامله‌گران را وادار به‌فروش سهام کرده‌است. هرچند برخی از اهالی بازار نیز بر این عقیده هستند که عرضه اولیه جدید در هفته‌جاری، می‌‌‌‌‌‌‌تواند برانگیزه معامله‌گران مبنی‌بر فروش سهام افزوده باشد.

عقب‌نشینی ارزش معاملات روزانه

نمادهای تاثیرگذار بر روند روزانه شاخص‌کل، عموما نمادهای دلاری در گروه فولادی و پتروشیمی بوده که با توجه به کاهش نرخ ارز،  این اتفاق دور از انتظار نبود. میزان خروج پول حقیقی در روز یک‌‌‌‌‌‌‌شنبه ۶۶۹میلیارد‌تومان بوده که بیشترین مقدار از ۱۳اسفند سال‌جاری بوده‌است. از آنجایی‌که با توجه به اخبار منتشرشده کف قیمتی دلار برای سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاران بازار چندان مشخص نبود، خروج پول از بورس نیز با آهنگ تندتری در حال وقوع است، اما ارزش معاملات در مجموع، ۳هزار و ۹۰۰میلیارد‌تومان بوده‌ که کم‌‌‌‌‌‌‌ترین مقدار از ۳۰بهمن ۱۴۰۱ است. به‌نظر می‌رسد بازار با وارد‌شدن به فاز استراحت، روندی رخوت‌انگیز را در پیش بگیرد، چراکه با کف‌سازی قیمت دلار و همزمانی آن با ورود ایران به بازارهای بین‌المللی، رشد اقتصادی و در نهایت، رشد حقیقی شاخص‌کل بورس را نیز در پی خواهد داشت؛ البته این امر در بلندمدت قابلیت تحقق دارد.  آمار ورود و خروج پول حقیقی از صنایع مختلف نشان می‌دهد که تنها ۳گروه نهادهای مالی، کانی‌‌‌‌‌‌‌های غیر‌فلزی و مخابرات با استقبال حقیقی‌‌‌‌‌‌‌ها مواجه شدند. سایر صنایع بورسی نیز با خروج پول بالایی همراه بودند، در صدر خروج پول حقیقی صنایع، گروه خودرویی و قطعات، محصولات شیمیایی، چندرشته‌ای صنعتی و فلزات اساسی قرار دارند. طی سال‌اخیر، به‌خصوص نیمه دوم سال، رفتار بازار سهام به‌گونه‌ای بوده‌ که همبستگی عمده نمادهای بازار افزایش یافته‌است؛ به‌طوری که به محض انتشار اخبار بااهمیت در سطح کلان اقتصادی، عمده نمادهای بازار همزمان باهم سبزپوش و همزمان باهم سرخ‌پوش می‌شوند. این امر در روند خروج و ورود پول حقیقی از صنایع نیز به‌وضوح مشخص است، چراکه کلیت بازار از تصمیمات و سیاستگذاری‌‌‌‌‌‌‌ها تاثیر می‌پذیرد.

آینده روشن بورس

با توجه به رشد سریع قیمت دلار در هفته‌های اخیر و رکوردزنی‌‌‌‌‌‌‌های عجیب در این مدت، بازار ارز انتظار یک اصلاح قیمتی شدید را داشت که توافق ایران و عربستان، بر سرعت و شدت این اصلاح افزود. هرچند به عقیده کارشناسان علاوه‌بر دلار بازار آزاد، این دلار نیمایی موثر بر درآمد عملیاتی شرکت‌هاست که انتظارات را تغییر می‌دهد. قبل از اصلاح قیمتی دلار، عمده کارشناسان بر این عقیده بودند که با نرخ جدید بازار دوم نیما که حوالی ۳۵هزار‌تومان معامله می‌‌‌‌‌‌‌شد، شاخص یک‌میلیون و ۸۰۰هزار‌واحدی، چندان ارزنده نیست و بازار انتظار یک اصلاح در نماگر اصلی را داشت که با افت قیمت دلار این انتظارات تشدید شد، زیرا با دلار ۳۵‌هزار‌تومانی نسبت قیمت به سود آینده‌نگر کل بازار حدود ۷ واحد خواهد بود که در میانه طیف تاریخی ۶ تا ۸ واحد قرار می‌گیرد که از نگاه کارشناسان جذابیت نسبی دارد. به‌نظر می‌رسد اصلاح فعلی قیمت دلار با توجه به متغیرها و شاخص‌های کلان اقتصادی، موقتی بوده و احتمالا دوباره دلار مسیر فعلی خود را با توجه به افزایش تقاضا، تغییر دهد. در این‌صورت انتظار می‌رود، دلار موثر بر درآمد شرکت‌ها نیز روندی صعودی به خود گرفته و صنایع دلاری بورسی دوباره منتفع شوند.

منبع: دنیای اقتصاد

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  ×  2  =  8