با فرارسیدن ششمین ماه سال ‌سریال تکراری خسته‌کننده بازار برای چندین روز معاملاتی متوقف شد. بدین صورت، بازاری که در چند ماه حمایت‌های مهم از جمله ابرکانال ۲‌میلیون‌واحدی را برای چندین‌بار از دست داده‌بود، موفق به صعود به سطح ۲‌میلیون و ۱۰۰‌هزار‌واحدی شد و تاحدودی توانست بر فراز این سطح جای خود را تثبیت کند، با این‌وجود در دو هفته گذشته رکود بی‌علاج به جان بازار کم‌رمق افتاده و روزهای متعادل کم‌نوسانی را به بازار پیشکش کرده‌است، با این‌وجود انتشار اخبار مثبت بین‌المللی همچون انتشار اخبار مربوط به آزادسازی منابع بلوکه‌شده ایران در کره‌جنوبی و افزایش قیمت نفت تاثیر بسزایی در کاهش جنب و جوش نماگرهای بازار داشته‌است.

بازار زیر پوست آمار

در جریان معاملات روز گذشته، تابلوی معاملاتی به مانند دشتی پر از گل‌های واژگون در سرخی کم‌رمقی غرق بود، به‌طوری‌که شاخص‌کل بورس تهران با نزول ۳۴/ ۰‌درصدی همراه شد و در پایان ساعات معاملاتی بیست و نهمین روز شهریورماه، در سطح ۲‌میلیون و ۱۲۱‌هزار‌واحدی ایستاد. کاهش ارتفاع ۷‌هزار‌واحدی نماگر اصلی بازار سهام درحالی به‌وقوع پیوست که بازار در هفته اخیر حدود ۲۶/ ۰‌درصد سقوط ارتفاع را تجربه‌کرد. در این میان نماگر هموزن نیز که سنجه قابل‌اتکایی برای ارزیابی وضعیت همه‌جانبه بازار سرمایه است و با کاهش ارتفاع ۰۹/ ۰‌درصدی همراه بود،  در سطح ۷۲۱‌هزار و ۷۷۱‌واحدی قرارگرفت. در این بین شاخص‌کل فرابورس نیز که سنجه مناسبی برای واکاوی وضعیت سهام مختلف فرابورسی است، حدود ۲۹/ ۰‌درصد سرخ‌پوش شد و در ارتفاع ۲۶‌هزار و ۲۱۸‌واحدی کار خود را به اتمام رساند. همچنین ارزش معاملات خرد بازار سرمایه که شامل سهام و حق‌تقدم بازار است، مقدار ۳‌هزار و ۳۹۰‌میلیارد‌ تومانی را به‌ثبت رساند. روز چهارشنبه ارزش معاملات فرابورس به یک‌هزار و ۴۱۲‌میلیارد‌تومان و در معاملات بورس به یک‌‌هزار و ۹۷۷‌میلیارد‌تومان رسید. به‌علاوه در آخرین روز هفته‌جاری معاملاتی نیز حدود ۲۷۶‌میلیارد‌تومان پول حقیقی از بازار سهام کوچ کرد. با نگاه به آمار و ارقام شاخص‌کل هموزن در هفته‌جاری ۵۲/ ۰‌درصد بازدهی داشته و میانگین ارزش معاملات خرد در هفته اخیر نیز رقم ۳‌هزار و ۸۷۸‌میلیارد‌تومان را به‌ثبت رساند.

روز گذشته سه نماد «شستا»، «شپنا» و «فارس» بیشترین تاثیر را بر شاخص‌کل بورس تهران و نمادهای «آریا»، «هرمز» و «وسپهر» بیشترین تاثیر را در شاخص‌کل فرابورس داشتند. همچنین «تکاردان»، «شستا» و «سقاین» سه نماد پرتراکنش روز چهارشنبه بازار بودند.

زمین‌لرزه در بازار ارز

انتشار خبر توافق ایران و آمریکا بر سر مبادله زندانیان و خبر آزادسازی ۶‌میلیارد دلار دارایی‌های بلوکه‌شده در کره‌جنوبی از یک ماه گذشته اتمسفر التیام‌بخشی را در بازار پرتلاطم نرخ ارز حاکم کرده‌است. اواخر مرداد ماه محمدرضا فرزین رئیس‌‌‌‌‌‌کل بانک‌مرکزی از آزادسازی منابع ارزی ایران در کره‌جنوبی خبر داد، با این‌وجود نرخ ارز نسبت به انتشار این خبر واکنش چندان خاصی از خود نشان نداد و بازار سهام نیز با چراغ‌سبزی چند‌روزه با کم‌اعتنایی از انتشار چنین خبری عبور کرد. برهمین اساس هفته گذشته نیز انتشار خبر بازگشایی سامانه سوئیفت برای انتقال ۶‌میلیارد دلار از منابع آزادشده چندان که باید، بازار ارز را با تلاطم مواجه نکرد. با وجودی که انتظارات بر این مدار بود که چنین خبری تاثیر نزولی بر بازار ارز خواهد گذاشت، نرخ ارز در روزهای پایانی هفته گذشته روندی معکوس را در پیش گرفت و به کانال ۵۰‌هزارتومانی بسیار نزدیک شد. بازار ارز بر مبنای نوسانات روبه بالا به استقبال تعطیلات هفته گذشته رفت. اواخر هفته گذشته رئیس اتاق مشترک ایران و چین از آزاد‌‌‌‌‌‌سازی بخش دیگری از پول‌های بلوکه‌‌‌‌‌‌شده ایران پرده برداشت. افت و خیز اسکناس آمریکایی در محدوده‌های ۴۹ تا ۵۰‌هزار‌تومان ادامه‌دار بود تا اینکه اواسط هفته با نهایی‌شدن انتقال پول‌های بلوکه‌شده ایران هیاهوی عجیبی در بازار ارز اتفاق افتاد و روز گذشته این اسکناس آمریکایی کاهش حدود ۱۳۰‌‌تومانی را تجربه کرد و در محدوده ۴۹‌هزار و ۳۰۰‌تومانی معامله می‌شد. به‌نظر می‌رسد نهایی‌شدن خبر انتقال منابع بلوکه‌شده لرزه‌هایی بر‌ تن بازار دلار انداخته است. بورس تهران نیز که در چند سال‌اخیر همبستگی زیادی با بازار ارز داشته، در چند روز اخیر پیرامون کاهش نسبی نرخ ارز سرخ‌پوشی کم‌رمقی را پشت‌سر گذاشته است، از این‌رو باید منتظر ماند و دید روند روزهای آتی نرخ ارز بازار سهام را به کدام سمت و سو خواهد کشاند.

طلای سیاه، چترنجات بازار

پیش‌بینی افزایش قیمت طلای سیاه در سه‌ماهه چهارم سال‌جاری پس از تمدید کاهش تولید و عرضه نفت عربستان و روسیه موجب‌شده قیمت نفت در معاملات روز گذشته بازارهای جهانی به حدود ۹۵دلار در هر بشکه برسد. کارشناسان معتقدند کاهش تولید و عرضه نفت عربستان و روسیه، بازار را در سه‌ماهه پایانی سال ‌با کاهش ۲‌میلیون بشکه در روز مواجه خواهد کرد و به‌دنبال آن، کاهش ذخایر استراتژیک نیز می‌تواند افزایش قیمت‌ها در بازار در سال‌۲۰۲۴ را به‌دنبال داشته‌باشد. ارتفاع قیمت طلای سیاه هفته‌جاری را هفته خوشایندی برای گروه‌های مختلف از جمله پالایشی‌ها به ارمغان آورده و بازدهی ۵۸/ ۰‌درصدی را برای این صنایع در هفته اخیر داشته‌است، با این‌وجود واکاوی آمار و ارقام نشان می‌دهد که صنعت پالایشی از ابتدای مرداد ماه بازدهی بیش از ۳۰‌درصدی را ثبت کرده‌است، از این‌رو چنین به میان می‌آید که بازار سرمایه اخبار مربوط به افزایش قیمت نفت را پیشخور کرده و در هفته‌جاری نیز صرفا واکنش مثبت کم‌رمقی به آن نشان‌داده‌است، با این‌وجود پیش‌بینی می‌شود بازار سرمایه در نیمه دوم سال‌صحنه نبرد نرخ ارز و تلاطم‌های قیمتی بازارهای جهانی باشد و برتری هرکدام بازار را در کنار متغیر‌های دیگر تحت‌تاثیر قرار دهند.