شاخص‌کل بعد از ۶روز منفی پیاپی مثبت شد

بورس به پایان خزان نزدیک است؟

شاخص هموزن که در هفته آخر شهریورماه عملکرد مثبتی داشت نیز در این هفته ۴۴/ ۰درصد منفی شد. در اولین روز معاملاتی هفته‌جاری ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس رکورد کمترین مقدار ۹ماهه را شکست و به محدوده سه‌هزار و ۱۱۷‌میلیارد ‌تومان رسید.

به گزارش خبرگزاری ریسک نیوز، میانگین هفتگی ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس نیز در این هفته سه‌هزار و ۹۸۵‌میلیارد‌تومان بود که نسبت به هفته قبل کاهش داشت، با این‌وجود بازار سرمایه آخرین روز معاملاتی هفته‌جاری را با سبز کمرنگ به پایان رساند و توانست بعد از ۶روز منفی پیاپی رنگ خوش سبز را مجددا ببیند.

اما آنچه در اولین هفته از پاییزی که قرار بود پایان خزان بورس باشد، به منفی‌‌‌‌‌‌‌های بیشتر دامن زد، اظهارات وزیر راه و شهرسازی بود. او با مقصر دانستن بورس‌کالا در گرانی فولاد و سیمان و در نهایت قیمت‌‌‌‌‌‌‌ تمام‌‌‌‌‌‌‌شده مسکن احتمال خروج این دو کالا از بورس‌کالا را قوت بخشید و همین خبر توانست به بورسی که همچنان از عدم‌اعتماد و کمبود نقدینگی رنج می‌برد، لطمه بزند.

کارشناسان معتقدند در مقطع فعلی بازار سرمایه از اخباری که باعث ابهامات جدی شده، تاثیر گرفته و دچار نوسان رو به پایین شده‌است.

آنها معتقدند شاخص‌کل بعد از دست‌دادن حمایت ۱/ ۲‌میلیون‌واحدی حمایت دو‌میلیون و ۶۰هزار‌واحدی را در پیش دارد و از دست‌دادن آن بعید به‌نظر می‌رسد. در نهایت همچنان این خوش‌بینی در بین فعالان و تحلیلگران بازار وجود دارد که در ادامه پاییز و احتمالا در اواخر مهرماه با اتمام ارائه گزارش‌های ماهانه و سپس ۶ماهه از عملکرد قابل‌قبول شرکت‌های بورسی روند منفی در بازار سرمایه پایان خواهد گرفت.

ریزش بیشتر بعید است

حسن حسین‌نیا، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه با بیان اینکه بعد از محدوده دو‌میلیون و ۱۰۰‌هزار واحد برای شاخص‌کل که در هفته‌جاری از دست رفت، محدوده دومیلیون و ۶۰هزار واحد حمایتی قوی است، گفت: باید درنظر داشت احتمال اینکه شاخص‌کل مجددا به زیر کانال دو‌میلیون واحد برگردد، خیلی دور از انتظار است. اتفاق‌هایی که در این هفته پیرامون سیمان و فولاد افتاد و اظهارات وزیر راه و شهرسازی درخصوص حذف سیمان و فولاد از بورس‌کالا گرچه با مخالفت‌هایی حتی در بدنه دولت مواجه شد، اما تاثیر خود را در بازار گذاشت. وی در این‌خصوص افزود: در بررسی کلیت بازارها در چند ماه گذشته می‌بینیم که تمامی آنها یا وارد فاز‌ رکودی شدند یا حالتی ساید به خود گرفتند که یکی از علل اصلی آن نیز درجازدن دلار در محدوده ۴۸ تا ۵۰‌هزار‌تومان است و به‌نظر می‌رسد این مساله توانسته تاحدودی انتظارات تورمی را سرکوب کند و این موضوع باعث‌شده در کلیت بازارها حالتی رکودی را شاهد باشیم، بنابراین اینکه بگوییم قیمت‌ها صرفا به دلیل عرضه در بورس‌کالا افزایش‌یافته، درست نیست. قیمت‌ها در مقاطع مختلف زمانی متاثر از شرایط اقتصادی، رشد یا حتی افت‌هایی داشته‌اند اما بورس‌کالا در مجموع توانسته از بازار سیاه و چالش‌هایی که در زمینه عرضه و تقاضا در بازارهای مختلف از جمله بازارهای کالایی سیمان و فولاد پیش‌می‌آید، جلوگیری کند و به رسالت خود عمل کرده‌است.

حسین‌‌‌‌‌‌‌نیا ادامه داد: شفافیتی که در تالار شیشه‌ای بورس در حال وقوع است باعث می‌شود عرضه و تقاضا، قیمت‌ها و همچنین خریداران و عرضه‌کنندگان قابل‌رصد باشند و مشخص است چه کالایی، به چه میزانی در کجا تولید شده و در کجا عرضه می‌شود و چه کسی خریدار آن است. قبل از بورس‌کالا به‌خاطر داریم که بازارها دچار چه الگوهای رفتاری نابهنجاری شده‌بودند و چه اتفاقات عجیبی در بازارهای سیاهی که تشکیل می‌شد می‌افتاد، بنابراین وزارت صمت و اقتصاد طبیعتا طرفدار عرضه کالاها در بورس‌کالا هستند و به‌نظر می‌رسد وزیر راه و شهرسازی نیز کار سختی برای خارج‌کردن این کالاها از بورس‌کالا دارد. در عین‌حال مصوبات شورای‌عالی بورس نیز مخالف خروج کالاهایی است که در بورس‌کالا عرضه شدند و باید این مساله را نیز درنظر گرفت.

این تحلیلگر افزود: اما بالاخره هر خبر و اتفاقی اثر خود را بر بورس می‌گذارد و در عین‌حال انتظار داریم با توجه به مجموع اتفاق‌هایی که افتاده، شاهد تغییراتی در مکانیزم عرضه سیمان و فولاد باشیم. این اتفاق دور از ذهن نیست چراکه تلاش‌هایی در این راستا صورت می‌گیرد و این مساله می‌تواند حاشیه سود این شرکت‌ها را تحت‌تاثیر قرار دهد.  حسین‌‌‌‌‌‌‌نیا گفت: بازار سرمایه طی چند روز گذشته شاهد جذب نقدینگی به سمت سهم‌های کوچک و بازار پایه‌ای بود و این مساله می‌تواند فرصتی باشد تا نقدینگی باقی‌مانده کمتر میل به خروج داشته‌باشد و در عین‌حال چالشی که وجود دارد، این است که وقتی نقدینگی به سمت سهم‌های بازار پایه و سهم‌های کوچک پیش می‌رود، احتمالا شاهد سهم‌‌‌‌‌‌‌های پروژه‌ای خواهیم بود که این موضوع خود در آینده افت خواهد کرد.

وی افزود: در حال‌حاضر قیمت‌های سهام افت زیادی ندارند و در رنجی نوسانات محدودی را تجربه می‌کنند، بنابراین با یک خبر خوب بازار می‌تواند برگردد. محدوده مورد اشاره، بین دو‌میلیون تا دو‌میلیون و ۶۰هزار واحد نیز محدوده حمایتی قوی است و بعید است شاخص به زیر محدوده دو‌میلیون واحد نزول کند.

حسین‌نیا معتقد است با توجه به اینکه بازار سرمایه همچنان از بازارهای رقیب در مساله تورم عقب‌ماندگی دارد، قطعا در ماه‌های آینده شاهد نوسان مثبتی در بازار سرمایه خواهیم بود، در عین‌حال خبرهای خوب سیاسی هم که البته هنوز قطعی‌نشده، می‌تواند به مذاق بازار سرمایه خوش‌بیاید؛ از مذاکرات گرفته تا هرگونه توافق حتی محدود برای بورس اتفاق مثبتی است.  این تحلیلگر بیان کرد: در عین‌حال چنانچه شاهد تعیین‌تکلیف وضعیت برنامه هفتم توسعه باشیم می‌توانیم آثار آن را در بورس ببینیم اما فعلا ارزش معاملات خرد بازار سرمایه می‌تواند نکته کلیدی برای رصد بازار سرمایه باشد و چنانچه سهامداران رشد خوبی را در این‌خصوص شاهد باشند، می‌توانند نسبت به ورود و خرید مجدد اقدام کنند، در غیر‌این‌صورت فعلا صبر‌کردن برای مشخص‌شدن برخی از ابهاماتی که در بازار وجود دارد، نکته‌ای کلیدی است.

 

منبع: دنیای اقتصاد

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

65  +    =  69