کاهش شاخص کل بورس امروز ۱۴۰۲/۰۷/۰۹

همچین شاخص هموزن با کاهش 4861 واحد به رقم 710 هزار و 443 واحد رسید.

ارزش بازار در بورس تهران به بیش از 7 میلیون و 259 هزار میلیارد تومان رسید. معامله‌گران امروز بیش از 17.3 میلیارد سهام حق تقدم و اوراق مالی در قالب 373 هزار فقره معامله و به ارزش 7 هزار و 774 میلیارد تومان داد و ستد کرد.

  • به گزارش خبرگزاری ریسک نیوز، امروز شاخص کل و شاخص قیمت بورس با معیار وزنی ـ ارزشی نسبت به روز قبل 0.83 درصد کاهش یافتند. این دو شاخص با معیار هموزن با 0.68 درصد کاهش همراه شدند.
  • شاخص آزاد شناور 0.86 درصد کاهش یافت. شاخص بازار اول بورس 1.17 درصد کاهش یافت، شاخص بازار دوم بورس 0.45 درصد کاهش یافت.

  • امروز نمادهایی که قبلا در افزایش شاخص مؤثر بودند بیشترین اثر کاهشی را در شاخص بورس داشتند که می‌توان به نمادهای فولاد مبارکه، گسترش نفت و گاز پارسیان، ملی مس، پالایش نفت بندرعباس، پالایش نفت اصفهان ، پتروشیمی پردیس و شستا اشاره کرد.

  • در فرابورس ایران هم امروز شاخص کل با 229 واحد به رقم 25 هزار و 781 واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و 423 هزار میلیارد تومان رسید.

  • ارزش بازار پایه فرابورس 448 هزار میلیارد تومان شد. معامله‌گران امروز بیش از 3.6 میلیارد سهام حق  تقدم و اوراق مالی در قالب 230 هزار فقره معامله و به ارزش 9 هزار و 929 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

  • امروز نمادهای ایران‌خودرو دیزل، آریا ساسول، پتروشیمی زاگرس، پتروشیمی تندگویان، پالایش نفت لاوان، مالی سپهر صادرات و انتخاب الکترونیک به ترتیب بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشته‌اند.

  • همچنین شاخص کل و شاخص قیمت فرابورس نسبت به روز گذشته 0.88 درصد کاهش یافتند. این دو شاخص با معیار هموزن 0.99 درصد افت کردند. شاخص بازار اول فرابورس هم 0.99 درصد افت کرد. شاخص بازار دوم فرابورس 0.84 درصد کاهش یافت.

  • به گفته دانش‌جعفری وزیر اسبق اقتصاد سهم بازار سرمایه از تأمین مالی 6 درصد، بازار بدهی4 درصد و بازار بانک 90  درصد است، در حالی که باید سهم بازار سرمایه و بدهی حداقل به 30 درصد برسد برای این منظور لازم است از سرمایه‌گذاری مردم در بورس حمایت شود و حقوق سرمایه‌گذاران خرد بیشتر رعایت شود و از دخالت در بازار سرمایه باید جلوگیری شود.

  • مردم با پس‌اندازهای خرد و حضور در بازار سرمایه به ویژه در عرضه‌های اولیه منابع خود را می‌توانند به بحث سرمایه‌گذاری در بازار اولیه مشارکت دهند و دولت باید از سرمایه‌گذاری مردم در این بازار شفاف و رقابتی حمایت کند.این روزها ریسک‌هایی که از بیرون با تصمیم‌گیری‌های غیرکارشناسی به بازار سرمایه وارد می‌شود باعث دلسردی مردم از سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه می‌شود، در حالی که باید مردم را به پس‌انداز کردن و سرمایه‌گذاری در اقتصاد بیش از پیش ترغیب کنیم.

  • منبع فارس
لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

30  −  23  =