آمار معاملاتی؛ آینه تمام‌نمای بازار

بازار پررونق نیمه نخست فصل بهار که موفق به فتح قله ۲‌میلیون و ۵۳۵‌هزار‌واحدی در ۱۶اردیبهشت شده‌بود، هفته گذشته سطح حمایتی ۲‌میلیون و ۱۰۰‌هزار‌واحدی را از دست داد و همچنان در شیب نزولی ثابت‌قدم مانده‌است، با این‌وجود در جریان معاملات دومین روز از هفته معاملاتی جاری، تابلوی معاملاتی نظارگر سرخ‌پوشی صنایع مختلف بازار بود. در این میان شاخص‌کل بورس تهران با افت ۸۳/ ۰‌درصدی از سطوح حمایتی‌های مهم فاصله می‌گیرد و در پایان ساعت معاملاتی روز گذشته در قله ۲‌میلیون و ۶۷‌هزار‌واحدی ایستاد. افت ارتفاع ۱۷‌هزار‌واحدی نماگر اصلی بازار سهام درحالی میسر شد که نماگر هموزن که سنجه قابل‌اتکایی برای ارزیابی وضعیت همه‌جانبه بازار سرمایه است، همگام با نزول نماگر اصلی تالار شیشه‌ای، روز خوشایندی را پشت‌سر نگذاشت و با کاهش ارتفاع ۶۸/ ۰‌درصدی در سطح ۷۱۰‌هزار و ۴۴۲‌واحدی قرارگرفت. در این بین شاخص‌کل فرابورس نیز که سنجه مناسبی برای واکاوی وضعیت سهام مختلف فرابورسی است، حدود ۸۸/ ۰درصد قرمزپوش شد و در ارتفاع ۲۵‌هزار و ۷۸۱‌واحدی کار خود را به اتمام رساند. واکاوی وضعیت نمادهای مختلف بازار از این موضوع پرده برمی‌دارد، روز گذشته ۷۵‌درصد نمادهای بازار منفی، ۲۲‌درصد نمادها مثبت و ۳‌درصد نمادهای بازار سهام صفر معاملاتی را تجربه کردند. بر همین اساس روز یکشنبه از مجموع ۵۲۹نماد معامله‌شده در بازار در بورس و فرابورس، ۲‌درصد نمادهای بازار صف خرید و ۳‌درصد صف‌فروش را به‌ثبت رساندند.

 همچنین ارزش معاملات خرد بازار سهام که شامل سهام و حق‌تقدم بازار است به رقم ۴‌هزار و ۴۰۴‌میلیارد‌تومانی رسید. به‌علاوه روز گذشته ۳۹۸‌میلیارد‌تومانی پول حقیقی از گردونه معاملات خارج شد تا برای نهمین روز متوالی شاهد خروج نقدینگی از بورس و فرابورس باشیم، با این‌وجود صندوق‌های ETF، دومین روز هفته را با جذب نقدینگی ۳۴‌میلیارد‌تومانی به پایان رساندند. روز گذشته سه نماد «فولاد»، «پارسان» و «فملی» بیشترین تاثیر را بر شاخص‌کل بورس تهران و نمادهای «خاور»، «آریا» و «زاگرس» بیشترین تاثیر را در شاخص‌کل فرابورس داشتند. همچنین «حفارس»، «ثشاهد» و «تکاردان» سه نماد پرتراکنش روز یکشنبه بازار بودند.

علل رخوت بازار

بازارهای مالی چندین ماه است که روند مشخصی را دنبال نمی‌کنند و ورطه رکودی بیش از گذشته سایه سنگینی بر بازارها تحمیل ساخته است. در این میان نرخ ارز که سال‌گذشته قله ۶۰‌هزار‌تومانی را فتح کرد، با شروع سال‌جاری روند نزولی به خود گرفت. چشم‌اندازهای مثبت بین‌المللی از قبیل آزاد‌سازی منابع بلوکه‌شده ایران در کره‌جنوبی عطش نرخ ارز را برای صعود به نرخ‌های بالاتر کاهش داده‌است. از طرفی اعمال سیاست‌های انقباضی توسط دولت در کنار افزایش قیمت طلای سیاه در هفته‌های گذشته از جمله عوامل موثر بر کم‌رمقی بازارهای مالی به‌خصوص نرخ ارز بودند و بر همین مبنا بود که اسکناس سبز در ماه‌های گذشته افت و خیز چندانی را از خود بروز نداده و همچنان در محدوده‌های ۴۹ تا ۵۰‌هزار‌تومان نوسان می‌کند.

این عوامل در کنار انتشار اخبار ضد‌ونقیض گوناگون بازار سهام را تحت‌تاثیر قرار دادند و فضای خسته‌کننده‌ای را بر بازار حاکم کردند. بازار کم‌رمق و منفی این روزها چندان برای خبر درمانی اهمیت قائل نیست و برای شروع صعود نیازمند دلایل قاطع‌تری است، با این‌وجود به‌نظر می‌رسد در صورتی‌که در نیمه دوم سال ‌ارزش معاملات از روند کم‌جان فعلی فاصله بگیرد و اخبار یک‌بام و دو هوا بر فضای بازار خدشه وارد نکند، می‌توان چشم‌انداز مطلوبی را برای بازار در نیمه دوم سال ‌متصور بود.

چشم‌انداز  بازار در نیمه دوم

در روزهای اخیر، بازار سیگنال‌هایی را از بازگشت روند برای نیمه دوم سال ‌ساطع نکرده است. از طرفی به‌نظر می‌رسد در شرایط رکودی فعلی سمت و سوی جریان نقدینگی به سمت سپرده‌‌‌‌‌‌‌های بانکی در حال حرکت است، چراکه بررسی آمار و ارقام نشان می‌دهد در دوران رکودی، سپرده‌های بانکی مقصد جذاب‌تری برای سرمایه‌گذاری بوده‌اند.  روزهای گذشته انتشار اخبار خروج سیمان و فولاد از بورس‌کالا، این بخش از صنایع را در بازار با تلاطم مواجه کرد، با این‌وجود پس از واکنش‌های منفی نصفه و نیمه بازار به این اخبار، مصوبه مذکور لغو شد.  از طرفی اظهارات معاون حمل‌ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی‌بر تغییر فرآیند فروش خودرو پس از شفاف‌سازی‌ها مشخص شد که این اقدام موجب تسهیل در فرآیند فروش شرکت‌های خودروسازی خواهد شد، از این‌رو انتظار می‌رفت چنین اقدامی تاثیر خوشایندی بر گروه خودروسازی بگذارد، با این‌وجود تابلوی معاملاتی تحت‌الشعاع چنین خبری قرار نگرفت و افت ارتفاع شرکت‌های بزرگ خودروسازی در روز گذشته را می‌توان به افزایش بی‌اعتمادی و شک و تردید سرمایه‌گذاران نسبت به آینده بازار با توجه به نزول‌های پله‌ای شاخص‌کل مربوط کرد، از این‌رو باید منتظر ماند و دید مولفه‌های تاثیرگذار بر بازار سهام در نیمه دوم سال ‌از کدام جاده پر پیچ و خم عبور خواهد کرد.