نسیم آرامش در بازارها

با انتشار خبرهای جدید سیاسی، التهاب بازارها فروکش کرد. روز گذشته، با انتشار خبرهایی که نشان می‌داد، ایران نقشی در حمله نیروهای حماس نداشته است و تایید این موضوع از سوی دیگر کشورها، شرایط بازارها نسبت به ابتدای هفته تغییر کرد.

به گزارش خبرگزاری ریسک نیوز، رصد آمارها حاکی از آن است که در نیمسال نخست، بازارهای دارایی در ایران یک جو آرام قیمتی را تجربه کرده بودند و انتظارت تورمی در مسیر کاهشی قدم می‌گذاشت؛ اما انتشار اخبار جنگ غزه باعث شد که قیمت دلار با نزدیک شدن به قله ۵۳هزار تومانی به بیشترین مقدار سه ماه اخیر برسد. به تبع آن سایر بازارها نظیر سکه و طلای داخلی نیز در مسیر افزایشی قدم گذاشتند؛ هرچند که بورس روند کاهشی را در این چند روز ثبت کرد. از روز گذشته اما روند افزایشی دلار متوقف شد و از قله قیمتی حدود ۵۳هزار تومان پایین آمد. این روند باعث افت قیمت در بازار سکه شد و قیمت سکه به کانال ۲۹میلیون تومانی بازگشت. بررسی‌ها از بازار سهام و صندوق‌های طلا نیز حاکی از افت انتظارات تورمی است.

2 copy

سیگنال‌های جدید سیاسی، سمت‌وسوی بازار ارز را کاهشی کرد و نمودار قیمت شاخص‌های ارزی تغییر فاز داد. درحالی که به‌واسطه جو روانی موجود در بازار روند نرخ‌ها در معاملات غیر‌رسمی بازار ارز تهران از روز‌های ابتدایی هفته افزایشی بود، دیروز بخشی از این رشد قیمت‌ها جبران و بازار وارد فرآیند اصلاح شد.

تحلیلگران بر این باورند که باتوجه به ثبات نسبی 3 ماهه بازار ارز بسیاری از معامله‌گران منتظر نخستین سیگنال‌های منفی بودند تا با نوسانی شدن بازار اقدام به کسب سود کنند. اما اکنون با کاهش جو روانی موجود در بازار، روند افزایشی متوقف شده و فروشندگان وارد بازار شده‌اند. از سوی دیگر بررسی سیگنال‌های منتشر شده از سوی سیاستگذار نیز گویای آن است که ثبات نرخ ارز همچنان هدف اصلی بازار‌ساز است.  از چالش‌های مهم بازار ارز غیر‌رسمی واکنش‌پذیری بالای آن نسبت به رویداد‌های سیاسی است. در نتیجه با انتشار اخبار سیاسی در رابطه با تنش‌های منطقه‌ای نخستین متغیری که به این خبر واکنش می‌دهد نرخ ارز و افزایشی شدن آن در بازار غیر‌رسمی است. اگرچه سیاستگذاران عنوان کرده‌اند که این بازار را در اختیار گرفته‌اند، اما همچنان به‌دلیل کم عمق بودن معاملات این بازار و نبود یک مکانیزم رسمی برای این معاملات، عمده تغییرات خارج از اراده سیاستگذار صورت می‌پذیرد. در روز‌های اخیر رفت‌وبرگشت قیمت دلار ناشی از اخبار منفی و مثبت سیاسی به خوبی نشان داد که جای خالی یک بازار رسمی برای معاملات فردایی وجود دارد. در نهایت نیز قیمت هر برگ اسکناس آمریکایی در واپسین معاملات نقدی روز گذشته با حدود 600 تومان کاهش نسبت به نرخ روز پیشین به رقم 52 هزار و 50 تومان رسید.

تغییر فاز شاخص ارزی

دیروز سه‌شنبه 18 مهر ماه روند نرخ شاخص ارزی در معاملات غیر‌رسمی بازار ارز تهران کاهشی بود. در حالی که از روز‌های ابتدایی هفته تا انتهای معاملات فردایی روز دوشنبه قیمت دلار آزاد از کانال 49 هزار تومانی به مرز کانال 53 هزار تومانی رسیده بود، در بازار روز چهارشنبه این روند تغییر کرد. هر برگ از این اسکناس آمریکایی در نخستین معاملات نقدی‌ بازار روز گذشته با حدود 300تومان کاهش نسبت به نرخ روز پیشین در رقم 52هزار‌ و 350تومان آغاز کرد. با عبور بازار از ساعات میانی خود روند کاهشی نرخ دلار شیب بیشتری به خود گرفت و در نهایت با حدود 600تومان کاهش نسبت به آخرین نرخ نقدی روز دوشنبه در رقم 52 هزار و 50تومان به فعالیت خود پایان داد. گفتنی است که دیگر ارز‌های شاخص بازار تهران نیز در بازار روز گذشته دچار افت قیمت شدند. هر برگ از اسکناس‌های یورو و پوند در پایان معاملات دیروز به ترتیب 320 و 350 تومان کاهش یافت و در ارقام 55 هزار و 830 تومان برای یورو و 64هزار و 600 تومان برای پوند معامله شد. اما چشم‌گیر‌ترین افت نرخ بازار روز گذشته مربوط به نرخ سکه طلا بود. هر قطعه سکه طلا طرح جدید در معاملات عصر روز گذشته حدود یک میلیون و 900 هزار تومان افت قیمت را تجربه کرد و از رقم 31 میلیون و 400 هزار تومان به رقم 29 میلیون و 500 هزار تومان رسید. حباب قیمتی این فلز گرا‌ن‌بها نیز در بازار دیروز 6میلیون و 150 هزار تومان ثبت شد.

منبع: دنیای اقتصاد

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

34  +    =  44