بررسی روند هفتگی شاخص ارزی

دلار در مسیر کریدور آرامش

در آخرین پرده از نمایش دلار در هفته سوم مهر ماه قیمت این ارز به سطوح قیمتی ابتدای کانال ۵۱ هزار تومانی رسید.

به گزارش خبرگزاری ریسک نیوز، نرخ اسکناس آمریکایی در معاملات روز‌های پایانی هفته گذشته مجددا کاهشی ثبت شد. پس از پایان نوسانات افزایشی ناشی از درگیری‌های منطقه‌ای در نیمه نخست هفته اخیر، قیمت دلار آزاد روند کاهشی جدیدی را آغاز کرد و با فاصله گرفتن از سقف ۵۳ هزار تومانی به سمت کریدور تابستانه خود (بازه قیمتی کانال‌های ۴۸ و ۴۹ هزار تومانی) حرکت کرد.

 کاهش سطح هیجانات موجود در بازار را می‌توان مهم‌ترین عامل افت نرخ دلار در روز‌های آخر هفته گذشته دانست. پس از اعلام عدم مشارکت ایران در مناقشات منطقه‌ای توسط مقامات رسمی، انتظارات تورمی موجود در بازار نیز فروکش کرد و فضا جهت نرخ‌سازی فعالان غیر‌رسمی بازار از بین رفت. در واپسین معاملات نقدی روز پنج‌شنبه ۲۰ مهر ماه قیمت هر برگ دلار آزاد با حدود ۸۵۰ تومان کاهش نسبت به نرخ روز چهارشنبه در رقم ۵۱هزار و ۱۵۰ تومان معامله شد. اما برخلاف روند کاهشی نرخ دلار، سکه طلا در این روز رشد قیمت را تجربه کرد. هر قطعه سکه طلا طرح جدید در بازار پنج‌شنبه با ۳۰۰ هزار تومان رشد قیمت نسبت به نرخ پیشین در رقم ۲۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به فروش رسید.

13 copy

اخبار مثبت و منفی دلاری

در ساعات پایانی روز پنج‌شنبه بود که خبری جدید حول محور دارایی‌های ارزی ایران در قطر منتشر شد. روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست در یکی از شماره‌های اخیر خود ادعای جدیدی را در رابطه با دلار‌های ایران مطرح کرد. در گزارش این روزنامه نوشته شده است: «آمریکا و قطر توافق کردند تا زمان انجام تحقیقات در مورد حمله حماس به اسرائیل، جلوی دسترسی ایران به ۶ میلیارد دلار موجود در بانک‌های قطر گرفته شود.» در ابتدا برخی از فعالان بازار این خبر را عامل بازگشت دلار به مسیر افزایشی معرفی کرده و دلار شنبه را مجددا در کانال 52 هزار تومانی تخمین زدند. اما طولی نکشید که خبر مذکور توسط رسانه‌های داخلی تکذیب شد. خبرگزاری تسنیم در واکنش به مطلب واشنگتن‌پست نوشت: «پول‌های ایران در قطر طبق توافق قبلی در اختیار ایران است. ادعای واشنگتن‌پست به نقل از منابع توهمی فقط در راستای عملیات روانی مشترک با صهیونیست‌هاست و واقعیت بیرونی ندارد.» تکذیبیه این خبر هرچند از جانب مقامات رسمی نبود، اما مانع از شروع روند افزایشی جدید در نرخ ارز شد. از سوی دیگر روز پنج‌شنبه روابط عمومی بانک مرکزی در گزارشی حول محور سیاست تثبیت اقتصادی از گشایش‌های ارزی خبر داد. در بخشی از گزارش روز پنج‌شنبه نهاد بازار‌ساز آمده است: «اخیرا با اقدامات و پیگیری‌های حقوقی بانک مرکزی، موانع قضایی جهت دسترسی به دارایی‌های ارزی این بانک در کشور اروپایی لوکزامبورگ به ارزش 1.7 میلیارد دلار برطرف شده است. علاوه بر موارد فوق، می‌توان به در دسترس قرار گرفتن بیش از 10 میلیارد دلار در عراق و همچنین مذاکرات در خصوص تامین منابع از طریق فاینانس با چین اشاره کرد.» برخی از فعالان بازار معتقدند که باتوجه به اخبار ذکر شده و عدم درگیری ایران در مناقشات منطقه‌ای، احتمال بازگشت مجدد نرخ دلار به زیر سقف تابستانه خود وجود دارد.

هفته متفاوت بازار ارز

پس از 3 ماه ثبات نسبی در معاملات ارزی کشور، در هفته سوم مهر ماه معادله بازار به‌هم خورد. با شروع مناقشات نظامی در منطقه بازار ارز تهران تحرکات جدیدی از خود به نمایش گذاشت. در روز‌های ابتدایی هفته‌ای که گذشت قیمت دلار آزاد (که از 17 تیر ماه زیر سقف 50 هزار تومانی نوسان می‌کرد) به‌صورت پیاپی کانال عوض کرد و به سطوح قیمتی کانال 53 هزار تومانی رسید. اما در روز‌های میانی هفته با تغییر در سیگنال‌های سیاسی روند افزایشی متوقف شد و نمودار قیمت این ارز تغییر فاز داد. در وهله اول قیمت شاخص ارزی به مرز 2 کانال 51 و 52 هزار تومانی رسید و در مرحله بعد در آخرین روز معاملاتی هفته با افزایش قیمت 850 تومانی به رقم 51 هزار و 150 تو‌مان رسید.

منبع: دنیای اقتصاد

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  ×  8  =  16