بازار به سمت شرایط عادی حرکت می‌کند

دمای سرد بازار دلار

هیاهوی بازار دلار فروکش کرده است. بررسی‌های به‌عمل آمده از معاملات شاخص ارزی در بازار غیر‌رسمی ارز تهران گویای آن است که تب و تاب بازار ارز فروکش کرده و از تعداد خریداران کاسته شده است.

به گزارش خبرگزاری ریسک نیوز، این کاهش سطح تقاضا نیز سبب شده تا قیمت هر برگ دلار آزاد با خروج از سطوح قیمتی کانال ۵۱هزار تومانی به پله‌های انتهایی کانال پایین‌تر وارد شود.

 تحلیلگران بر این باورند که تداوم روند کاهشی اسکناس آمریکایی ناشی از وضعیت مطلوب ذخایر ارزی کشور و همچنین کمرنگ شدن انتظارات تورمی فعالان بازار است. قیمت هر برگ دلار آزاد در واپسین معاملات نقدی روز گذشته با حدود ۴۵۰ تومان کاهش نسبت به نرخ روز پیشین به رقم ۵۰ هزار و ۸۵۰ تومان رسید. قیمت هر قطعه سکه طلا نیز در بازار روز گذشته حدود ۱۷۰ هزار تومان افت کرد. نکته قالب توجه این است که در ماه‌های تابستان سال جاری نرخ این ارز از مرز قیمت ۵۰ هزار تومانی عبور نکرده و در کانال‌های ۴۸ و ۴۹ هزار تومانی به ثبات نسبی رسیده بود، حال در صورت بازگشت قیمت دلار به کانال‌های ذکر شده می‌توان گفت که بانک مرکزی تمرکز زیادی بر سیاست تثبیت اقتصادی گذاشته است.

6 copy

 تغییر کانال شاخص ارزی

دیروز یکشنبه 23 مهر ماه روند نرخ شاخص ارزی در معاملات غیررسمی بازار ارز تهران کاهشی بود. در حالی که نرخ این ارز در بازار روز شنبه با نوسان مثبت 150 تومانی به رقم 51هزار و 300 تومان رسیده بود، با شروع بازار در صبح روز گذشته فعالیت خود را در مرز دو کانال 50 و 51 هزار تومانی آغاز کرد. با عبور بازار از ساعات میانی خود نرخ این ارز کاهش قیمت دیگری را تجربه کرد و وارد کانال پایین‌تر شد. در واپسین معاملات نقدی روز گذشته قیمت هر برگ اسکناس دلار آزاد با حدود 450تومان افت نسبت به نرخ پایانی روز شنبه در رقم 50هزار و 850 تومان به فعالیت خود پایان بخشید. همزمان با افت قیمت دلار نرخ دیگر ارز‌ها نیز در بازار تهران به روند کاهشی خود ادامه دادند. قیمت یورو و پوند در بازار روز گذشته به ترتیب 120 و 250 تومان افت کرد. هر برگ اسکناس یورو در واپسین معاملات نقدی روز گذشته در رقم 53 هزار و 430 تومان به فروش رسید. پوند انگلستان نیز دیروز در سطح قیمتی 61 هزار و 620 تومانی معامله شد. کارشناسان ارزی بر این باورند که عبور موفقیت‌آمیز بازار ارز از نوسان هفته گذشته خبر از وضعیت مناسب ذخایر ارزی کشور می‌دهد. چرا که در ماه‌های پیشین و در زمان حضور نرخ دلار آزاد زیر مرز 50 هزار تومانی پیش‌بینی می‌شد با انتشار نخستین سیگنال‌های نگران‌کننده تعادل نرخ ارز به هم بخورد. در هفته گذشته نیز با انتشار اخبار مناقشات نظامی در منطقه، بازار از حالت تعادلی خود خارج شد، اما اکنون مشاهده می‌شود که نرخ‌ها به آهستگی در حال بازگشت به کریدور سابق خود‌ هستند. در نتیجه عدم کشش نرخ‌ها نسبت به افزایش قیمت را می‌توان در دست پر بازارساز جست‌وجو کرد.

منبع: دنیای اقتصاد

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  ×  3  =  6